ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

حمله پهپادی حوثی‌ها به پایتخت سیاسی امارات

خبرگزاری‌های وابسته به سپاه در ایران نوشتند که این حمله درس عبرتی خواهد بود برای سران امارات تا در جنگ یمن مداخله نکنند. وزارت خارجه امارات پس از این حمله گفته است حق پاسخگویی را برای خود محفوظ می‌داند.

صبح دوشنبه ۲۷ دی‌ در حالی که سران امارات خود را برای دیدار با مون جائه این، رئیس جمهور کره جنوبی می‌کردند، خبر دو انفجار در دو نقطه ابوظبی منتشر شد. دیدارهای صبح امروز با مون جائه این بلافاصله لغو شد.

پلیس ابوظبی اعلام کرد که یک حمله «احتمالی پهپادی» ممکن است دلیل رویدادی باشد که در آن سه تانکر سوخت‌رسان در ابوظبی منفجر شدند و آتش‌سوزی دیگری در فرودگاه بین‌المللی ابوظبی در روز دوشنبه ۲۷ دی رخ داد.

در حالی که پلیس ابوظبی هیچ مظنونی را برای حمله احتمالی معرفی نکرد، حوثی‌های یمن مسئولیت حمله به امارات متحده عربی را بدون ارائه جزئیات بر عهده گرفتند. پیش‌تر حوثی‌های مورد حمایت ایران مدعی چندین حمله به این کشور شده‌اند که مقامات اماراتی بعداً وقوع آن‌ها را رد کرده‌اند.

این حادثه در حالی رخ می دهد که جنگ یمن همچنان ادامه دارد و حوثی‌ها اخیراً یک کشتی با پرچم امارات را توقیف کردند.

پلیس ابوظبی گفت که تحقیقات اولیه حاکی از کشف اشیاء پرنده کوچکی است که احتمالاً متعلق به هواپیماهای بدون سرنشین است که در این دو منطقه سقوط کرده و احتمالاً باعث انفجار و آتش‌سوزی شده است. آنها بدون ارائه جزئیات بیشتر در ابتدا گفتند که این حوادث خسارت قابل توجهی نداشته است ولی ساعتی بعد اعلام کردند دو پاکستانی و یک هندی در این انفجار‌ها کشته شده‌اند و شش نفر دیگر زخمی هستند.

پلیس پایتخت امارات، آتش‌سوزی فرودگاه را «کوچک» توصیف کرد و گفت که این آتش‌سوزی در بخش جدید فرودگاه بین‌المللی رخ داده که هنوز در دست ساخت است.

برای ساعاتی دسترسی به فرودگاه برای مسافران امکان‌پذیر نبود، بسیاری از پروازها متوقف شدند و تنها چند پرواز محدود با تاخیر زیاد انجام شده است.

پلیس گفت که در انفجار اصلی، سه تانکر حمل سوخت در نزدیکی انبار شرکت ملی نفت ابوظبی در منطقه مصفا از بین رفتند. این محله در ۲۲ کیلومتری مرکز شهر ابوظبی است و محل انتقال سوخت به دیگر مناطق این کشور است.

یحیی سریع، سخنگوی حوثی‌ها روز دوشنبه مسئولیت حمله را پذیرفت و گفت که آن‌ها به امارات متحده عربی در عمق خاکش ضربه زده‌اند. وی جزئیات بیشتری ارائه نکرد و گفت که به زودی بیانیه‌ای «مهم» منتشر خواهد شد.

محل انفجار امروز، تقریباً ۱۸۰۰ کیلومتری شمال شرقی صعده، پایگاه اصلی حوثی‌ها در یمن است.

وزارت امور خارجه امارات ساعاتی پس از این حمله در بیانیه‌ای اعلام کرد:

«امارات این حمله تروریستی شبه‌نظامیان حوثی به مناطق و تأسیسات غیرنظامی در خاک امارات را محکوم می‌کند... [این حمله] بدون مجازات نخواهد ماند. امارات این حق را برای خود محفوظ می‌داند که به این حملات تروریستی و تشدید اعمال جنایت‌بار پاسخ دهد.»

امارات متحده عربی از اوایل سال ۲۰۱۵ در جنگ یمن مشارکت کرد و یکی از اعضای کلیدی ائتلاف به رهبری عربستان سعودی بود که پس از تسلط حوثی‌ها بر پایتخت یمن و برکناری دولت عبدربه منصور هادی، اعلام موجودیت کرد.

اگرچه امارات تعداد نیروهای نظامی خود در یمن را کاهش داده و به طور رسمی درگیری مستقیم در جنگ یمن را از فوریه ۲۰۲۰ پایان داده است، اما همچنان فعالانه درگیر جنگ است و از شبه‌نظامیانی که با حوثی‌ها می‌جنگند، حمایت می‌کند. امارات همچنین در عملیات نظامی آمریکا در یمن نیز با سنتکام همکاری نزدیکی دارد.

در خبری دیگر، یکی از سخنگویان حوثی‌ها به المیادین گفت که آن‌ها به فرودگاه شبوه در یمن نیز حمله کرده‌اند و در نتیجه یک هواپیمای ترابری سی‌۱۳۰ اماراتی هدف قرار گرفته است. سخنگوی ائتلاف عربی و مقام‌های اماراتی هنوز این خبر را تایید نکرده‌اند.

هفته گذشته استان شبوه با کمک نیروهای اماراتی و حمله هواپیماهای سعودی از دست حوثی‌ها خارج شد و شاید حملات امروز پاسخ حوثی‌ها به افزایش حضور نظامی امارات در یمن باشد.

دو خبرگزاری فارس و تسنیم وابسته به سپاه پاسدارن انقلاب اسلامی، حملات امروز به امارات متحده عربی را به صورت مفصل پوشش دادند و آن را زهر چشم حوثی‌ها از سران امارات دانستند.

حوثی‌ها مورد حمایت جمهوری اسلامی هستند و گفته می‌شود توانایی پهپادی و موشکی‌شان را از نیروی قدس سپاه به دست آورده‌اند. این گروه در سه سال گذشته با استفاده از پهپاد و موشک مناطق مهمی در عربستان از جمله پالایشگاه بزرگ آرامکو را هدف قرار داده‌اند.

در گذشته حوثی‌ها مسئولیت حملات دیگری به فرودگاه ابوظبی و همچنین نیروگاه هسته‌ای برکه امارات را بر عهده گرفته بودند- ادعاهایی که مقامات اماراتی در گذشته آن را رد کرده‌اند.

جنگ یمن تاکنون ۱۳۰ هزار کشته نظامی و غیرنظامی داشته و این کشور را با یکی از عمیق‌ترین بحران‌های انسانی در جهان مواجه کرده است.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

توضیح: تیزر و متن این خبر با اطلاعات تازه به روز شد و تغییر کرد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.