ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

حمله سایبری به دانشگاه تهران – تأیید، تکذیب و باز دوباره تأیید

مرکز فناوری اطلاعات دانشگاه تهران از حمله سایبری به سامانه یادگیری الکترونیکی این دانشگاه خبر داد. رئیس مرکز فناوری‌های دیجیتالی و سرپرست مرکز یادگیری الکترونیکی دانشگاه تهران اما ابتدا ادعا کرد حمله‌ای در کار نبوده و سپس گفت حمله سایبری کوتاه بوده و خنثی شده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، مرکز فناوری اطلاعات دانشگاه تهران صبح پنجشنبه ۱۱ آذر در ایمیلی به دانشجویان و اساتید این دانشگاه کندی و اختلال سامانه یادگیری الکترونیکی دانشگاه تهران در هفته گذشته را به دلیل حمله سایبری اعلام کرد.

مهر می‌نویسد در متن این ایمیل آماده است:

«متأسفانه در این هفته به دلیل کمبود منابع پردازش و حملات سایبری هم زمان در سامانه elern (یادگیری الکترونیکی) با کندی و اختلال روبه‌رو بودیم. همین جا از تمامی دانشجویان و اساتید از این بابت عذرخواهی کرده و تلاش می‌کنیم در هفته آتی مشکلات را به تدریج کاهش دهیم.»

اما هنوز ساعتی از تأیید حمله سایبری به دانشگاه تهران نگذشته بود که رئیس مرکز فناوری‌های دیجیتالی و سرپرست مرکز یادگیری الکترونیکی دانشگاه تهران در مصاحبه با صدا و سیمای جمهوری اسلامی ادعا کرد حمله سایبری به سایت دانشگاه صحت ندارد و اصلاً حمله‌ای در کار نبوده است. بابک سهرابی در مصاحبه با خبرگزاری صدا و سیما گفت:

«اصلاً حمله‌ای نبوده است و تنها در سایت داخلی اختلالی به وجود آمد که سریع برطرف شد و مسأله مهمی نبوده است. اگر مسأله مهمی رخ داده بود حتماً رئیس دانشگاه و شورای دانشگاه تشکیل می‌شد تا پیگیر موضوع باشیم، اما هیچ خبری نبوده است و سایت دانشگاه حتی یک ثانیه هم قطع نشده است، ما حتی به دانشجویان اختلال داخلی را منتقل کردیم و پیگیر حل همین اختلال داخلی شدیم تا مشکل بزرگتر رخ ندهد.»

سهرابی در ادامه این مصاحبه گفت:

«تنها به یکی از سامانه‌های یادگیری سایت این دانشگاه حمله سایبری کوتاهی شد که به سرعت خنثی شده است.»

هنوز ساعتی از اعلام این خبرها نگذشته بود که باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از بابک سهرابی نوشت: به یکی از سامانه های مرکز الکترونیکی دانشگاه تهران حمله شده که خنثی شده است.

حملات سایبری مکرر به زیرساخت‌های جمهوری اسلامی

سه‌شنبه ۴ آبان سال جاری رسانه‌های داخلی از قطع توزیع بنزین در جایگاه‌های سوخت سراسر کشور به‌دلیل آنچه «اختلال» در سامانه هوشمند سوخت عنوان شد، خبر دادند. این حمله باعث تعطیلی پمپ بنزین‌ها در تهران و دیگر شهرهای ایران و ایجاد صف‌های طولانی شد.

مهر سال ۱۳۹۹ هم ایران «حمله سایبری وسیع» به دو سازمان‌ دولتی را تأیید کرد. جند ماه قبل از آن، در اردیبهشت همان سال به بندر رجایی حمله سایبری شد. واشنگتن‌پست این حمله را کار اسرائیل دانست و نوشت احتمالاً به تلافی حمله سایبری ایران به تأسیسات آب‌رسانی مناطق روستایی اسرائیل صورت گرفته است.

نشت کلر از پتروشیمی ماهشهر و آتش‌سوزی در نیروگاه زرگان اهواز در سال ۱۳۹۹ هم به چنین خرابکاری‌هایی نسبت داده شدند.

حکومت ایران این حملات را اغلب به اسرائیل نسبت می‌دهد. دولت اسرائیل نه تأیید می‌کند نه تکذیب اما رسانه‌های این کشور و برخی از کشورهای دیگر، «موساد» را پشت برخی از این حملات دانسته‌اند.

حمله سایبری به مرکز آمار ایران و حمله سایبری به سایت سازمان اسناد کشور در خرداد  ۱۳۹۵ از دیگر حملات سایبری مکرر به زیرساخت‌های جمهوری اسلامی ایران است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.