ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

درگیری نظامی میان نیروهای طالبان و نظامیان ایران در ولایت نیمروز افغانستان

خبرهای منتشرشده در رسانه‌های مختلف حاکی از درگیری نظامی بین نیروهای مرزی ایران و طالبان در ولایت نیمروز افغانستان است. گفته‌شده که این درگیری‌ها تلفاتی نداشته است. خبرگزاری تسنیم می‌گوید دلیل این درگیری‌ها عبور اشتباهی گروهی از کشاورزان ایرانی از دیواری بوده که در این منطقه کشیده شده اما این کشاورزان وارد خاک افغانستان نشده‌اند. مسئولان افغان می‌گویند ایران قصد داشته پاسگاهی در این منطقه ایجاد کند.

روزنامه «اطلاعات روز» افغانستان چهارشنبه ۱۰ آذر / یکم دسامبر به‌نقل از منابع مردمی در ولایت نیمروز خبر داد که میان نیروهای مرزی طالبان و نظامیان ایرانی در این ولایت درگیری رخ داده است.

این منابع گفته‌اند که صدای شلیک سلاح سبک و سنگین در ولسوالی کنگ در ۳۰ کیلومتری شمال شهر زرنج مرکز ولایت نیمروز از عصر روز چهارشنبه به این‌سو شنیده می‌شود.

این منابع افزوده‌اند که نیروهای مرزی ایرانی، پاسگاه مکاکی در نوار مرزی را هدف شلیک قرار داده‌اند و طالبان از ولایت هلمند خواسته‌اند نیروهای بیشتری به نیمروز اعزام شوند.

«اطلاعات روز» نوشته است از میزان تلفات دو طرف در جریان این درگیری گزارشی منتشر نشده و تاکنون دلیل این درگیری نیز مشخص نیست، اما احتمال شدت گرفتن آن می‌رود.

به‌گزارش خبرگزاری اسپوتنیک روسیه، شماری از کاربران شبکه‌های اجتماعی نیز با انتشار تصاویر ویدیوئی از درگیری‌های شدید نیروهای طالبان و نیروهای مرزی ارتش ایران خبر داده‌اند.

این خبرگزاری نیز از درگیری دو طرف با جنگ‌افزارهای سبک و سنگین نوشته و گفته است که درگیری جریان دارد و مرز میان دو طرف بسته است.

فرمانده پلیس ولایت نیمروز به شبکه بی‌بی‌سی گفت درگیری زمانی آغاز شد که طرف ایرانی قصد ساختن پاسگاهی برای خود در «داخل خاک افغانستان» داشت.

در برخی از شبکه‌های اجتماعی افغان گفته شده که چندین پاسگاه مرزی ایران به‌دست طالبان افتاده و مردم محل از منطقه درگیری گریخته‌اند.

خبرگزاری تسنیم ماجرا را جور دیگری نقل کرده است. این خبرگزاری نوشته است:

«طی سال‌های گذشته در داخل خاک ایران و در چند صدمتری مرز با افغانستان دیوارهایی برای مقابله با قاچاقچیان و اشرار کشیده می‌شود؛ امروز برخی از کشاورزان ایران با عبور از این دیوارها ولی در داخل مرزهای ایران حضور داشته‌اند، اما به‌واسطه وجود این دیوارها نیروهای طالبان تصور می‌کنند که به مرز آن‌ها تجاوز شده است. پیرو آن نیروهای طالبان به سمت ایرانیان شلیک می‌کنند که این مسئله با تبادل آتش نیروهای ایرانی پاسخ داده می‌شود.»

تسنیم از پایان این درگیری‌ها خبر داده و افزوده است: «ایران در حال توجیه طالبان نسبت به خط مرزی است.»

خبرگزاری فارس نیز نوشت:

«بعدازظهر امروز، تعدادی از افراد مسلح در ولایت نیمروز افغانستان، اقدام به تیراندازی به سوی کشاورزان ایرانی کردند. مرزبانان جمهوری اسلامی ایران نیز بلافاصله در پاسخ به این تیراندازی‌ها، به سمت افراد مسلح تیراندازی کردند که این تقابل، برای دقایقی نیز با سلاح نیمه‌سنگین ادامه یافت که این درگیری کوتاه، هیچ تلفاتی در بر نداشت و هم‌اکنون آرامش در منطقه حکم‌فرماست و درگیری به‌طور کامل پایان یافته است.»

محمدهادی مرعشی، معاون امنیتی انتظامی استاندار سیستان و بلوچستان نیز به خبرگزاری صداوسیما گفت:

«تیراندازی متقابل کوتاه بوده و آسیبی به پاسگاه‌های مرزی ومرزبانان وارد نشده است وموضوع خاتمه یافته که جلسه برگزارشده وموضوع در حال پیگیری است.»

طالبان در این‌باره توضیحی نداده‌اند.

در زمان حکومت پیشین افغانستان تنش‌های مرزی بین ایران و افغانستان در موارد محدودی پیش آمده بود. مسأله کشتار مهاجران افغان در رودخانه هریرود در مرز میان دو کشور توسط مرزبانان ایرانی در اردیبهشت‌ماه سال گذشته از جمله این موارد بود. در آن رویداد شماری از مهاجران افغانستانی پس از ورود به خاک ایران در رودخانه هریرود غرق شدند. شواهد به ‌دست آمده از سوی مقام‌های محلی و دولتی در افغانستان حاکی از آن بود که این مهاجران توسط مرزبانان ایرانی دستگیر، شکنجه و سپس به سمت رودخانه هریرود رانده شدند که منجر به غرق شدن تعدادی از آن‌ها شده بود. این رویداد اعتراضات گسترده‌ای را علیه جمهوری اسلامی در افغانستان برانگیخت.

درگیری‌های روز چهارشنبه برای نخستین بار در دوران دوم حاکمیت طالبان در افغانستان رخ‌ داده است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.