ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

روز چهارم تهاجم روسیه به اوکراین: فراخوان زلنسکی برای تشکیل «یگان بین‌المللی»

در چهارمین روز حمله نظامی روسیه به اوکراین، رسانه‌ها و مقام های دولتی در اوکراین از مقاومت مردم در برابر «دشمن» خبر داده اند. نظامیان روسیه وارد دومین شهر بزرگ اوکراین شدند. صبح یکشنبه ۲۷ فوریه/ ۸ اسفند مقام‌های دولتی در خارکف، دومین شهر بزرگ اوکراین تأیید کردند. همچنین در جنوب اوکراین شهر کوچک «نووا کاخوفکا» که یک شهر استراتژیک محسوب می‌شود به دست نیروهای روسیه افتاده است. روسیه تهاجم چند جانبه برای تصرف اوکراین را شدت بخشیده است. مقام‌های دولتی در اوکراین مدعی اند که مقاومت در چند جبهه در مقابل روسیه ادامه دارد. وزیر دفاع این کشور گفته هیچ‌کس باور نمی‌کرد ما این‌گونه مقاومت کنیم.

اوله سینگوبوف فرماندار منطقه خارکف صبح یکشنبه گفت: آن‌ها با خودروهای نظامی سبک به شهر نفوذ کرده‌اند. پیش از این اظهارات تصاویری از ورود نیروهای روسی به این شهر منتشر شده بود.

بر اساس گزارش رسانه‌های اوکراینی، نیروهای نظامی این کشور تلاش کردند تا قوای روس را عقب برانند.

فرماندار خارکف از مردم خواسته در پناهگاه ها بمانند و به خیابان نیایند. به گفته او نظامیان اوکراین در حال «از بین بردن دشمن» هستند. بر اساس گزارش رسانه‌ها درگیری در خیابان‌های این شهر در جریان است.

نیروهای روسیه شامگاه شنبه ۲۶ فوریه/ ۷ اسفند خارکف و چند شهر دیگر را هدف حملات هوایی و زمینی قرار دادند.

در خارکف تصاویری از انفجار یک ساختمان مهم که هدف اصابت خمپاره قرار گرفته بود، منتشر شد. همچنین یک خط انتقال گاز در این شهر منفجر شده است.

کنترل نووا کاخوفکا به دست روسیه افتاد

ساعتی پس از انتشار این خبر، رسانه‌ها گزارش کردند روسیه کنترل شهر «نووا کاخوفکا»، در جنوب غربی کی‌یف را در دست گرفته است.

کی‌یف نیز در ساعت‌های گذشته بارها هدف حمله قرار گرفت. یک روزنامه‌نگار بلغاری حاضر در منطقه نوشته است که سه کاروان تانک روسیه با حدود ۵۰۰ خودرو جنگی از جبهه‌های مختلف در حال حرکت به سمت کی‌یف و تلاش برای نفوذ به داخل پایتخت هستند. معاون شهردار کی‌یف اما ادعا کرده است که این شهر فعلاً در آرامش قرار دارد.

در روزهای گذشته مقام های دولتی اوکراین از مسلح شدن غیرنظامیان برای دفاع از شهر خبر داده بودند. امروز نیز رئیس‌جمهوری اوکراین از «نیروهای داوطلب خارجی» خواست برای «حمایت» از این این کشور به «یگان‌ بین‌المللی» بپیوندند.

در جنوب غرب کی‌یف، شهر کوچک واسیلی‌کی‌یف به گفته شهردار این شهر، هدف حملات موشکی قرار گرفت و یک پالایشگاه نفت به آتش کشیده شد.

نیروهای نظامی وابسته به جدای طلبان در استان لوهانسک نیز ادعا کرده‌اند که یک موشک اوکراینی پالایشگاه نفت در روونکی را منفجر کرده است.

اوکراین می‌گوید مقاومت در برابر دشمن در جریان است

در جبهه اوکراین نیز رسانه‌ها ادعا کرده‌اند که در چندین منطقه بر «نیروهای مهاجم» غلبه کرده‌اند.

ستاد نیروهای مسلح اوکراین در شامگاه شنبه مدعی شد که ۱۲ فروند بالگرد، دو فروند جنگنده و یک فروند بالگرد تدارکاتی «دشمن را نابود کرده است».

همچنین بنا بر گزارش منابع نزدیک به دولت اوکراین، نظامیان توانسته اند «در جریان یک نبرد شدید» یک دسته از نیروهای چچنی را در نزدیکی شهر هوستومل در جنوب غربی کی یف، از بین ببرند.

روسیه از بامداد ۲۴ فوریه به اوکراین حمله کرد. اتحادیه اروپا، آمریکا، کانادا، بریتانیا، استرالیا، ژاپن و تایوان روسیه را تحریم کرده‌اند.

مقام‌های دولتی اوکراین از تحریم های اعمال شده رضایت ندارند و معتقدند که این تحریم ها روسیه را از تهاجم باز نمی‌دارد.

در روز شنبه پس از آنکه آمریکا، فرانسه، آلمان، بریتانیا، کانادا و چند کشور دیگر اعلام کردند دسترسی بانک‌های بزرگ روسیه به سوئیفت را محدود خواهند کرد، نخست وزیر اوکراین این تصمیم را «کمک بزرگی برای مقابله با روسیه» توصیف و از این کشورها قدردانی کرد.

وزیر دفاع اوکراین هم در واکنش به این تصمیم گفت که سرانجام «جرأت کردند کرملین را به چالش بکشند».

آلمان، فرانسه، بریتانیا و هلند در روز شنبه اعلام کردند تجهیزات نظامی در اختیار اوکراین قرار می‌دهند. ایالات متحده آمریکا نیز ۳۵۰ میلیون دلار تسلیحات نظامی دیگر به اوکراین ارسال می‌کند.

ترکیه میان روسیه و اوکراین میانجی‌گری می‌کند

اقدام‌ها دیپلماتیک برای توقف حملات روسیه به اوکراین بی‌نتیجه مانده است. روسیه که پیشتر اعلام کرده بود حاضر است یک هیئت ویژه برای گفت‌وگو با مقام‌های اوکراینی را به مینسک، پایتخت بلاروس، اعزام کند، مدعی شد که اوکراین حاضر به گفت و گو نشده است.

رئیس جمهوری اوکراین هدف از تهاجم نظامی روسیه را «از بین بردن اوکراین» اعلام کرده و گفته بود که پوتین خواستار خلع سلاح و تسلیم شخص او و اوکراین است.

در تازه‌ترین اقدام دیپلماتیک، رسانه‌ها از تلاش‌های ترکیه برای گفت‌و‌گو میان رهبران دو کشور خبر داده‌اند.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه که حمله نظامی به اوکراین را محکوم کرده بود، با ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین تلفنی گفت‌وگو کرد و به او گفت که «در حال تلاش برای آتش‌بس فوری است». روسیه درخواست آتش بس را رد کرده است.

در پیوند با همین موضوع، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه شنبه ۲۶ فوریه/ ۷ اسفند در تماس تلفنی با همتای ترکیه‌ای خود ادعا کرد که این کشور آماده همکاری با همه نیروهای سازنده برای حل بحران اوکراین در راستای صلح و ثبات منطقه است.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.