ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نیروگاه طوس مشهد روزانه سه میلیون لیتر مازوت می‌سوزاند

نیروگاه طوس حدود ۶۰ درصد برق مشهد را تأمین می‌کند اما با هزینه‌ای گزاف برای محیط زیست و سلامت مردم: سوزاندن روزانه ۲۰۰ نفت‌کش مازوت.

نیروگاه طوس مشهد به طور کامل از سوخت مازوت استفاده می‌کند و سهمیه گاز خود را نگرفته است.

بنا به گزارش روزنامه «خراسان»، مجتبی غفوری‌نژاد، مدیر دفتر مهندسی برنامه‌ریزی  و نظارت نیروگاه طوس درباره میزان مصرف مازوت در این نیروگاه گفت:

«هم اکنون در شبانه روز حدود ۳ میلیون لیتر مازوت مصرف می کنیم. بیش از یک ماه است که کاملا از مازوت استفاده می کنیم و سهمیه گاز به ما نداده اند. مازوت از تهران و اصفهان وارد مشهد می‌شود.»

به گفته غفوری‌نژاد، نیروگاه روزانه معادل ۲۰۰ نفت‌کش مازوت سوخت مصرف می‌کند.

او درباره میزان تولید برق در این نیروگاه نیز می‌گوید:

«ما معادل ۵۰ تا ۶۰ درصد برق مشهد را تولید می کنیم. البته به طور میانگین میزان تولید برق در فصل زمستان و تابستان فرق می کند، اما در این بازه زمانی روزانه حدودا ۱۳ هزار مگاوات برق تولید می‌کنیم.»

حسین فکور، مدیر محیط‌ زیست و توسعه پایدار دفتر فنی استانداری خراسان‌رضوی نیز درباره مازوت‌سوزی در طوس به «خراسان» گفته است:

«ما تخصیص ۲ میلیون متر مکعب گاز را داشتیم، اما به نیروگاه‌های دیگر رفته است. بقیه نیروگاه ها از سوخت مایع هم استفاده می‌کنند، اما مازوت نیست. فعلا فقط نیروگاه طوس مازوت مصرف می‌کند و با توجه به سرمای موجود و کاهش دمایی که در شرق کشور داشتیم، مصرف مازوت در نیروگاه طوس ادامه دارد.»

مسئولان محلی مشهد در این گزارش اعتراض کرده اند که چرا مصرف مازوت تولیدی در تهران و اصفهان در نیروگاه‌های آن شهرها ممنوع است اما به مشهد و تبریز ارسال می‌شود. هرچند آلودگی ناشی از سوزاندن مازوت، تهران و اصفهان را نیز دچار خود کرده است: طرح مصرف محدود مازوت در شهرهای صنعتی ایران عملاً اجرا نشده است

مدیر دفتر مهندسی برنامه‌ریزی و نظارت نیروگاه طوس نیز اعتراض کرده است که نیروگاه برای مصرف گاز ساخته شده و مصرف مازوت در آن باعث فرسایش شدید و افزایش هزینه برای تأسیسات نیروگاه شده است.

از سوی دیگر، مسئولان مشهدی برخلاف ماده ۲ قانون هوای پاک، نتوانستند سیستم فیلتراسیون و تجهیزات کاهش نشت آلاینده‌های هوا را در نیروگاه طوس نصب کنند.

مازوت یا نفت کوره ارزان‌ترین سوخت برای کوره‌ها و نیروگاه‌ها است اما یکی از آلاینده‌ترین‌ سوخت‌ها است و بنا به مقررات بین‌المللی در عرصه‌های مختلف، استفاده از آن ممنوع شده است. در اتحادیه اروپا و ایالات متحده، مازوت پیش از مصرف به گازوئیل تبدیل می‌شود.

مازوت به طور خاص در افزایش دی اکسید گوگرد در جو نقش موثری دارد. به گفته یک مقام صنعت پتروشیمی در سال ۱۳۹۸، «مازوتی که پالایشگاه‌های کشور تولید می‌کنند ۳,۵ درصد سولفور [گوگرد] دارد.»

دی اکسید گوگرد یک ترکیب فعال است که به آسانی با دیگر عنصرها ترکیب‌های شیمیایی مضر می‌آفریند: اسید سولفوریک، اسید سولفورو و نیز ذرات سولفات.

وجود این ترکیب در جو به بیماری‌های تنفسی و قلبی در انسان، بارش‌های اسیدی، تخریب محصولات کشاورزی، اسیدی‌کردن اقیانوس‌ها و دریاها، و آسیب‌زدن به گونه‌های جانوری می‌انجامد.

سوزاندن مازوت برای تأمین برق در سال‌های اخیر مشکلات و اعتراضات زیادی را برانگیخته است. اما سال گذشته فریدون عباسی، رئیس وقت کمیسیون انرژی مجلس از مخالفان استفاده از سوخت مازوت انتقاد کرده و گفته بود: «اگر نیروگاه‌ها مازوت نسوزانند در فصل سرما با ۲۵ درصد خاموشی مواجه خواهیم بود لذا استفاده از مازوت در شرایط فعلی ضروری است، حتی اگر مدافعان محیط زیست، روشنفکران و هنرمندان با آن بدون ارائه راه‌ حلی مخالفت کنند.»

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.