ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

جنجالی که در هلند بر سر کتابی در مورد آنه فرانک برپا شد

کتابی که مدعی شناسایی لو دهنده خانواده آنه فرانک است، بحث برانگیز شده. منتقدان فرضیه محوری کتاب «خیانت به آنه فرانک» را زیر سؤال برده‌اند. کتاب مدعی است که یک محضردار یهودی خانواده فرانک را لو داده، تا خود و خانواده‌اش را نجات دهد.

ناشر هلندی کتابی که اخیرا خبر ساز شده عذرخواهی کرد. این کتاب که برای روزها سرتیتر اخبار اغلب کشورهای جهان بود، یک یهودی محضردار را به عنوان مظنون اصلی لو دادن آنه فرانک به نازی‌ها معرفی کرده است.

امبو انتوس، انتشارات هلندی که این کتاب را منتشر کرده گفت تصمیم گرفته چاپ نسخه‌های این کتاب را تا زمانی‌که پژوهش بیشتری بر روی ادعای محوری کتاب صورت گیرد، متوقف کند.

آنه فرانک، دختر جوانی از یک خانواده یهودی است که به واسطه دفترچه خاطراتش، که روایتی است از آنچه بر او و خانواده‌اش در مقطعی از جنگ جهانی دوم گذشت، شهرتی جهانی یافت. خاطرات این دختر نوجوان که پس از مرگش منتشر شد، به ده‌‌ها زبان ترجمه و بر اساس آن چندین فیلم و مستند ساخته شده است.

کتاب «خیانت به آنه فرانک» نوشته روزماری سولیوان نویسنده کانادایی بر اساس شش سال پژوهش و تحقیق تیمی به رهبری وینس پنکوک، کاراگاه بازنشسته اف‌بی‌آی نوشته شده است.

این کتاب روز ۱۸ ژانویه ۲۰۲۲ به بازار آمد و از آن زمان بسیار خبرساز شد؛ از زمان انتشار این کتاب جدید در برنامه‌های تلویزیونی، روزنامه‌ها و نشریات و محافل نشر و کتاب در مورد آن بحث و گفت‌وگو می‌شود.

ظرف ۲۴ ساعت از انتشار کتاب، تاریخ‌دانان و پژوهشگران در مورد تئوری محوری طرح شده در این کتاب ابراز تردید کردند.

این کتاب می‌گوید که آرنولد فان د برگ - که سال ۱۹۵۰ از سرطان حنجره درگذشت- احتمالا مخفیگاه خانواده فرانک را به پلیس لو داده است.

خانواده یهودی- آلمانی آنه فرانک از آلمان به هلند رفته بودند.

 این خانواده پس از اشغال هلند توسط آلمان نازی مدت‌ها پشت دیوار خانه‌‌ای در محله جردن آمستردام مخفی شدند. روز چهارم اوت ۱۹۴۴ آنه فرانک به همراه خانواده‌اش از مخفیگاه بیرون کشیده شده، بازداشت و سپس به اردوگاه نازی‌ها فرستاده شدند.

منتقدین به طور مشخص شواهدی که درکتاب بر اساس ‌آنها ادعا شده آرنولد خائن است را زیر سوال می‌برند. در کتاب گفته شده آرنولد فان د برگ، به عنوان عضو شورای یهودیان آمستردام- نهادی که با اجبار مقام‌های آلمان تشکیل شد- احتمالا از مخفیگاه آنه و خانواده‌اش مطلع بوده است.

پیتر فن تویسک، که با تیم پژوهش کتاب همکاری کرده می‌گوید ادعاهای مطرح شده در کتاب با روش‌های تحقیق معتبر به دست آمده و از بیانیه ناشر متحیر شده است.

کتاب «خیانت به آنه فرانک» که نتیجه شش سال کار پژوهشی است می‌گوید که فان د برگ محضرداری که به اجبار در کار فروش آثار هنری به نازی‌ها از جمله هرمان گورینگ بوده، در نهایت در ازای نجات جان خانواده و خودش ناگزیر به لو دادن خانواده آنه فرانک می‌شود. آرنولد و دخترش هیچگاه به اردوگاه نازی‌ها فرستاده نشدند.

پس از بازداشت خانواده فرانک، آنه ابتدا به اردوگاه انتقالی وستربورک ، سپس به آشوویتس  و درنهایت به برگن بلسن فرستاده شد، جایی که در سن ۱۵ سالگی و احتمالا بر اثر ابتلا به تیفوس درگذشت. 

دفترچه خاطرات روزانه آنه شامل دست‌نوشته‌های او از ۱۲ ژوئن ۱۹۴۲ تا اول اوت ۱۹۴۴ است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.