ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

امارات از آمریکا خواست نام حوثی‌ها را به فهرست تروریست‌ها بازگرداند

واکنش‌ها به حمله موشکی ـ پهپادی حوثی‌های یمن به ابوظبی که منجر به کشته و زخمی شدن دست‌کم ۹ غیرنظامی شد، ادامه دارد. وزیر امور خارجه امارات از همتای آمریکایی خود خواست تا شورشیان حوثی را بار دیگر به‌عنوان یک سازمان تروریستی بشناسند. سازمان ملل و چندین کشور اروپایی و عرب این حملات را محکوم کردند. تنش‌های منطقه قیمت نفت را هم افزایش داد.

یک مقام ارشد اماراتی به آکسیوس، وب‌سایت خبری آمریکایی گفت، عبدالله بن زاید، وزیر امور خارجه امارات، دوشنبه ۲۷ دی / ۱۷ ژانویه در تماسی تلفنی از آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا خواست تا شورشیان حوثی یمن را مجدداً به‌عنوان یک سازمان تروریستی معرفی کند.

کمتر از یک ماه پس از روی کار آمدن جو بایدن به‌عنوان رئیس جمهوری آمریکا، واشنگتن تصمیم دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهوری پیشین ایالات متحده در تروریستی خواندن حوثی‌ها را لغو کرد. بایدن گفت این اقدام کمک‌های بشردوستانه به مردم یمن را با مشکل مواجه می‌کند. از آن زمان، حوثی‌ها حملات خود علیه عربستان سعودی و دیگر کشورهای منطقه را تشدید کرده‌اند. آخرین نمونه‌ها حمله به اهداف غیرنظامی در ابوظبی و ربودن یک کشتی با پرچم امارات هستند.

ظهر دوشنبه ۲۷ دی / ۱۷ ژانویه به وقت محلی، پلیس ابوظبی وقوع انفجار و آتش‌سوزی سه تانکر سوخت‌رسانی در منطقه «مصفح آیکاد ۳» در نزدیکی مخازن شرکت «ادنوک» و همچنین وقوع آتش‌سوزی خفیف در منطقه ساخت‌وساز جدید در فرودگاه بین‌المللی ابوظبی را تأیید کرد.

خبرگزاری رسمی امارات گفت این آتش‌سوزی‌ها منجر به کشته‌شدن ۳ نفر شامل «دو تبعه هندی و یک پاکستانی» و همچنین مصدومیت ۶ نفر دیگر در انفجار تانکرهای سوخت‌رسانی در ابوظبی شد.

حوثی‌های یمن که مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران هستند مسئولیت این حملات را بر عهده گرفتند و گفتند موشک‌ها و پهپادهای خود را به سمت بندر ابوظبی شلیک کرده‌اند.

خبرگزاری‌های وابسته به سپاه پاسداران در ایران نوشتند که این حمله درس عبرتی خواهد بود برای سران امارات تا در جنگ یمن مداخله نکنند. وزارت خارجه امارات نیز پس از این حمله اعلام کرد که حق پاسخگویی را برای خود محفوظ می‌داند.

از زمان وقوع این حملات، مقامات اماراتی با چند تن از متحدان منطقه‌ای خود و با دولت بایدن در مورد گام‌های بعدی گفت‌وگو کرده‌اند.

امارات متحده عربی علناً جامعه بین‌المللی را به محکومیت این حمله فراخوانده است.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید نیز حمله حوثی‌ها به ابوظبی را محکوم کرد.

سالیوان در بیانیه‌ای گفت:

«تعهد ما به امنیت امارات متحده عربی تزلزل‌ناپذیر است و ما در کنار شرکای اماراتی خود در برابر تمامی تهدیدات علیه قلمرو آن‌ها ایستاده‌ایم.»

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل بامداد سه‌شنبه ۲۸ دی / ۱۸ ژانویه حمله حوثی‌ها به فرودگاه بین‌المللی ابوظبی و منطقه صنعتی مجاور آن را محکوم کرد.

استفان دوجاریک، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل گفت گوترش از حوثی‌ها خواسته است تا از هرگونه تشدید تنش در منطقه جلوگیری کنند و همه طرف‌ها خویشتن‌داری کنند.

گوترش تأکید کرده است که «حمله علیه غیرنظامیان یا زیرساخت‌های غیرنظامی بر اساس قوانین بشردوستانه بین‌المللی ممنوع است».

اتحادیه اروپا نیز حمله حوثی‌ها به امارات را محکوم کرده و آن را خطری برای تشدید درگیری‌ها در یمن و تضعیف تلاش‌ها برای پایان دادن به جنگ در این کشور دانسته است.

لیز تراس، وزیر امور خارجه بریتانیا نیز در توئیتر حملات حوثی‌ها به خاک امارات را محکوم کرد.

ژان ایو لودریان، وزیر امور خارجه فرانسه با انتشار بیانیه‌ای ضمن پشتیبانی از امارات گفت «این حملات امنیت امارات متحده عربی و ثبات منطقه را تهدید می‌کند».

در منطقه کشورهای عربستان سعودی، بحرین، کویت، قطر، مصر، اردن، الجزایر، دولت یمن و سازمان همکاری اسلامی حمله پهپادی شبه‌نظامیان حوثی به امارات را محکوم کرده و از این کشور حمایت کردند.

وزارت خارجه عربستان سعودی گفته است با فرماندهی ائتلاف عربی در حمایت از دولت یمن، به مقابله با «اقدامات تروریستی» شبه‌نظامیان حوثی ادامه می‌دهد.

صبح سه‌شنبه شبکه الجزیره گزارش داد یک روز پس از حمله حوثی‌ها به ابوظبی، ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی حملات هوایی مرگباری را در صنعا پایتخت یمن انجام داده است که به گفته ساکنان، بیش از ۱۲ نفر در جریان آن کشته شده‌اند.

ائتلاف سعودی گفته است حملات هوایی علیه پایگاه‌ها و اردوگاه‌های وابسته به حوثی‌ها صورت گرفته است. حوثی‌ها می‌گویند حدود ۲۰ نفر در این حملات کشته شدند.

امارات متحده عربی که در ائتلاف سعودی شرکت داشت حضور نظامی خود در این کشور را در سال ۲۰۱۹ تا حد زیادی کاهش داد، اما همچنان به نیروهای دولتی یمن سلاح و آموزش می‌دهد.

در همین حال حملات پهپادی حوثی‌ها به ابوظبی قیمت نفت را هم افزایش داد. به‌گزارش رویترز، قیمت شاخص نفت خام برنت ساعت ۶ و ۴۶ دقیقه سه‌شنبه ۲۸ دی / ۱۸ ژانویه با یک دلار و یک سنت افزایش به ۸۷ دلار و ۴۸ سنت و قیمت شاخص دبلیوتی‌آی آمریکا با یک دلار و ۳۲ سنت افزایش به ۸۵ دلار و ۱۴ سنت برای هر بشکه رسید. قیمت نهایی شاخص نفت خام برنت روز دوشنبه (۲۷ دی‌ماه)، ۸۶ دلار و ۴۷ سنت و قیمت شاخص دبلیوتی‌آی آمریکا ۸۳ دلار و ۸۲ سنت بود.

تحلیلگران بانک استرالیایی ای‌ان‌زی (ANZ) اعلام کردند که تنش منطقه‌ای جدید به نشانه‌های محدودیت موجود در سراسر بازار افزود.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.