ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تورم ۴۳ درصد، افزایش حقوق کارمندان ۱۵ درصد؛ تعمیق شکاف طبقاتی در ایران

رها از فاصله زیاد میان میزان افزایش نرخ دستمزد با نرخ تورم در ایران در حالی است که در سال‌های اخیر به‌دلیل فساد گسترده دولتی در کشور و همچنین فشار ناشی از تحریم‌های بین المللی بر ایران و شیوع ویروس کرونا، رفاه شهروندان ایرانی کاهش چشمگیر داشته است.

طبق آخرین تصمیم کمیسیون برنامه و بودجه مجلس قرار است حقوق کارمندان برای سال آینده معادل ۱۵ درصد افزایش یابد. این در حالی است که طبق آخرین گزارش مرکز آمار ایران نرخ تورم به ۴۳.۴ درصد رسیده است. گفته می‌شود نرخ پیشنهادیِ نمایندگان مجلس برای افزایش دستمزد، از نرخ اعلام شده از سوی دولت هم کمتر است.

جبار کوچکی نژاد، عضو کمیسیون برنامه بودجه و سخنگوی فراکسیون فرهنگیان مجلس با اشاره به برگزاری اولین جلسه شورای حقوق و دستمزد در در دولت سیزدهم گفته: 

«افزایش حقوق کارمندان به‌صورت پلکانی است و برای حقوق‌های بالا حدود چهار و پنج درصد و برای کف حقوقی ۱۵ درصد افزایش خواهد یافت.»

این گفته‌های عضو کمیسیون برنامه بودجه مجلس در حالی است که مهدی طغیانی، نماینده اصفهان در مجلس روز چهارشنبه ۲۹ دی‌ماه درباره میزان افزایش حقوق کارمندان دولت طبق بودجه ۱۴۰۱ گفته بود: «آنچه در بودجه ۱۴۰۱ لحاظ شده میانگین افزایش حقوق کارمندان دولت ۱۰ تا ۳۰ درصد برای حداقل حقوق بگیران است و برای حقوق‌های بالاتر کمتر و یا حتی صفر خواهد بود.»

به‌گفته او، ممکن است درصد افزایش حقوق و پلکان‌ها تغییراتی داشته باشد که در حال حاضر این موضوع در حد لایحه است.

مسعود میرکاظمی رییس سازمان برنامه و بودجه هم در روزهای گذشته افزایش نرخ دستمزد را «تورم‌زا» دانسته و از تصمیم دولت بر «افزایش حداقلی دستمزد» خبر داده بود.

خبرها از فاصله زیاد میان میزان افزایش نرخ دستمزد با نرخ تورم در ایران در حالی است که در سال‌های اخیر به‌دلیل فساد گسترده دولتی در کشور و همچنین فشار ناشی از تحریم‌های بین المللی بر ایران و شیوع ویروس کرونا، رفاه شهروندان ایرانی کاهش چشمگیر داشته و گفته می‌شود در حال حاضر دست‌ کم یک‌سوم از کل جمعیت ایران در فقر مطلق به‌سر می‌برند.

طبق آمارهای رسمی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی که در آبان‌ماه امسال منتشر شده، قیمت مواد غذایی در یک سال اخیر بین ۳۵ تا ۱۰۷ درصد افزایش داشته است و این مساله، روند فقیرتر شدن شهروندان را شتاب بیشتری بخشیده است.

این وزارت خانه همچنین در آخرین گزارش خود اعلام کرده تنها در یک سال اخیر، چهار میلیون نفر دیگر به زیر خط فقر مطلق سقوط کرده‌اند و تعداد افرادی که در حال حاضر زیر خط فقر مطلق هستند به ۳۰ ملیون نفر در سراسر کشور رسیده است.

در سایه ناکارآمدی دولت سیزدهم، شهروندان ایرانی از تأمین بسیاری از نیازهای اساسی خود باز مانده‌اند. طبق اعلام منابع رسمی و رسانه‌های دولتی در ایران، در یک سال گذشته، به‌دلیل افزایش بی‌سابقه بهای اجاره مسکن و سایر هزینه‌های زندگی، هزاران نفر از مردم تهران به پشت‌بام خوابی روی آورده‌اند.

گفته می‌شود در مناطق ضعیف و کم برخوردار پایتخت، مالکان، قسمت پشت بام ساختمان خود را بدون کم‌ترین امکانات، به افرادی که معمولاً جزو دهک‌های پایین جامعه محسوب می‌شوند، اجاره می‌دهند.

این در حالی است که در طول سال‌های گذشته و به‌دنبال اجرای سیاست‌های نامناسب در بخش کشاورزی و حفظ محیط زیست، بسیاری از روستاییان هم مشاغل خود را از دست داده و برای امرار معاش و یافتن شغل به حاشیه کلانشهرها مهاجرت کرده‌اند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.