ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نظرسنجی زمانه: اکثریت قاطع پاسخ‌دهندگان مخالف سیاست هسته‌ای ایران هستند

۸۱ درصد پاسخ‌دهندگان به نظرسنجی زمانه گفته‌اند که مخالف سیاست‌ هسته‌ای ایران هستند. همچنین به نظر ۸۰ درصد بر خلاف آنچه حکومت می‌گوید، برنامه هسته‌ای ایران در نهایت هدفی تسلیحاتی دارد. تنها ۸,۵ درصد معتقدند که برنامه هسته‌ای ایران صرفاً صلح‌آمیز است.

موضوع سی و هفتمین نظرسنجی زمانه «ایران هسته‌‌ای» بود.

در دو دهه گذشته، ایران درگیر یک پرونده بین‌المللی بزرگ بوده است. پرونده برنامه هسته‌ای، کشورهای غربی و در مقاطعی حتی دوستان شرقی جمهوری اسلامی را هم رودرروی ایران قرار داده است. به رغم فشارهای بین‌المللی و صدور چندین قطع‌نامه تحریمی شورای امنیت سازمان ملل و اعمال بی‌سابقه‌ترین میزان تحریم ایالات متحده آمریکا، پیشرفت‌های هسته‌ای ایران ادامه داشته است.

کشورهای غربی و برخی همسایگان ایران، برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی را مسیری برای ساخت تسلیحات هسته‌ای می‌دانند. جمهوری اسلامی می‌گوید برنامه‌اش صلح‌آمیز است و ادامه آن تهدیدی برای هیچ کشوری نیست.

از دیگر سو، ارزیابی های مختلفی درباره سود و زیان برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی انجام شده است. محمود احمدی‌نژاد ۴ سال پیش ارزش تاسیسات هسته‌ای ایران را ۳۰ میلیارد دلار اعلام کرد. برخی تحلیلگران می‌گویند ایران برای به دست آوردن این توانایی تاکنون ۲ هزار میلیارد دلار هزینه داده است. این رقم را مجموع زیان‌های مستقیم ناشی از تحریم‌های بین‌المللی و عدم‌النفع ناشی از توقف برنامه‌های توسعه کشور شکل داده است. با این حال جمهوری اسلامی همچنان مصمم به دنبال کردن این برنامه است و آن را حق ذاتی خودش می‌داند.

نظرسنجی از تاریخ ۲ بهمن / ۲۲ ژانویه تا ۱۰ بهمن/ ۳۰ ژانویه میان اعضای پنل نظرسنجی زمانه و دیگر مخاطبان زمانه برگزار شد که ۶۰۹ نفر در آن شرکت کردند و از این میان ۵۰۳ نفر به تمام سؤالات پاسخ دادند. 

سیاست هسته‌ای ایران: آری یا خیر؟

از اوایل دهه هشتاد که محمد خاتمی، رئیس‌جمهور وقت ایران، خبر از تهیه سوخت برای نیروگاه‌های هسته‌ای ایران داد، برخورداری از «انرژی هسته‌ای» از جانب دستگاه‌های ایدئولوژیک حکومتی همچون «حق مسلم» ایرانی‌ها تبلیغ شده است، و البته پافشاری حکومت بر این انرژی هزینه‌های زیادی را به ایرانی‌ها تحمیل کرده است. این در حالی است که هیچ‌گاه نظر خود مردم ایران در مورد این انرژی، این حق و این پافشاری پرسیده نشده است. 

به نظر می‌رسد غالب مردم ایران مخالف سیاست‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران است. ۸۱ پاسخ‌دهندگان به نظرسنجی زمانه گفته‌اند که مخالف سیاست‌ هسته‌ای هستند.

سیاست هسته‌ای ایران

درصد
موافق۱۱.۵
مخالف۸۱
نظری ندارم۷.۵
سیاست هسته‌ای ایران

همین سوال را به طور جداگانه از مخاطبان زمانه در توییتر و اینستاگرام پرسیدیم که نتیجه مشابهی به دست آمد.

بیش از ۳۰ درصد پاسخ‌دهندگان، «حکومت جمهوری اسلامی را برای پیگیری برنامه هسته‌ای دارای صلاحیت و مشروعیت نمی‌دانند»؛ ۲۱,۵ درصد نیز مخالف سیاست هسته‌ای ایران هستند، چون آن را «تسلیحاتی و نظامی» می‌دانند. 

۴ درصد فکر می‌کنند که سیاست‌ هسته‌ای برای رشد علمی و تکنولوژیک ایران لازم است. و در مقابل ۸ درصد معتقد اند که برخلاف تبلیغات، برنامه هسته‌ای ربطی به رشد علمی و تکنولوژیک کشور ندارد.

دلایل مخالفان سیاست هسته‌ای ایران

درصد
تسلیحاتی و نظامی بودن برنامه‌ هسته‌ای۲۱.۵
ایجاد فشارهای بین‌المللی و تهدید جنگ۷.۵
عدم صلاحیت و مشروعیت حکومت برای هسته‌ای شدن۳۰.۵
عدم توجیه اقتصادی و زیست‌محیطی۱۳.۵
ربطی به رشد علمی و تکنولوژیک کشور ندارد۸
دلایل مخالفان سیاست هسته‌ای ایران

برنامه هسته‌ای: صلح آمیز یا نظامی؟

صلح‌آمیز یا نظامی بودن برنامه هسته‌ای ایران یکی از موضوعات مورد مناقشه میان جهوری اسلامی ایران و غرب است.

۸,۵ درصد پاسخ‌دهندگان به نظرسنجی زمانه معتقد اندکه برنامه هسته‌ای ایران صرفاً صلح‌آمیز است.

به نظر ۸۰ درصد اما، بر خلاف آنچه حکومت می‌گوید، برنامه هسته‌ای ایران در نهایت هدفی تسلیحاتی دارد. 

برنامه هسته ای ایران…

درصد
صلح‌آمیز۸.۵
تسلیحاتی۸۰
نظری ندارم۱۱.۵
برنامه هسته ای ایران…

اما اگر فرضاً یک حکومت سکولار و دموکراتیک در آینده جایگزین جمهوری اسلامی شود، آیا ایران باید برنامه‌هسته‌ای را پی‌ بگیرد؟ همین سوال را از مخاطبان زمانه پرسیدیم و این پاسخ آنها: 

درصد
بله، برنامه هسته‌ای صلح آمیز۵۱.۵
بله، یک برنامه هسته‌ای تسلیحاتی۵.۵
خیز، نه برنامه هسته‌ای صلح آمیز و نه تسلیحاتی۴۳

توزیع نظرات نشان می‌دهد که مخاطبان بیش  از آنکه با نفس انرژی هسته‌ای مخالف باشند، با یک جمهوری اسلامی هسته‌ای مخالف اند.

پاسخ مخاطبان توییتر زمانه به سوالی مشابه

نتیجه مطلوب مذاکرات وین؟ 

مذاکرات هسته‌ای برای احیا برجام مدتهاست که در وین در جریان است و به دور هشتم کشیده است. از مخاطبان زمانه پرسیدیم که نتیجه مطلوب‌شان از این مذاکرات چیست؟

بیش از ۲۷ درصد خواستار «توافقی سخت‌گیرانه‌تر علیه برنامه هسته‌ای ایران» اند؛ ۲۵ درصد دوست دارند مذاکرات شکست بخورد و توافقی حاصل نشود. ۱۶ درصد در مقابل خواستار احیا برجام اند. ۱۰ درصد نیز مطلوب‌ترین نتیجه مذاکرات وین را «توافقی با امتیازهای بیشتر برای ایران» می‌دانند.

نتیجه مطلوب مذاکرات وین؟

درصد
احیا برجام۱۶
توافقی سخت‌گیرانه‌تر۲۷.۵
عدم دستیابی به توافق۲۵
توافقی با امتیازهای بیشتر برای ایران۱۰
نظر دیگری دارم۲۱.۵
نتیجه مطلوب مذاکرات وین؟

نظرسنجی‌های آینده

پنل نظرسنجی زمانه هم‌زمان با روز جهانی آزادی مطبوعات سال گذشته (سوم مه) راه‌اندازی شد. بنیاد رسانه‌ای زمانه تاکنون ۳۷ نظرسنجی برگزار کرده است.

رساندن صدای شما بدون کم‌و‌کاست در مورد مسئله‌های اساسی کشور وظیفه ماست و پنل نظرسنجی زمانه در همین راستا راه‌اندازی شده است. به همین دلیل از شما خواهش می‌کنیم که برای شرکت در نظرسنجی‌های آینده و نیز برای پیشنهاد موضوعات مورد نظرتان برای نظرسنجی در پنل ما عضو شوید. برای عضویت در پنل کافی است به چند سوال در این لینک پاسخ دهید. اطلاعات شما به صورت امن و ناشناس ذخیره خواهند شد و در اختیار هیچ طرف دیگری قرار نخواهد گرفت. پس از عضویت در پنل، در هر نظرسنجی ایمیلی با لینک آن برای شما فرستاده خواهد شد.

برای ارتباط با پنل نظرسنجی از ایمیل روبرو استفاده کنید: panel@radiozamaneh.com

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • رضا

    همه اش یک نفر نظر داده، کدام نظر ها را می‌خواهید به نوبت بررسی کنید، اگر شما خبرگزاری های فارسی زبان خارج از کشور کمی از ملت ایران حمایت می‌کردید بساط عبا و عمامه و اسلام و امام و رهبری و ولایت و ووووووووووو غیره چیده بودیم، فقط نمی‌دانم این ملاهای دزد و قاتل و دروغگو و ریاکار چه هزینه ای برای دنیا میکنه یعنی فقط نفت و گاز است که هيچکس تره هم برای ملت ستمدیده و زندانی ایران خرد نمی کنند، یعنی حقوق بشر پ،،،،،، م،،

  • Shuja

    چه نتایج ناامیدکننده‌ای. بارها خود نهادهای اطلاعاتی آمریکا و سازمان انرژی اتمی تأکید کرده‌اند که ایران دنبال برنامه هسته‌ای تسلیحاتی نیست و غنی‌سازی صرفا برای ایجاد فشار برای شروع مذاکرات انجام می‌شود اما مردم ایران که توسط پروپاگاندای غربی بمباران می‌شوند چنین نظراتی دارند در حالی که تدابیر نظارتی فعلی بی‌سابقه هستند در توافق‌های هسته‌ای و عدم اشاعه سلاح‌های هسته‌ای. گیریم حتی یک بمب با مواد فعلی بتوانند تولید کنند بدون تست کردن آن که نمی‌شود ادامه داد و بعد از آن چی؟ دیگر موادی نیست چون در چنین سناریویی آمریکا و قدرت‌های منطقه از این به عنوان توجیه برای مداخله نظامی استفاده خواهند کرد. تنها نحوی که ایران ممکن است تسلیحات هسته‌ای بدست آورد این است که کشوری دیگری وی را تجهیز کند همان‌طور که آمریکا اسرائیل را تجهیز کرد.