ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

پایان درگیری‌های مرزی ایران و افغانستان با روایت‌های متفاوت

در حالی‌که مسئولان جمهوری اسلامی ایران و رسانه‌های کشور تلاش می‌کنند درگیری‌های مرزی نیروهای نظامی ایران و طالبان را مسئله خاصی جلوه ندهند، افغان‌ها اما از «درگیری‌های شدید» سخن گفته بودند. سخنگوی طالبان گفت بین نیروهای مرزبانان افغان و ایران سوء تفاهم رخ داده.

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران شامگاه چهارشنبه ۱۰ آذر گفت:

«عصر امروز اختلاف مرزی بین مرزنشینان موجب تیراندازی در حوزه مرز سیستان شد که با هماهنگی مرزبانان دو طرف موضوع مدیریت شده و پایان یافته است.»

بلال کریمی، معاون سخنگوی گروه طالبان نیز از مهار درگیری میان مرزبانان ایرانی و جنگجویان این گروه خبر داد.

«ذبیح الله مجاهد»، سخنگوی دولت موقت طالبان در واکنش به درگیری مرز مشترک با ایران گفت:

»در منطقه مرزی شهرستان کنگ ولایت نیمروز بین نیروهای مرزبانان افغان و ایران سوء تفاهم رخ داده و با تفاهم هر دو طرف این حادثه کنترل شده است.«

مجاهد افزود: برای جلوگیری از حوادث مشابه طالبان دستورات لازم را صادر کرده است.

نه کریمی و نه خطیب‌زاده در باره علت این درگیری‌ها و جزئیات آن چیزی نگفتند. روایت‌ها در این‌باره اما متفاوت است.

رسانه‌های افغانستان روز چهارشنبه به‌نقل از منابع مردمی در ولایت نیمروز خبر دادند که میان نیروهای مرزی طالبان و نظامیان ایرانی در این ولایت درگیری رخ داده است.

این منابع گفتند که صدای شلیک سلاح‌های سبک و سنگین در ولسوالی کنگ در ۳۰ کیلومتری شمال شهر زرنج مرکز ولایت نیمروز از عصر روز چهارشنبه به این‌سو شنیده می‌شد و نیروهای مرزی ایرانی، پاسگاه مکاکی در نوار مرزی را هدف شلیک قرار داده‌اند.

شماری از کاربران افغان شبکه‌های اجتماعی نیز با انتشار تصاویر ویدیوئی از درگیری‌های شدید نیروهای طالبان و نیروهای مرزی ارتش ایران خبر داده‌اند. فرمانده پلیس ولایت نیمروز نیز گفت درگیری زمانی آغاز شد که طرف ایرانی قصد ساختن پاسگاهی برای خود در «داخل خاک افغانستان» داشت.

در برخی از شبکه‌های اجتماعی افغان گفته شده که چندین پاسگاه مرزی ایران به‌دست طالبان افتاده و مردم محل از منطقه درگیری گریخته‌اند.

اما رسانه‌های ایران علت این درگیری‌ها را «اختلافات جزئی میان تعدادی از کشاورزان مرزنشین در شهرستان هیرمند استان سیستان و بلوچستان» عنوان کردند و پس از گذشت مدت کمی اوضاع در منطقه را «آرام» گزارش کردند.

محمدهادی مرعشی، معاون امنیتی انتظامی استاندار سیستان و بلوچستان نیز گفت:

«تیراندازی متقابل کوتاه بوده و آسیبی به پاسگاه‌های مرزی و مرزبانان وارد نشده است و موضوع خاتمه یافته که جلسه برگزارشده و موضوع در حال پیگیری است.»

خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) به‌نقل از «یک مقام آگاه در منطقه» نوشت:

«به دلیل برخی اشتباهات در جانمایی نقطه صفر مرزی، گاهاً اختلافاتی میان کشاورزانی که زمین‌هایشان در آن سوی دیوار مرزی باقی مانده، با طرف افغانستانی درگیری‌هایی رخ می‌دهد.»

خبرگزاری تسنیم نزدیک به سپاه پاسداران از یک «سوء تفاهم مرزی» نوشت و گفت برخی کشاورزان ایرانی از‌ دیوار حائلی که در مرز ایران و افغانستان کشیده شده عبور کردند و در حالی که همچنان در خاک ایران بودند «‌نیروهای طالبان تصور می‌کنند که به مرز آن‌ها تجاوز شده است و نیروهای طالبان به سمت ایرانیان شلیک می‌کنند که این مسئله با تبادل آتش نیروهای ایرانی پاسخ داده می‌شود».

خبرگزاری فارس درگیری‌های مرزی روز چهارشنبه را درگیری بین «اشرار مسلح و نیروهای مرزبانی ایران» عنوان کرد و نوشت:

«اشرار مسلح پس از مواجهه با پاسخ قاطع نیروهای ایران مستقر در مرزهای شرقی مجبور به عقب‌نشینی شدند».

به‌گفته فارس «این اشرار به دلیل اختلاف بر سر اراضی کشاورزی در خط مرزی دست به تهاجم زدند که با پاسخ محکم نیروهای مرزبانی مواجه شدند».

ایرنا نوشت:

«بر اساس اطلاعات موجود منطقه مذکور به دلیل برخی اختلافات مرزی کشاورزان با طرف افعانستانی، در مواردی دچار تنش می‌شود.»

مقام‌های ایرانی همچنین سقوط پاسگاه‌های مرزی‌ خود را رد کردند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.