ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سناتورهای جمهوری‌خواه از بایدن خواستند بازگشت به برجام در سنا به رأی گذاشته شود

همزمان با آغاز دور جدید مذاکرات احیای برجام در وین، بیش از ۳۰ سناتور جمهوری‌خواه در نامه‌ای از جو بایدن خواستند که توافق بر سر احیای برجام با موافقت و رأی مجلس سنا باشد و این مجلس آن را تصویب کند. آن‌ها گفته‌اند اگر به این موضوع اهمیت داده نشود، تلاش خواهند کرد که از بازگشت آمریکا به برجام جلوگیری کنند. رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران قرار است درباره برجام به کنگره آمریکا گزارش دهد.

۳۳ سناتور جمهوری‌خواه در مجلس سنای آمریکا نامه‌ای را که تد کروز، سناتور ایالت تگزاس درباره نحوه تصویب برجام خطاب به جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا تهیه کرده بود، امضا کردند.

در این نامه گفته‌شده که هر توافق هسته‌ای با ایران از چنان اهمیت بالایی برای امنیت ملی آمریکا برخوردار است که یک معاهده محسوب می‌شود و باید به رأی سنا گذاشته شود و اگر چنین نشود در نخستین روزهای دوره ریاست جمهوری بعدی از میان خواهد رفت.

آن‌ها با اشاره به قانون بازنگری توافق هسته‌ای ایران مصوب سال ۲۰۱۵ افزوده‌اند که بایدن موظف است حداکثر پنج روز پس از هر توافق هسته‌ای با ایران آن را به شکل معاهده در اختیار مجلس سنا قرار دهد تا با رأی دو سوم سناتورها تصویب شود.

سناتورهای جمهوری‌خواه تأکید کرده‌اند، تنها دلیلی که موجب می‌شود متن توافق با ایران به سنا ارائه نشود ضعیف بودن آن می‌تواند باشد.

آن‌ها خطاب به جو بایدن گفته‌اند:

«متعهد هستیم از طیف گسترده‌ای از گزینه‌ها و اهرم‌هایی که در اختیار داریم، استفاده کنیم تا اطمینان حاصل کنیم که شما به این تعهدات عمل می‌کنید.»

تد کروز، نویسنده نامه پیشتر در این‌باره گفته بود:

«در حالی که رژیم ایران آمریکا و متحدان ما را در سراسر خاورمیانه هدف قرار می‌دهد، دولت بایدن تحریم‌ها را لغو می‌کند و به آن‌ها اجازه می‌دهد برنامه هسته‌ای خود را توسعه دهند. افزون بر آزادسازی میلیاردها دلار و چشم بستن بر نقض تحریم‌ها توسط رژیم ایران، ادامه معافیت‌های هسته‌ای غیرنظامی گام دیگری است که دولت بایدن در راستای احیای نسخه‌ای ضعیف‌تر از توافق فاجعه‌بار اتمی [باراک] اوباما با ایران برمی‌دارد.»

نامه سناتورهای جمهوری‌خواه در حالی منتشر می‌شود که رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران و رئیس هیأت مذاکره‌کننده آمریکا در وین، قرار است امروز سه‌شنبه ۱۹ بهمن / ۸ فوریه برای نخستین بار در باره مذاکرات احیای برجام به کنگره آمریکا گزارش دهد.

شهادت رابرت مالی در برابر کنگره از وین به‌شکل آنلاینی و پشت درهای بسته خواهد بود.

تصمیم اخیر دولت بایدن در معافیت ایران از برخی تحریم‌ها با انتقاد شدید نمایندگان جمهوری‌خواه روبه‌رو شده است و احتمالاً همین موضوع در نشست روز سه‌شنبه رابرت مالی با کنگره در مرکز توجه قرار خواهد گرفت.

جمهوری‌خواهان پیش از این رابرت مالی را متهم کرده بودند که کسانی را که با رویکرد او مخالف هستند از تیم مذاکره‌کننده آمریکا در وین اخراج کرده است.

دور هشتم مذاکرات میان ایران و ۱+۴ هفته گذشته، با بازگشت هیأت‌ها به پایتخت‌ها برای رایزنی‌های بیشتر با وقفه چند روزه روبه‌رو شد. جو بایدن جمعه ۱۵ بهمن / ۴ فوریه معافیت‌های تحریمی برای فعالیت شرکت‌های بین‌المللی در بخش هسته‌ای غیرنظامی ایران را احیا کرد. ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ساعتی پس از انتشار اعلامیه این وزارتخانه خطاب به کنگره در توییتر نوشت این اقدام به معنای کنار گذاشتن تحریم‌های ایران نیست.

اکنون رایزنی‌ها در پایتخت‌های سیاسی به پایان رسیده است و مذاکرات احیای برجام امروز سه‌شنبه ۱۹ بهمن / ۸ فوریه مجدداً آغاز می‌شود.

میخائیل اولیانوف، مذاکره کننده ارشد روسیه در مذاکرات احیای برجام روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با روزنامه کامرسانت گفته است تا دستیابی به احیای برجام فاصله چندانی باقی نمانده است و ایران ضرب‌الاجل‌ها را باید جدی بگیرد.

اولیانوف همچنین اعلام کرد که پیش‌نویس نهایی توافق احیای برجام بیش از ۲۰ صفحه است.

خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) روز سه‌شنبه در گزارشی ضمن اشاره به آغاز دور هشتم مذاکرات پس از چند روز تنفس نوشته است که تیم مذاکره‌کننده ایران طی مدت حضور در تهران در هفته گذشته و جاری، «به مشورت مفصل با همه نهادها و مراجع عالی مربوطه در کشور پرداخت» و جمع‌بندی نهایی در مورد رفع تحریم‌ها، راستی‌آزمایی، دریافت تضمین‌ها و موضوع هسته‌ای، «در هماهنگی کامل با مراجع عالی کشور به‌دست آمده است».

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.