ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

پیروزی تاریخی تیم فوتبال زنان ایالات متحده در جدال حقوقی برای کسب دستمزد برابر

تیم فوتبال زنان آمریکا به پیروزی غیرمنتظره‌ای دست یافتند که نه تنها دستمزد برابر را برایشان تضمین می‌کند بلکه بخشی از دستمزد نابرابر پیشین را نیز جبران خواهد کرد.

پس از شش سال مبارزه در میدان حقوقی، بازیکنان پیشین و امروز تیم ملی فوتبال زنان ایالات متحده آمریکا با فدراسیون فوتبال این کشور برای دریافت دستمزد برابر به توافق رسیدند.

تمام ۲۸ بازیکن تیم ملی فوتبال زنان آمریکا از فدراسیون فوتبال این کشور به دلیل برابرنبودن دستمزد با بازیکنان مرد آمریکایی شکایت حقوقی کرده بودند.

اکنون تیم زنان با فدراسیون در خارج از دادگاه پس از توافق با فدراسیون به خواسته‌‌های خود رسیدند. 

این توافق که در تاریخ فوتبال در آمریکا بی‌سابقه است شامل پرداخت ۳۳ میلیون دلار (عمده این مبلغ صرف پرداخت حقوق قبلی بازیکنان می‌شود) و همچنین تعهد فدراسیون برای اختصاص دستمزد، پاداش و جوایز برابر با مردان فوتبالیست به تیم ملی فوتبال زنان آمریکا است.

فدراسیون فوتبال آمریکا و بازیکنان زن عصر سه‌شنبه متن توافق را امضا کردند. ۳۳ میلیون دلار دریافتی بین ده‌ها بازیکن زن از جمله ستارگان فعلی فوتبال آلکس مورگان و مگان راپینو و کارلی لوید که به تازگی بازنشسته شد تقسیم می‌شود.

فدراسیون فوتبال آمریکا در توییتی نوشت که فوتبال آمریکا و تیم زنان مفتخرند که در کنار هم و در تعهدی مشترک برابری در فوتبال را پیش ببرند:

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

 فدراسیون متعهد شده که یک صندوق بازنشستگی دو میلیون دلاری برای حمایت از بازیکنانی که پیش از این در حرفه فوتبال شاغل بودند، تاسیس کند.

نبرد حقوقی تیم فوتبال زنان آمریکا راهی آسان و هموار نبود. 

سال ۲۰۲۰ یک قاضی آمریکایی استدلال‌های بازیکنان برای درخواست برابر را وارد ندانسته و پرونده را مختومه اعلام کرده بود. با این وجود تیم زنان از دادگاه درخواست تجدیدنظر کرد.

دسامبر سال ۲۰۲۰ در جریان این شکایت، دو طرف در زمینه شرایط کاری به توافق رسیده بودند. این شرایط شامل نابرابری در سفرها، اقامتگاه و حتی سطح زمین بازی فوتبال می‌شد.

سپتامبر گذشته فدراسیون فوتبال اعلام کرد پس از این قراردادهای مردان و زنان یکسان خواهد بود اما مگان راپینو و دیگر شاکیان آن را کافی ندانستند.

اکنون زنان به پیروزی غیر منتظره‌ای دست یافتند که نه تنها دستمزد برابر را برایشان تضمین می‌کند بلکه بخشی از دستمزد نابرابر پیشین را نیز جبران می‌کند.

مگان راپینو، برنده توپ طلایی و کفش طلایی جام جهانی ۲۰۱۹ زنان- فرانسه ،عکس- خبرگزاری فرانسه

مگان راپینو، کاپیتان و ستاره فوتبال زنان آمریکا گفت: «برای نسل ما، این که بدانیم بازی را در شرایطی بهتر از روزی که وارد آن شدیم ترک می‌کنیم، همه چیز است.»

این شکایت حقوقی از سال ۲۰۱۶ آغاز شد.

فدراسیون فوتبال آمریکا تیم‌های فوتبال بزرگسالان مردان و زنان را استخدام می‌کند. کار و عملکرد زنان و مردان فوتبالیست قابل مقایسه است، اما زنان به مراتب حقوق کمتری دارند، به عنوان مثال در سال ۲۰۱۴ تیم مردان در مجموع پاداشی معادل پنج میلیون و ۳۷۵ هزار دلار دریافت کردند ، این در حالی بود در مرحله شانزدهم باختند و از دور خارج شدند، سال بعد تیم زنان اما در حالی‌که تورنمنت را برده بود یک میلیون و  ۷۲۵ هزار دلار پاداش گرفت. فدراسیون همچنین تیم زنان را مجبور می‌کند تا بر روی چمن مصنوعی بازی کنند – که احتمال آسیب‌دیدگی را بالا می‌برد- اما تیم مردان بیشتر مواقع روی زمین چمن بازی می‌کنند. علاوه بر این فدراسیون تیم مردان را با پروازهای چارتر به سفر می‌برد اما تیم زنان را با پروازهای معمولی.

رژه و استقبال از تیم فوتبال زنان آمریکا پس از پیروزی در جام جهانی ۲۰۱۹ - نیویورک - عکس از شاتراستاک

تفاوت در پرداخت پاداش و مزایا تنها منحصر به فدراسیون فوتبال آمریکا نیست. عملکرد فیفا (فدراسیون بین المللی فوتبال) هم به همین صورت است.  جایزه جام جهانی مردان در سال ۲۰۱۸ ، بالغ بر ۴۰۰ میلیون دلار، اما جایزه زنان ۳۰ میلیون دلار بود.

تکلیف مکانیسم برابر سازی جوایز جام جهانی اما هنوز روشن نیست. تا امروز فدراسیون فوتبال آمریکا پرداخت‌ها را بر اساس دریافتی از فیفا تعیین می‌کرد.

تیم‌های مردان و زنان درحال مذاکره با فدراسیون هستند. در صورت توافق احتمالا مردان باید بخشی از میلیون‌ها دلار دریافتی بالقوه از فیفا را به زنان بدهند.

در این صورت آمریکا نیز احتمالا از مثال کشورهایی نظیر استرالیا، نروژ، هلند و برزیل پیروی خواهد مرد. در این کشورها در سطح ملی پرداختی به زنان و مردان برابر است.

تیم فوتبال زنان آمریکا از زمان آغاز رقابت‌های جام جهانی زنان در سال ۱۹۸۵ تا کنون چهار جام را برده است. تیم فوتبال مردان آمریکا اما از سال ۱۹۳۰ تا کنون حتی به مرحله نیمه نهایی هم نرسیده است.

برابری دستمزد زنان و مردان در تمام عرصه‌های حرفه‌ای در سرتاسر دنیا یکی از مسأله‌هایی است که زنان برای آن مبارزه می‌کنند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.