ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تنها دستاورد سفر وزیر صمت به سوریه: افتتاح مرکز تجاری ایران در منطقه آزاد دمشق

رئیس جمهوری سوریه که می‌داند آینده رابطه‌اش با جمهوری اسلامی تیره است به سمت اتحادیه عرب گرایش پیدا کرده. وزیر صمت در دولت سیزدهم برای توسعه روابط اقتصادی دو کشور به دمشق سفر کرده است.

به گزارش خبرگزاری فارس، سید رضا فاطمی امین، وزیر صمت (صنعت، معدن و تجارت) در دولت سیزدهم چهارشنبه ۱۰ آذر در دومین روز سفرش به سوریه، پس از بازدید از تعدادی از کارخانه‌های شهرک صنعتی «عدرا» در حومه دمشق هدف از سفر خود به سوریه را توسعه روابط اقتصادی دو کشور و بررسی امکانات حمایتی برای پویایی مجدد صنعت سوریه به ویژه نساجی و بازیابی موقعیت این صنایع که در جنگ داخلی سوریه از دست رفته است، بیان کرد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران یکشنبه گذشته وارد دمشق شد و یک روز بعد با بسام طعمه وزیر نفت و معدن سوریه و عمرو سالم وزیر تجارت داخلی این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد. به گزارش خبرگزاری‌های داخلی دو طرف در این دیدار‌ها که با حضور مهدی سبحانی سفیر ایران در سوریه و هیأت همراه برگزار شد، درباره راهکار ارتقای همکاری اقتصادی و بازرگانی دو کشور و همچنین تصویر آینده این روابط رایزنی کردند. سید رضا فاطمی امین گفت:

«نگاه تهران و دمشق در مرحله آتی دستیابی به سرمایه‌گذاری مشترک و در مرحله بعد صادرات به کشور‌های منطقه است تا بتوانیم در مسیر تأمین منافع دو کشور گام برداریم.»

سید رضا فاطمی امین هم در آستانه سفرش به دمشق گفته بود:

«سوریه یک کشور در حال بازسازی است و امکان سرمایه گذاری گسترده در این کشور وجود دارد. این کشور می‌تواند پل صادراتی محصولات ایرانی به برخی کشور‌های اتحادیه عرب هم باشد.»

منع واردات خودرو از ایران، گرایش به سمت اتحادیه عرب

اما این فقط ظاهر قضیه است.  علیرضا پیمان پاک، رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و سوریه، ۳۰ آبان ضمن تأیید ممنوعیت واردات قطعات خودروی ساخت ایران به سوریه، گفته بود وزیر صنعت و معدن ایران برای حل این مشکل و «رفع مشکلات ارزی و صادرات» به سوریه سفر می‌کند.  

سایپا و ایران‌خودرو در سوریه کارخانه تولید خودرو دارند ولی در ماه‌های اخیر سوریه قانون جدیدی در زمینه واردات قطعات خودرو وضع کرده که بر اساس آن ورود لوازم یدکی ممنوع شده و تولیدات شرکت سایپا نیز در سوریه کاهش یافته است. علاوه بر شرکت سایپا، شرکت ایران خودرو نیز کارخانه‌ای با سه سالن مجهز در این کشور احداث کرده ولی تولید ندارد.

پیمان پاک در ادامه مصاحبه با ایرنا گفته بود:

 «این نگرانی وجود دارد که نفوذ اتحادیه عرب ثبات این سرمایه‌گذاری را بر هم بزند. با این حال اینها گزینه‌هایی هستند که فعلاً موجود هستند.»

هفته گذشته عباس هاشمی، دبیر انجمن صنایع لوازم خانگی در گفت‌وگو با خبرگزاری کار ایران (ایلنا) چالش اصلی را مشخص کرده و گفته بود:

«در مورد سوریه، آینده مهم است چراکه امروز امکاناتی ندارد. بعد از پیوستن به اتحادیه عرب به هرحال امتیازاتی خواهد داشت البته من شک دارم که سرمایه‌گذاری ما ثباتی خواهد داشت یا تحت فشارهای سیاسی برخی کشورهای عربی محدودیت‌هایی را اعمال کند.»

امارات متحده عربی پیش از این خواهان عضویت مجدد سوریه در اتحادیه عرب شده بود و سه سال قبل هم سفارتخانه خود در دمشق را بازگشایی کرد. اردن و مصر نیز گام‌هایی برای عادی‌سازی روابطشان با سوریه برداشته‌‌اند.

افتتاح مرکز «مرکز تجاری ایران» در دمشق

وزیر صنعت، معدن و تجارت دولت سیزدهم در مراسم افتتاح مرکز «مرکز تجاری ایران» در دمشق پایتخت سوریه در جمع خبرنگاران میزان حجم کنونی مبادلات تجاری بین سوریه و ایران را سه میلیارد دلار اعلام کرد و گفت:

«برای افزایش سرمایه‌گذاری‌های مشترک و تبادل تجربیات رایزنی‌هایی بین دو طرف انجام شده تا با حمایت از سوریه در مرحله پس از بحران، سقف مبادلات و معاملات تجاری بین دو کشور افزایش یابد.»

برای دستیابی به این هدف مرکز تجاری ایران در منطقه آزاد دمشق با حضور وزیر صمت افتتاح شد و تا اوایل ماه آینده با حضور ۱۶۴ شرکت تجاری و صنعتی ادامه خواهد داشت.

شرکت‌های ایرانی از جمله تولیدکنندگان لوازم خانگی اعلام کرده‌اند برای راه‌اندازی مجدد کارخانه‌های متوقف شده در سوریه و ایجاد صنایع مشترک آمادگی دارند. عدم دسترسی دولت سوریه به منابع ارزی اما یکی از مهم‌ترین موانع بر سر تحقق این اهداف است.

به گفته علیرضا پیمان پاک، رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و سوریه در سفر وزیر صمت به دمشق، چهار سند همکاری هم شامل صورتجلسه کمیته تجاری بین ایران و سوریه، صورتجلسه کمیته صنعتی دو کشور و دو سند همکاری‌های استاندارد نیز به امضای طرفین رسید.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.