ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نتیجه نظرسنجی زمانه: حکومت مقصر زن‌کشی‌هاست

۸۵ درصد پاسخ‌دهندگان گفته‌اند قوانین موجود نقش «زیاد»‌ یا «خیلی زیادی» در زن‌کشی‌ها دارند. ۴۲ درصد متعقد اند اسلام زن‌ستیز است؛ و ۲۹ درصد گفته‌اندکه همه دینها زن‌ستیز اند نه فقط اسلام. در مقابل، ۱۱,۵ درصد زن‌ستیزی را ناشی از تفسیر نادرست اسلام می‌دانند. ۵,۵ نیز آموزه‌های اسلامی را حامی حقوق زنان می‌دانند. ۳۷ درصد نرخ بالای زن‌کشی در مناطق پیرامونی را ناشی از «توسعه نابرابر» این مناطق می‌دانند، در حالیکه ۳۴,۵ درصد دلیل آن را «فرهنگی» برشمرده‌اند.

موضوع سی و هشتمین نظرسنجی زمانه «زن‌کشی و ریشه‌های آن» بود.

سالانه زن‌‌های بی‌شماری در ایران به‌دست شوهران، پدران، برادران یا مردان زندگی خود به اشکال فجیعی کشته می‌شوند. بر اساس آخرین پژوهش‌ها در بیست سال گذشته دست‌کم ۱۲۰۰ زن قربانی زن‌کشی شده‌اند. به این قتل‌ها در ایران قتل‌های ناموسی گفته می‌شود؛ قتل‌هایی که قاتلان به بهانه غیرت، ننگین کردن شرافت خانواده و حفاظت از ناموس، جان زنان را می‌گیرند. در یکی از تازه‌ترین موارد اخبار زن‌کشی، مردی در اهواز سر مُنا (غزل) حیدری ۱۷‌ساله را برید، جنازه بی‌سر را رها کرد، و سر زن به قتل رسیده را در دستش در معابر عمومی شهر اهواز گرداند. برادر این زن جوان با قاتل همدست بود.

نظرسنجی از تاریخ ۲۰ بهمن / ۹ فوریه تا  ۲۹ بهمن / ۱۸ فوریه میان اعضای پنل نظرسنجی زمانه و دیگر مخاطبان زمانه برگزار شد که ۷۶۷ نفر در آن شرکت کردند و از این میان ۵۶۲ نفر به تمام پرسش‌ها پاسخ دادند. 

۶۲ درصد پاسخ‌دهندگان در داخل سکونت داشتند و ۲۸ درصد ساکن خارج کشور بودند.

۷۳ درصد پاسخ‌دهندگان جنسیت خود را مرد و ۲۶ درصد گفته‌اند که زن هستند و یک درصد نیز گزینه «جنسیت دیگر» را انتخاب کرده‌اند.

آیا تعداد زن‌کشی‌ها زیاد شده است؟

۴۲,۵ درصد پاسخ‌دهندگان گفته‌اند که در سال‌های اخیر شمار زن‌کشی در ایران افزایش یافته است. در مقابل، ۵ درصد گفته‌اند نرخ زن‌کشی کاهش یافته است. به نظر ۳۸,۵ درصد نیز نرخ متوسط زن‌کشی‌ تغییری نکرده، اما نمود بیشتری یافته است. ۱۴ درصد نیز گفته‌اند نظری در مورد افزایش یا کاهش نرخ زن‌کشی در سالهای اخیر ندارند. 

نرخ متوسط زن‌کشی‌ها درسالهای اخیر

درصد
افزایش یافته۴۲.۵
تغییر نکرده اما نمود بیشتری یافته۳۸.۵
کاهش یافته۵
نظری ندارم۱۴
نرخ متوسط زن‌کشی‌ها درسالهای اخیر

اگر صرفاً پاسخ‌دهندگان زن را در نظر بگیریم، ۴۹,۵ درصد فکر می‌کنند نرخ‌کشی در سالهای اخیر افزایش یافته است.. 

اکثر پاسخ‌دهندگان به نظرسنجی گفته‌اند قوانین زن‌ستیز و نبود قوانین حامی حقوق زنان و فرهنگ سنتی و عرف مردسالار حاکم بر جامعه نقش و عاملیت خیلی زیادی در زن‌کشی‌های اخیر داشته‌اند. 

  • ۸۷ درصد گفته‌ اند فرهنگ سنتی حاکم نقش «زیاد» یا «خیلی زیادی» در زن‌کشی‌ها دارد. 
  •  ۸۵ درصد گفته اند قوانین رسمی نقش «زیاد»‌ یا «خیلی زیادی» در زن‌کشی‌ها دارد.
  • ۷۲ درصد گفته‌اند که فقر و نابرابری و شرایط وخیم اقتصادی نقش «زیاد» یا «خیلی زیادی» در زن‌کشی‌ها دارد.
  • ۸۳,۵ درصد شرکت‌کنندگان زنان گفته‌اندکه قوانین رسمی زن‌سیز در زن‌کشی‌ها نقش «خیلی زیادی» دارند. در میان مردان شرکت کننده اما این رقم به ۶۰,۵ درصد تنزل می‌یابد. 
  • درحالیکه ۷۵,۵ درصد زنان شرکت‌کننده نقش فرهنگ مردسالار را در زن‌کشی‌ها «خیلی زیاد» دانسته‌اند، این رقم برای مردان به ۵۸ درصد کاهش می‌یابد.

نقش اسلام در خشونت علیه زنان؟

۷۱ درصد شرکت‌کنندگان گفته‌اند که آموزه‌های اسلامی به طور خاص یا همانند آموزه‌های تمام دین‌های دیگر ضد زن هستند. در مقابل، ۵,۵ معتقد اند آموزه‌ها و قوانین اسلامی حامی حقوق زنان هستند. به باور ۱۱,۵ درصد نیز خشونت علیه زنان در جوامع اسلامی ناشی از تفسیر نادرست آموزه‌های اسلامی است.

تنها ۲,۵ درصد شرکت‌کنندگان زن آموزه‌ها و قوانین اسلامی را «حامی حقوق زنان» دانسته‌اند.  

درصد
اسلام زن‌ستیز است۴۲
همه دینها زن‌ستیز اند نه فقط اسلام۲۹
زن‌ستیری ناشی از تفسیر نادرست اسلام است۱۱.۵
اسلام حامی حقوق زنان است۵.۵
نظر دیگری دارم۱۲

در همین راستا، از شرکت‌کنندگان در نظرسنجی زمانه در مورد قانون ۶۳۰ مجازات اسلامی پرسیدیم که بنا به آن: «هرگاه مردی همسر خود را در حال زنا با مرد اجنبی مشاهده کند و علم به تمکین زن داشته باشد می‌تواند در همان حال آنان را به قتل‌ برساند.»

ماده ۶۳۰ قانون مجازات اسلامی

درصد
اخلاقی و ضامن عزت و غیرت۴.۵
غیراخلاقی، وحشیانه و غیرانسانی۸۳.۵
نظری ندارم۱۲
ماده ۶۳۰ قانون مجازات اسلامی

در میان شرکت‌کنندگان زن، ۹۳ درصد این ماده قانونی را «غیراخلاقی، وحشیانه و غیرانسانی» دانسته‌اند.

نرخ زن‌کشی در مناطق پیرامونی؟

۷۱ درصد پاسخ‌دهندگان به نظرسنجی فکر می‌کنند که نرخ زن‌کشی در مناطق حاشیه‌ای و پیرامونی بیشتر از مرکز و کلان شهرهاست. ۳۷ درصد گفته‌اند که دلیل آن توسعه ناموزون و نابرابر (و در دسترسی کمتر به امکانات آموزشی و مانند آن) است، و ۳۴,۵ درصد دلیل این امر را فرهنگی دانسته و معتقد اند که هنجارهای مردسالار در مناطق پیرامونی بیشتر حاکم است.

به گمان ۱۱ درصد اما نرخ متوسط زن‌کشی در مرکز و پیرامون کم و بیش برابر است. ۵,۵ درصد نیز گفته‌‌اند که در شهرهای بزرگ زن‌کشی‌ها بیشتر است اما با خشونت کمتری رخ می‌دهد و درنتیجه نمود کمتری دارد.

کودک‌همسری و زن‌کشی؟

۸۶ درصد پاسخ‌دهندگان به نظرسنجی زمانه گفته‌اند که ازدواج در سنین پایین با خشونت خانگی و زن‌کشی ارتباط دارد. 

آیا ازدواج در سنین پایین ممکن است به خشونت خانگی و زن‌کشی منجر شود؟

درصد
بله۸۶
خیر۸.۵
نظری ندارم۵.۵
آیا ازدواج در سنین پایین ممکن است به خشونت خانگی و زن‌کشی منجر شود؟

۸۸ درصد پاسخ‌دهندگان حداقل سن مجاز برای ازدواج را ۱۸ سالگی دانسته‌اند، در مقابل ۲,۵ درصد گفته‌اند «دختران از ۱۳ سالگی و پسران از ۱۵ سالگی» باید بتوانند ازدواج کنند. ۹,۵ درصد نیز گفته‌اند نظری در این مورد ندارند. 

پاسخ مخاطبان زمانه در توييتر به سوالهای مشابه

 حکومت و خشونت علیه زنان؟

همان‌طور که از نتایج نظرسنجی برمی‌آید، اکثریت پاسخ‌دهندگان حکومت را مستقیم و غیرمستقیم در زن‌کشی‌ها مقصر می‌دانند. تنها تلاش جمهوری اسلامی برای حمایت از زنان در برابر خشونت خانگی و زن‌کشی‌ها، درلایحه‌ای با عنوان لایحه «حفظ کرامت و حمایت از زنان در برابر خشونت» ثبت شده که پس از گذشت بیش از ۱۰ سال هنوز قانون نشده است. فعالان حقوق زنان منتقد مفاد این لایحه هستند و می‌گویند در بازنگری‌ها در قوه قضاییه بسیاری از حمایت‌های جدی از زنان در برابر خشونت به ویژه خشونت خانگی حذف شده است.

۴,۵ درصد پاسخ‌دهندگان به نظرسنجی زمانه گفته‌اند که «نمایندگان مجلس برای امنیت زنان قوانین حمایتگرانه‌ای تصویب کرده‌اند»؛ در مقابل ۸۹ درصد معتقد اند که «مقامات رسمی به جای تغییر قوانین زن‌ستیز، قوانین زن‌ستیز مضاعفی نیز تصویب کرده‌اند.»

آیا حاکمیت برای ترویج فرهنگ احترام به حقوق و آزادی‌های زنان گام‌های مثبت کافی برداشته است؟

درصد
بله۴.۵
خیر۸۹
نظری ندارم۶.۵
آیا حاکمیت برای ترویج فرهنگ احترام به حقوق و آزادی‌های زنان گام‌های مثبت کافی برداشته است؟

حساسیت جامعه امروز ایران نسبت به زن‌کشی؟

اما آیا حساسیت جامعه ایران نیز متناسب با نرخ زن‌کشی‌ها تغییر کرده است؟ اصولاً چه قدر جامعه ایران امروز نسبت به زن‌کشی حساس است؟ 

میزان حساسیت جامعه امروز ایران نسبت به زن‌کشی

درصد
خیلی زیاد۱۰.۵
زیاد۲۲.۵
تاحدی۴۰.۵
کم۲۱.۵
اصلا۵
میزان حساسیت جامعه امروز ایران نسبت به زن‌کشی

در این میان پاسخ‌دهندگان زن،‌ ۳۱ درصد گفته‌اند که حساسیت جامعه به زن‌کشی «کم» است و ۶ درصد هم معتقد اند که جامعه «اصلا» حساس نیست. 

پاسخ مخاطبان اینستاگرام زمانه به سوالی مشابه 

۵۲ درصد از مخاطبان زمانه مهم‌ترین وظیفه شهروندان و کنشگران جامعه مدنی در برابر پدیده زن‌کشی را «مطالبه‌گری از حاکمیت برای تغییر قوانین و فراهم کردن تسهیلات برای پناه دادن به زنان» دانسته‌اند. ۱۶ درصد اما گفته‌اندکه وظیفه اصلی شهروندان «آگاهی‌رسانی» است. ۱۴ درصد به گزینه «ایجاد کمیته‌های محلی مبارزه با خشونت علیه‌ زنان» رأی داده‌اند. به نظر ۷ درصد نیز وظیفه اصلی شهروندان در قبال زن‌کشی «فراهم کردن خانه‌های امن برای زنان تحت خشونت مردان» است. 

نظرسنجی‌های آینده

پنل نظرسنجی زمانه هم‌زمان با روز جهانی آزادی مطبوعات سال گذشته (سوم مه) راه‌اندازی شد. بنیاد رسانه‌ای زمانه تاکنون ۳۸ نظرسنجی برگزار کرده است.

رساندن صدای شما بدون کم‌و‌کاست در مورد مسئله‌های اساسی کشور وظیفه ماست و پنل نظرسنجی زمانه در همین راستا راه‌اندازی شده است. به همین دلیل از شما خواهش می‌کنیم که برای شرکت در نظرسنجی‌های آینده و نیز برای پیشنهاد موضوعات مورد نظرتان برای نظرسنجی در پنل ما عضو شوید. برای عضویت در پنل کافی است به چند سوال در این لینک پاسخ دهید. اطلاعات شما به صورت امن و ناشناس ذخیره خواهند شد و در اختیار هیچ طرف دیگری قرار نخواهد گرفت. پس از عضویت در پنل، در هر نظرسنجی ایمیلی با لینک آن برای شما فرستاده خواهد شد.

برای ارتباط با پنل نظرسنجی از ایمیل روبرو استفاده کنید: panel@radiozamaneh.com

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.