ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اعلام نتایج نهایی انتخابات عراق: تأیید پیروزی جریان صدر، شکست سنگین نیروهای طرفدار ایران

سرانجام پس از بررسی شکایت‌ها، کمیسیون انتخابات عراق نتایج نهایی انتخابات پارلمانی این کشور را اعلام کرد. براین اساس مقتدی صدر، روحانی شیعه همچنان برنده اصلی انتخابات باقی ماند و نیروهای شیعه طرفدار ایران دو سوم کرسی‌های خود را از دست دادند. این گروه‌ها که بیشترین شکایت‌ها و اعتراضات را به نتایج انتخابات داشتند بار دیگر نتایج نهایی را غیرقابل قبول دانستند. حزب دموکرات کردستان نیز به نتایج نهایی اعتراض کرد.

کمیسیون انتخابات عراق سه‌شنبه ۹ آذر / ۳۰ نوامبر نتایج نهایی انتخابات پارلمانی عراق را با بررسی شکایت‌های مطرح‌شده اعلام کرد. براساس این نتایج پیروزی جریان مقتدی صدر، روحانی شیعه با به‌دست آوردن ۷۳ کرسی از ۳۲۹ کرسی پارلمان تأیید شد.

ائتلاف تقدم که یک گروه سنی به ریاست محمد الحلبوسی، رئیس پارلمان است ۳۷ کرسی، ائتلاف دولت قانون به ریاست نوری المالکی ۳۳ کرسی، حزب دموکرات کردستان ۳۱ کرسی و ائتلاف کردستانی ۱۷ کرسی به‌دست آوردند.

نتایج نهایی همچنین تأیید کرد که جناح‌های طرفدار ایران که ادعای تقلب در انتخابات داشتند حدود دو سوم کرسی‌های خود را از دست دادند. جناح موسوم به ائتلاف الفتح که نماینده سیاسی گروه شبه‌نظامی شیعه موسوم به نیروهای حشد الشعبی است، ۱۷ کرسی به‌دست آورد در حالی که در انتخابات قبلی ۴۸ کرسی کسب کرده بود. نامزدهای مستقل برگرفته از جنبش اعتراضی اکتبر ۲۰۱۹ که تحت لیست امتداد شرکت کرده بودند، ۸ کرسی به‌دست آوردند.

کمیسیون انتخابات عراق بیش از یک‌هزار شکایت دریافت کرده بود. به گفته کمیسیون، رویه‌های تجدیدنظر منجر به تغییر تنها پنج کرسی شد و نتیجه کلی کمابیش ثابت ماند.

ادعای تقلب بر انتخاباتی سایه افکند که شورای امنیت سازمان ملل، ایالات متحده آمریکا و دیگر کشورها آن را تأیید کردند. حامیان جناح‌های مورد حمایت ایران هفته‌ها در ورودی منطقه سبز بغداد تحصن و به نتایج اعتراض کردند.

چارچوب هماهنگی نیروهای سیاسی شیعه که بیشتر آن‌ها را نیروهای طرفدار جمهوری اسلامی ایران تشکیل می‌دهند ساعاتی پس از تأیید نتایج نهایی انتخابات بار دیگر با انتشار بیانیه‌ای بر موضع خود مبنی بر عدم پذیرش نتایج انتخابات و تقلب در آن تأکید کرد.

در این بیانیه تأکید شد که کمیسیون انتخابات و هیأت قضائی در بررسی شکایت‌ها بر اساس چارچوب قانونی جدیت لازم را نشان نداده‌اند. همچنین گفته شد که هیأت قضائی فقط شماری از شکایت‌ها را پذیرفته در حالی که به‌گفته این گروه‌ها «همه شکایت‌ها مطابق با استانداردها بوده و این موجب تردید در عدم اجرای عادلانه شرط‌ها یا پذیرش فشارهای سیاسی داخلی و خارجی می‌شود».

چارچوب هماهنگی نیروهای سیاسی شیعه در این بیانیه خود افزود به شکایت خود به دادگاه فدرال درباره ابطال انتخابات پایبند است و امیدوار است دادگاه فدرال «به‌دور از تأثیرات سیاسی و با نگاهی بی‌طرفانه» شکایت‌ها را بررسی کند.

نتایج نهایی که کمیسیون انتخابات عراق اعلام کرده باید به تأیید دادگاه فدرال کشور نیز برسد و پس از آن رئیس جمهوری عراق ظرف ۱۵ روز خواستار نشست پارلمان برای انتخاب رئیس جدید آن می‌شود.

حزب دموکرات کردستان نیز در روز چهارشنبه ۱۰ آذر / یکم دسامبر اعلام کرد که دو کرسی خود را در استان‌های اربیل و نینوا «به روش‌های غیرقانونی» از دست داده است.

محمود محمد، سخنگوی رسمی حزب دموکرات کردستان گفت دفتر سیاسی این حزب در این‌باره تشکیل جلسه خواهد داد و در برابر این اقدام غیرقانونی موضع خواهد گرفت.

حزب دموکرات بر اساس نتایج اولیه انتخابات ۳۳ کرسی به‌دست آورده بود، اما در نتایج نهایی اعلام شد که ۳۱ کرسی به‌دست آورده است.

انتخابات پارلمانی ۱۸ مهر / ۱۰ اکتبر ماه‌ها زودتر از موعد مقرر در واکنش به اعتراضات گسترده در اواخر سال ۲۰۱۹ برگزار شد که در آن ده‌ها هزار نفر در بغداد و استان‌های جنوبی عمدتاً شیعه‌نشین علیه فساد محلی، خدمات ضعیف و بیکاری تظاهرات کردند. آن‌ها همچنین به دخالت شدید ایران در امور عراق از طریق شبه‌نظامیان مورد حمایت جمهوری اسلامی اعتراض کردند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.