ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نتایج یک پژوهش: دوز چهارم واکسن دربرابر سویه امیکرون چندان موثر نیست

امیکرون در حال حاضر تبدیل به سویه غالب در بسیاری از کشورها شده است. نتایج پژوهشی که در بیمارستانی در اسرائیل صورت گرفته نشان می‌دهد واحد چهارم واکسن در برابر سویه امیکرون افزایش اندکی در سطح آنتی‌بادی ایجاد می‌کند.

پژوهشی که در یکی از بیمارستان‌های اسرائیل صورت گرفته از قدرت دفاعی محدود دوز چهارم واکسن در برابر سویه امیکرون ویروس کرونا حکایت دارد.

سویه امیکرون به سرعت سراسر جهان را می‌پیماید، به طوری‌که سازمان جهانی بهداشت هشدار داده تا اواسط فوریه احتمالا نیمی از ساکنین اروپا به این سویه مبتلا خواهند شد.

بیمارستان شبا در اسرائیل ماه گذشته تزریق آزمایشی واحد چهارم واکسن کرونا را به ۲۷۰ نفر از پرسنل درمانی آغاز کرد. واحد چهارم برای  ۱۵۴ نفر فایزر و برای ۱۲۰ نفر دیگر مدرنا بود. تمامی این افراد برای سه واحد قبلی، واکسن فایزر دریافت کرده بودند.

نتایج این آزمایش بالینی نشان داد که در هر دو گروه «کمی بیشتر» از زمانی که واحد سوم واکسن را زده بودند آنتی‌بادی مشاهده شد. پژوهشگران می‌گویند این سطح از افزایش آنتی‌بادی نمی‌تواند مانع گسترش امیکرون شود.

دکتر گیلی رگو-یوخای مدیر بخش بیماری‌های عفونی بیمارستان شبا گفت: «به‌رغم افزایش سطح آنتی‌بادی، واحد چهارم فقط دفاع جزئی علیه ویروس ارائه می‌کند. واکسن‌هایی که دربرابر سویه‌های قبلی موثر بودند، حفاظت کمتری در برابر امیکرون ایجاد می‌کنند.»

مرکز پزشکی شبا که از مراکز عمده درمانی اسرائیل است و در نزدیکی تل‌آویو واقع شده، تزریق آزمایشی را بااین هدف انجام داده که مسوولان بهداشتی اسرائیل و دیگر کشورها بتوانند در مورد کارایی و لزوم تزریق واحد چهارم تصمیم بگیرند. گروهی از کارشناسان در وزارت بهداشت اسرائیل پیش از این پیشنهاد کرده‌ بودند که واحد چهارم واکسن فایزر به شهروندان اسرائیلی بالای ۶۰ سال که دستکم ۴ ماه از تزریق واحد سوم به آنها می‌گذرد، ارائه شود.

نتایج اولیه این آزمایش بالینی در مورد کارایی واحد چهارم سوال‌هایی ایجاد کرده است. 

با این وجود مسوولان وزارت بهداشت اسرائیل می‌گویند نتایج این آزمایش به معنای اشتباه بودن تزریق واحد چهارم نیست، زیرا که به هر حال دوز چهارم سطح آنتی‌بادی در بدن را افزایش داده و این به ویژه برای افراد مسن و سالخورده از اهمیت بالایی برخوردار است.

امیکرون در حال حاضر تبدیل به سویه غالب در بسیاری از کشورها شده و حتی افرادی که به طور کامل واکسینه شده‌اند را مبتلا کرده است.

با وجود این نتایج پژوهش‌های اولیه نشان داده که مبتلایان به این سویه نسبت به مبتلایان به سویه دلتا و سویه‌های قبلی به‌ویژه اگر واکسن دریافت کرده باشند علایم نسبتا ملایم‌تری از بیماری را خواهند داشت. آفریقای جنوبی یکی از نخستین کشورهایی بود که موارد ابتلا به سویه امیکرون در آن گزارش شد. و نتایج اولیه دو مطالعه بالینی که در این کشور صورت گرفته نشان می‌دهد که سویه امیکرون نرخ بالاتری از «بیماران بی‌علائم» را دارد. این یافته به نوعی دلیل فراگیری سریع این سویه در سراسر جهان را توجیه می‌کند.

 از زمان آغاز واکسیناسیون بیش از ۹ میلیارد و ۷۳۰ میلیون واحد واکسن در سراسر جهان تزریق شده اما یکپارچگی در این زمینه وجود ندارد. در حالی که کشورهای امارات با ۹۴ درصد، پرتغال با  ۹۰ درصد و  شیلی با ۸۶ درصد، در صدر فهرست واکسیناسون هستند و اغلب شهروندانشان را واکسینه کرده‌اند، کشورهایی نظیر چاد، هائیتی، یمن و اتیوپی در قعر جدول هستند و تنها حدود یک درصد از مردم این کشورها واکسینه شده‌اند.

نرخ واکسیناسیون دراغلب کشورهایی اروپایی بین ۷۰ تا ۸۰ درصد است.

از زمان گسترش ویروس کرونا در سراسر جهان، بیش از ۳۲۶ میلیون نفر به کووید-۱۹ مبتلا و دستکم پنج میلیون و ۵۰۰ هزار نفر جان باخته‌اند.

سازمان جهانی بهداشت گفته است که امید دارد تا پایان سال جاری میلادی جهان از وضعیت پاندمی خارج شود.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.