ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تلاش حامیان ولی‌فقیه برای مرتبط کردن اعتراضات اصفهان به «بیگانگان»

مجتبی ذوالنوری، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی هم‌صدا با رسانه ولی‌فقیه اعتراضات اصفهان را به «بیگانگان» وصل کرد. رئیس قوه قضائیه هم معترضان را تهدید کرد.

مجتبی ذوالنوری، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی سه‌شنبه ۹ آذر هم‌صدا با کیهان شریعمتداری، رسانه ولی فقیه با فرافکنی اعتراضات کشاورزان اصفهان را به مذاکرات احیای برجام که از دوشنبه ۲۹ نوامبر در وین آغاز شده ربط داد:

«از اهداف دشمن این است که در آستانه مذاکرات هسته‌ای برای اینکه دستش در میز مذاکرات پر باشد، با تحریک عده‌ای از افراد و ایجاد آشوب، ایران را کشوری آشوب‌زده معرفی کند.»

ذوالنوری در ادامه مصاحبه با خبرگزاری فارس گفت:

«در ناآرامی‌های اخیر اصفهان ما کدهای زیادی داریم که نشان می‌دهد طراحی پشت صحنه این حرکات توسط بیگانگان انجام شده و متأسفانه در مقطعی توانستند بعضی‌ها را با خودشان همراه کنند اما به محض بروز نشانه‌هایی کشاورزانی که هسته اصلی اعتراض بودند، صف خودشان را کاملا جدا کردند و الان ما در اصفهان اختلاط این دو جریان و امتزاج حق و باطل را نداریم.»

ذوالنوری در سال ۱۳۹۸ گفته بود «دشمنان» پوشک بچه را طوری تولید می‌کنند که باعث عقیمی بشود. او که سال‌ها جانشین نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران بوده است با اشاره به اعتراضات کشاورزان اصفهان بر بستر خشک زاینده‌رود گفت:

«اردوکشی و تحصن و اقدامات این چنینی کمکی به رفع مشکل آب نمی‌کند، بلکه کار را پیچیده‌تر می‌کند.»

سه روز قبل نیروهای امنیتی با حمله به کشاورزان معترض و به آتش کشیدن خیمه‌های آنان در بستر خشک زاینده‌رود سبب شدند که اعتراضات به خیابان‌های اصفهان کشیده شود.  نیروهای امنیتی به طورر گسترده اعتراضات را با شلیک گلوله‌های ساچمه‌ای و گاز اشک‌آور سرکوب کردند. در این سرکوب‌ها دست‌کم «۳۰ نفر از معترضان» که از ناحیه چشم مصدوم شده‌اند، در بیمارستان بستری هستند. ۱۲۰ نفر از معترضان هم بازداشت شده‌اند.

در فاصله کمتر از یک هفته پس از سرکوب اعتراض‌های اصفهان، صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران اقدام به پخش اعتراف اجباری یکی از بازداشت شدگان کرد. این زن بازداشت شده در اعتراف‌های اجباری خود می‌گوید در آتش زدن چادر کشاورزان در بستر زاینده‌رود دست داشته است.

سکوت معنادار نمایندگان اصفهان در مجلس

 دوشنبه گذشته محمد علی احمدی، فرماندار اصفهان بی‌توجهی مسئولان به خواسته‌های کشاورزان را عامل بالا گرفتن اعتراضات دانست و گفت:

 «درخواست کشاورزان این است که اگر آب نیست و به ما قرار است خسارت بدهید، باید خسارت عدم کشت و کشاورزی را پرداخت شود، نه خسارت حق‌آبه و پول آب فقط داده شود. در این باره جهاد کشاورزی هم هیچ کار مؤثری را در جهت اصلاح الگوی کشت انجام نداده و طی سال‌های گذشته این روند الگوی کشت تغییری نکرده است.»

مسئولان جمهوری اسلامی اما تا پیش از این همواره کمبود بارش را دلیل اصلی خشکسالی عنوان می‌کردند و نه سوءمدیریت منابع آبی و عدم اصلاح الگوهای کشت.

صادق طباطبایی نژاد نماینده استان اصفهان در مصاحبه با رویداد ۲۴ گفت اطلاعاتش از خواسته‌های کشاورزان و اعتراضات آنان «جسته و گریخته» و محدود به رسانه‌‌هاست:

 «اطلاعات اتفاقات اخیر را جسته و گریخته از رسانه‌ها شنیدم و از هفته گذشته و به اصفهان نرفتم. الان هم تهران هستم. تصمیمی هم ندارم این هفته به اصفهان بروم، زیرا وقت بازدید از حوزه انتخابیه نیست و باید در مجلس باشم.»

نمایندگان استان اصفهان اعلام کرده‌اند که ترجیح می‌دهند درباره اعتراضات و مطالبات کشاورزان سکوت کنند. زیرا «تصمیم بر این است که اخبار از کانال استانداری دنبال شود.»

صادق طباطبایی‌نژاد، نماینده استان اصفهان در ادامه مصاحبه با رویداد ۲۴ خط اصلی حاکمیت در مواجهه با مطالبات کشاورزان را مشخص کرد:

«موضوع آب کوتاه نیست و باید برنامه‌ریزی شود. در هفته گذشته مردم اعتراضات به حق و مسالمت‌آمیزی را داشتند و تمام هم شد. اما برخی از افراد چادر‌ها را جمع نکردند و حتی به آن‌ها گفتند که صدای اعتراض شما به رئیس جمهور رسید و دستور‌های لازم قرار است انجام شود، اما چندبار که به آن‌ها گفتند جمع کنید، گوش نکردند و جمعی خارج از کشاورزان، برخی از چادر‌ها را به آتش کشیدند و التهاب ایجاد کردند. البته من آنجا نبودم و اطلاعاتم از همین اخبار و رسانه‌ها است.»

رئیس قوه قضائیه معترضان را تهدید کرد

در همان حال  رئیس قوه قضائیه نیز روز گذشته آشکارا به زبان تهدید و ارعاب روی آورد. غلامحسین محسنی اژه‌ای طی سخنانی در شورای عالی قوه قضائیه گفت:

«طبیعی و بدیهی است در شرایطی که دشمن و افراد غافل و نادان می‌خواهند فشار مضاعف به مردم وارد کنند، نیروهای انتظامی و امنیتی و دادستانها به کسانی که مخل نظم و امنیت و آرامش مردم هستند فرصت ابراز وجود نمی‌دهند.»

اعتراضات فقط به استان اصفهان محدود نیست. مردم در استان‌های چهارمحال و بختیاری، یزد و خوزستان هم با بحران بی‌آبی مواجه‌اند. اژه‌ای به ساکنان این استان‌ها هشدار داد: «مراقب تحرکات افراد غافل یا بدخواه و اشخاص وابسته به خارج که سعی می‌کنند آرامش و امنیت مردم را به هم بزنند باشند و اجازه ندهند از مطالبات به حق آنها سوءاستفاده کنند.»

کمپین حقوق بشر در ایران دوشنبه ۸ آذر با انتشار بیانیه‌ای سرکوب اعتراض‌های اصفهان را محکوم کرد از مقامات جمهوری اسلامی ایران خواست که «حق اعتراض مردم به بحران بی‌آبی را به رسمیت بشناسد.»

این نهاد با ابراز نگرانی از وضعیت بازداشت‌شدگان اعلام کرد که براساس گزارش‌های سازمان‌های حقوق بشری دست‌کم ۲۱۴ نفر از جمله ۱۳ کودک در جریان اعتراضات اصفهان بازداشت شدند اما اطلاعات دقیقی از وضعیت برخی بازداشت‌شدگان وجود ندارد.

کمپین حقوق بشر در ایران در ادامه یادآوری کرد که تعدادی از بازداشت‌شدگان به زندان اصفهان، زندان خمینی‌شهر و ندامتگاه زنان اصفهان منتقل شده‌اند.

فرمانده نیروی انتظامی استان اصفهان از ذکر آمار دقیق بازداشت‌شدگان خودداری کرده ولی گفته است که نیروی انتظامی، سپاه پاسداران و دستگاه قضایی آمار بازداشت‌شدگان را «اعلام خواهند کرد.»

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.