ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

کارزاری برای آزادی آسانژ : ۱۰۰۰ روز از زندانی شدن مؤسس ویکی‌لیکس می‌گذرد

طرفداران جولیان آسانژ روز چهارشنبه در برابر زندان بلمارش جایی که موسس ویکی‌لیکس در آن زندانی است تجمع می‌کنند و در هزارمین روز حبس مؤسس ویکی‌لیکس خواهان آزادی او می‌شوند.

طرفداران و حامیان جولیان آسانژ، موسس دربند ویکی‌لیکس روز چهارشنبه و همزمان با هزارمین روز زندانی شدن طی برگزاری مراسمی خواهان آزادی او می‌شوند.

 طرفداران آسانژ در برابر زندان بلمارش واقع در لندن تجمع می‌کنند، جایی که مؤسس ویکی‌لیکس در آن زندانی و در انتظار استرداد به ایالات متحده آمریکا است.

دادگاه عالی بریتانیا حدود یک ماه پیش حکمی صادر کرد که براساس آن جولیان آسانژ را می‌توان به آمریکا تحویل داد. این تصمیم حکم قبلی را لغو کرد، حکمی مبنی بر تحویل ندادن آسانژ به دلیل نگرانی‌های مربوط به سلامت روحی و خطر خودکشی او را.

استلا موریس، نامزد آسانژ بار دیگر خواهان آزادی او شده و می‌گوید آسانژ حتی بیش از بسیاری از زندانیانی که جرایم خشن مرتکب شده‌اند در بلمارش زندانی بوده است.

موریس گفت: « کودکان او، که ۲ و ۴ ساله هستند، هیچ خاطره‌ای از پدرشان خارج از این زندان فوق امنیتی بریتانیا ندارند.» 

تصمیم ماه گذشته دادگاه عالی بریتانیا ضربه بزرگی به تلاش‌ها برای جلوگیری از استرداد آسانژ به ایالات متحده با اتهامات جاسوسی وارد کرد، اگرچه هنوز گزینه تجدیدنظر برای تیم حقوقی او وجود دارد.

استلا موریس گفت: «جولیان تنها به درخواست دولت آمریکا زندانی است و آنها همچنان به سواستفاده از معاهده استرداد میان بریتانیا- ایالات متحده برای مقاصد سیاسی خود ادامه می‌دهند.»

آمریکا در تابستان گذشته به دادگاه اطمینان داد که در صورت استرداد، جولیان آسانژ تحت شرایط شدید بازداشت قرار نخواهد گرفت و در زندان فلورانس در کلرادو با امنیت بالا بازداشت نخواهد شد. آمریکا همچنین تضمین داد که آسانژ در صورت محکومیت می‌تواند درخواست گذراندن دوران محکومیت خود در استرالیا، کشور زادگاهش را بدهد. 

نامزد جولیان آسانژ گفت: «دولت آمریکا می‌خواهد یک ناشر استرالیایی را در دادگاه امنیت ملی آمریکا محاکمه کند- جایی که او با ۱۷۵ سال زندان روبرو خواهد شد- زندان در شرایط شکنجه و انفرادی کامل، تنها به این دلیل که وظیفه‌اش را انجام داده است.»

استلا موریس افزود: « (همه این‌ها) به این دلیل است که او اطلاعاتی درست در مورد قربانیان و جنایات صورت گرفته در جریان عملیات آمریکایی در خلیج گوانتانامو، افغانستان و عرتق از چلسی منینگ دریافت و منتشر کرده است.»

خانم موریس در ادامه گفت که آسانژ تا زمانی که در زندان است، زندانی سیاسی خواهد بود، و حبس نامحدود او را خواهد کشت: «در این ۱۰۰۰ روز، جولیان مدتی را در انفردی غیر معمول به سر برده.» 

وکلای آسانژ به دلیل این‌که دسترسی به موکلاشان بسیار محدود است شکایت کرده و می گویند این وضعیت باعث تضعیف دفاع از موکلاشان خواهد شد.

درخواست آسانژ برای حضور در جلسات رسیدگی به پرونده‌اش همگی رد شده است، با درخواست نشستن در کنار وکیلش نیز مخالفت شده است. 

جولیان آسانژ که ۵۰ سال دارد، همراه با چلسی منینگ ( تحلیلگر اطلاعاتی سابق در ارتش آمریکا، به توطئه برای درز مجموعه‌ای از اسناد طبقه‌بندی شده و محرمانه در سال ۲۰۱۰ متهم شدند.

جولیان آسانژ ژوئن ۲۰۱۲ به سفارت اکوادور در لندن پناه برد. دولت اکوادور بعد از هفت سال با درخواست پناهندگی جولیان آسانژ مخالفت کرد و آوریل ۲۰۱۹ او را از سفارت اکوادور در لندن اخراج کرد. پلیس بریتانیا هم بلافاصله او را بازداشت کرد.

اسناد محرمانه مورد بحث مربوط به توافق نظامی نیروهای ائتلاف در افغانستان است  که در ویکی‌لیکس منتشر شد. آسانژ با روزنامه‌نگاران چندین نشریه معتبر همکاری داشت. 

طرفداران و گروه‌های حامی آزادی رسانه‌ها جولیان آسانژ را نماد گزارشگری تحقیقی می‌دانند وبه او به خاطر اینکه پرده از روی جنایات جنگی برداشته ارج می‌نهند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.