ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

جان کیوان صمیمی در خطر است - اصرار غیرقانونی به «تبعید» با وجود بیماری

با توجه به بیماری کیوان صمیمی و همچنین نظریه پزشکی قانونی و موافقت رئیس زندان، از لحاظ قانونی باید با تبدیل مجازات حبس این زندانی سیاسی به وضعیت دیگر فورا موافقت و قانون در این زمینه اجرا شود. اما امین وزیری معاون دادستان و دادیار ناظر بر زندانیان سیاسی اصرار دارد که کیوان صمیمی به زندان دیگری تبعید شود.

کیوان صمیمی، زندانی سیاسی ۷۳ ساله که او را از سال ۱۳۹۹ در اوین محبوس کرده‌اند، با وجود شرایط نامساعد جسمانی و سابقه بیماری قلبی، در آستانه «تبعید» به یکی دیگر از زندان‌های ایران است. 

یک منبع آگاه درباره وضعیت آقای صمیمی به کمپین حقوق بشر در ایران گفته است:

«با توجه به سن بالا و سابقه بیماری کیوان صمیمی و همچنین نظریه پزشکی قانونی و موافقت رئیس زندان، قانونا باید با تبدیل مجازات حبس آقای صمیمی به وضعیت دیگر فورا موافقت شده و قانون در این زمینه اجرا شود، اما امین وزیری معاون دادستان و دادیار ناظر بر زندانیان سیاسی اصرار دارد که کیوان صمیمی به زندان دیگری تبعید شود.» 

براساس ماده ۵۰۲ آیین دادرسی کیفری هرگاه محکوم علیه به بیماری جسمی یا روانی مبتلا باشد و اجرای مجازات موجب تشدید بیماری و یا تاخیر در بهبودی او شود، قاضی اجرای احکام کیفری با کسب نظر پزشکی قانونی تا زمان بهبودی، اجرای مجازات را به تعویق می اندازد و در مواردی هم مجازات مناسب را جایگزین حبس کند. 

به گفته این منبع آگاه از پرونده کیوان صمیمی به کمپین حقوق بشر «امین وزیری نه تنها اصرار دارد که کیوان صمیمی باید ادامه مجازات خود را تحمل کند، بلکه اصرار به انتقال (تبعید) آقای صمیمی دارد که این موضوع قطعا در بدتر شدن سلامت این زندانی پا به سن گذاشته تاثیر مستقیم دارد».

اصرار امین وزیری، معاون دادستان و دادیار ناظر بر زندانیان سیاسی بر تبعید کیوان صمیمی به یکی دیگر از زندان‌های کشور در حالی است که سه شنبه ۲۱ دی‌ماه، سازمان زندان‌های ایران بخشنامه‌ای درباره حقوق زندانیان و بازداشت‌شدگان صادر کرد که در آن به مسائلی مانند اعزام زندانیان بیمار به مراکز درمانی و حق دسترسی به وکیل هم اشاره شده است.

سعید دهقان، وکیل دادگستری، در واکنش به این بخش‌نامه که ۱۲ دمی ماه و تنها چند روز پس از مرگ بکتاش آبتین، شاعر و فیلمساز محبوس در زندان اوین، منتشر شد و همزمانی آن با مطرح شدن اصرار مقامات زندان به تبعید کیوان صمیمی در توئیتر خود پیشرو و انسانی بودن این بخشنامه را به چالش کشید و نوشت: 

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

امین وزیری، معاون دادستان و دادیار ناظر بر زندانیان سیاسی است که در زندان اوین مستقر است. رد پای او در بسیاری از پرونده‌های زندانیان سیاسی و عقیدتی دیده می‌شود و سابقه صدور دستور تبعید زندانیان به زندان‌های دیگر در پرونده او دیده می‌شود. وزیری دادیار ناظر و بازجوی پرونده صبا کرد افشاری بود و در تابستان سال گذشته از ملاقات دیداری صبا و مادرش راحله احمدی ممانعت کرد. 

 

کیوان صمیمی نویسنده، روزنامه‌نگار و عضو شورای فعالان ملی-‌مذهبی ایران است. او ۱۱ اردیبهشت‌ ماه ۱۳۹۸ و هم‌زمان با روز جهانی کارگر، به‌ دلیل شرکت در تجمعی که به همین مناسبت در مقابل ساختمان مجلس شورای اسلامی برگزار شده بود از سوی نیروهای امنیتی بازداشت و حدود یک‌ ماه بعد در تاریخ ۲۷ خرداد همان سال با سپردن وثیقه به طور موقت آزاد شد.

دادگاه انقلاب تهران او را بابت اتهام «اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور» به پنج سال حبس و بابت اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی» به یک سال حبس محکوم کرد.

حکم صادر شده با اعتراض‌ این فعال سیاسی و وکیل او همراه شد اما در نهایت شعبه ۳۶ دادگاه تجدید نظر استان تهران به ریاست احمد زرگر، کیوان صمیمی را به تحمل سه سال حبس تعزیری قطعی محکوم کرد. او از ۱۷ آذر ۱۳۹۹ دوران محکومیت خود را در زندان اوین سپری می‌کند. 

کیوان صمیمی در سال‌های پیش و پس از انقلاب ۵۷ نیز بارها به‌ دلیل فعالیت‌های سیاسی خود بازداشت و زندانی شده است.

او در تاریخ ۲۳ خرداد ۱۳۸۸ و یک روز پس از برگزاری انتخابات مناقشه‌برانگیز ریاست جمهوری ایران، به دست مأموران امنیتی در منزل شخصی خود بازداشت شد.

صمیمی در ۱۳ بهمن همان سال در دادگاه انقلاب تهران بابت اتهام‌های «تبلیغ علیه نظام»، «اجتماع و تبانی برای بر هم زدن امنیت ملی»، «شرکت در تظاهرات خیابانی» و «صدور بیانیه برای زیر سوال بردن سلامت انتخابات» به شش سال حبس تعزیری و همچنین محرومیت مادام العمر از فعالیت‌های سیاسی محکوم شد که پس از گذراندن دوران محکومیتش در زندان‌های اوین و رجایی شهر، در اواخر اردیبهشت‌ ماه سال ۱۳۹۴ آزاد شد. او در دوران زندان به ‌همراه ۱۶ نفر از زندانیان سیاسی در اعتراض به رفتار نامناسب مسئولان زندان اوین و شرایط نامناسب زندان دست به اعتصاب غذا زده بود.

کیوان صمیمی از جمله فعالان سیاسی در ایران است در دوران محکومیت خود بارها اخبار و مسائل مربوط به زندان و زندانیان را منتشر می‌کرد و صدای محبوسان را بازتاب داده است. 

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.