ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ادامه اعتراضات در اصفهان و حمله دوباره مأموران به مردم

در حالی‌که یگان ویژه نیروهای امنیتی چهارشنبه شب ۳ آذر به مردم معترض به کم‌آبی و قطع حق‌آبه یورش برده و چادرهای آن‌ها را برچیده بودند و به‌رغم ادامه جو امنیتی در اصفهان، اعتراضات همچنان ادامه دارد و بار دیگر نیروهای امنیتی به معترضان حمله کردند. هم‌زمان خط لوله انتقال آب در شرق اصفهان تخریب شد. استاندار اصفهان می‌گوید اگر وضعیت آب اصفهان به همین شکل ادامه یابد تأمین آب شرب مردم با مشکل حاد روبه‌رو خواهد شد.

پس از حمله اخیر مأموران امنیتی به کشاورزان و معترضان اصفهانی در چهارشنبه شب، از صبح پنج‌شنبه ۴ آذر جو شهر امنیتی بود اما براساس گزارش‌های منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی اعتراضات مردمی در روز جمعه ۵ آذر در بستر خشک‌شده زاینده‌رود ادامه یافت و بار دیگر مأموران به معترضان حمله کردند.

در تصاویر منتشرشده مأموران امنیتی با باتوم و گاز اشک‌آور با معترضان مقابله کردند تا آن‌ها را پراکنده کنند. تصاویر ویدئوها حاکی از آن است که مردم مأمورانی را که سوار بر موتورسیکلت هستند هو می‌کنند و علیه آن‌ها شعار سر می‌دهند. آن‌ها فریاد می‌زدند: «هموطن به‌پا خیز ایران فلسطین شده»؛ «اصفهانی باغیرت حمایت، حمایت».

صحنه‌های تکراری در اعتراضات مردمی در ایران ـ مأموران امنیتی موتورسوار آماده حمله به مردم معترض اصفهان می‌شوند ـ جمعه ۵ آذر ـ عکس از شبکه‌های اجتماعی

تجمعات اعتراضی کشاورزان از یکشنبه ۱۶ آبان ابتدا در مقابل دفتر یکی از نمایندگان مجلس یازدهم، ساختمان صداوسیما و شرکت آب منطقه‌ای اصفهان آغاز شد و سپس در بستر خشک رودخانه زاینده‌رود ادامه یافت. مردم اصفهان در این مدت گروه گروه به معترضان پیوستند و شعارهایی علیه مسئولان حکومتی سر دادند.

این اعتراضات ابتدا از صداوسیما پخش می‌شد اما به‌دلیل گستردگی آن و پیوستن مردم به اعتراضات، به برخورد خشونت‌آمیز با مردم منتهی شد.

هم‌زمان با انتشار خبرهای اعتراضات روز جمعه، روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای یزد از تخریب مجدد خط انتقال آب به استان یزد خبر داد.

شرکت آب منطقه‌ای یزد اعلام کرد که حوضچه‌های ۳۲۷ و ۳۳۰ با لودر تخریب شده و خسارت‌های زیادی به‌بار آورده و آب انتقالی بر اثر این رویداد در حال حاضر قطع است.

پیش از این کشاورزان اصفهان در اعتراضات سال‌های گذشته بارها لوله انتقال آب به استان‌های یزد و چهارمحال و بختیاری را شکسته‌ بودند.

در زمینه بحران آب، سیدرضا مرتضوی استاندار اصفهان شامگاه پنج‌شنبه گفت:

«آب پشت سد زاینده‌رود تنها کفاف حدود ۱۰۰ روز را می‌دهد و در حال حاضر ورودی آب سد از مناطق آبریز کوهرنگ ۱۰,۹ مترمکعب بر ثانیه و خروجی سد ۱۲ مترمکعب است.»

مرتضوی افزود:

«در صورت ادامه این روند، عملاً در بعد آب شرب با مشکل حاد برخورد می‌کنیم. (...) به خاطر کمبود ذخیره آب اگر رودخانه باز شود و نزولات آسمانی یاری نکند نمی‌توانیم آب شرب مردم را تا ۳ یا ۴ ماه آینده تأمین کنیم.»

استاندار اصفهان همچون دیگر مسئولان که از حل بحران درمانده‌اند، برای آرام کردن کشاورزان گفت:

«بنده با کشاورزان احساس جدایی نداشته و ندارم.»

این در حالی است که در دو روز گذشته خبرگزاری‌ها و نهادهای وابسته به نیروهای امنیتی بار دیگر از حضور «عناصر ضدانقلاب» و «اراذل و اوباش» در میان معترضان گفته و نوشته‌اند. دادستان اصفهان نیز از بازداشت شماری از معترضان خبر داد و آن‌ها را «اراذل و اوباش» نامید.

روز چهارشنبه ۳ آذر نیز صدها نفر از شهروندان چهارمحال و بختیاری در اعتراض به بی‌آبی و طرح‌های انتقال آب، در سومین روز پیاپی در شهرکرد دست به تجمع زدند.

کشاورزان و شهروندان معترض خواهان تخصیص حق‌آبه پاییزی و احیای زاینده‌رود هستند.

زاینده‌رود به عنوان بزرگ‌ترین جریان آبی منطقه مرکزی ایران در سال‌های گذشته با پدیده خشکسالی، افزایش برداشت و سوء مدیریت منابع آب مواجه است.

کشاورزان اصفهان از زمستان سال ۱۳۹۶ در اعتراض به عدم تأمین حق‌آبه برای کشت بارها در میدان‌های اصلی شهرهای استان اصفهان، محل برگزاری نمازجمعه و امتداد زاینده‌رود تجمع کرده‌اند. این اعتراضات در مواردی با برخورد خشونت‌آمیز نیروهای امنیتی روبه‌رو شده است.

عدم تأمین حق‌آبه برای کشاورزان که از سال ۹۶ اجرایی شده به بیکاری شمار زیادی از کشاورزان انجامیده و بسیاری از آن‌ها ناچار به استفاده از خدمات حمایتی «کمیته امداد» شده‌اند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • سیامک

    ویدئوهای منتشره نشان میدهند که هنوز (حدود ساعت ۹:۳۰ شب) درگیریهای شبانه در خیابانهای اصفهان جریان دارد و نیروهای امنیتی تیراندازی به سوی جوانان تیراندازی می کنند.

  • سیامک

    درگیری در شهرستان جرقویه اصفهان/ امروز تنها بستر زاینده رود و خیابان‌های شهر اصفهان شاهد گام‌های مستحکم ستمدیدگان نبود. همزمان با گسیل نیروهای سرکوب به سمت اصفهان، کشاورزان و مردم معترض شرق این استان، در نزدیکی روستای قارنه اقدام به بستن جاده و درگیری با نیروهای سرکوب کردند. طبق آخرین تصاویر منتشر شده معترضان هنوز محل را ترک نکردند.

  • امیر

    درگیری های مردم و نیروهای امنیتی از حوالی پل خواجو به درون شهر کشیده شده. به شهود برخی ویدئوها (بین ظهر تا یک بعد از ظهر) جوانان موتورسیکلت سوار با امنیتی های موتور سیکلت سوار درگیر شده و چند مورد آتش زدن موتورسیکلتهای امنیتی ها به چشم میخورد. بسیجی ها و نیروهای انتظامی با تفنگ ساچمه ای به سوی مردم حمله می کنند. آیا شاهد تکرار قیام آب خوزستان در اصفهان خواهیم بود؟

  • مصطفی

    حداقل در یکی دو فرصت مردم با استفاده از سنگهای کف زاینده رود بسیجی ها را به عقب راندند. مردم عادی غیر از سنگ و کلوخه هیچ وسیله ای دیگری برای دفاع از خود ندارند.