ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مذاکرات بدون پیش‌شرط اوکراین و روسیه: امید کم به برقراری آتش‌بس

جنگ در اوکراین ادامه دارد. آمریکا می‌گوید حملات روسیه به کی‌یف کُند شده است و روسیه می‌گوید یک شهر دیگر را در جنوب اوکراین به کنترل خود درآورده است. رئیس جمهوری اوکراین از موافقت روسیه با مذاکرات بدون پیش‌شرط و مستقیم در بلاروس خبر داده است اما می‌گوید نباید از این مذاکرات انتظار چندانی داشت.

از اوکراین گزارش‌ها همچنان حاکی از درگیری‌های شدید است. منابع اوکراینی می‌گویند ارتش روسیه در طول شب بار دیگر به اهدافی در کی‌یف حمله کرد. همچنین انفجارهایی از شهر خارکف در شمال شرق اوکراین گزارش شده است.

ادامه درگیری‌های نظامی

به‌گفته ارتش اوکراین، پیشروی روسیه به‌ویژه در کی‌یف در حال کاهش است اما وزارت دفاع روسیه در مسکو اعلام کرد که شهر بردیانسک در جنوب اوکراین و همچنین یک شهر دیگر را تحت کنترل گرفته است.

در طول روز گذشته نبردهای شدیدی به‌ویژه در اطراف شهر خارکف در شمال شرق اوکراین در جریان بود. بر اساس اطلاعات اوکراین، نیروهای روسی با خودروهای زرهی به مرکز این دومین شهر بزرگ کشور نفوذ کرده‌اند.

با این حال وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد که پیشروی نیروهای روسیه در اوکراین با مقاومت شدید اوکراینی‌ها کُند شده است.

پنتاگون گفت ارتش اوکراین به شدت مقاومت می‌کند. تخمین زده می‌شود که تنها دو سوم نیروهای رزمی که برای تهاجم در مرز جمع شده‌اند در اوکراین مستقر هستند.

میشل باشله، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد روز دوشنبه ۹ اسفند / ۲۸ فوریه اعلام کرد که شمار کشته‌شدگان جنگ اوکراین  ۱۰۲ غیرنظامی از جمله ۷ کودک و همچنین ۳۰۴ زخمی است.

باشله گفت:

«بیشتر غیرنظامیان در انفجارهای گسترده، از جمله آتش توپخانه سنگین، پرتاب موشک و حملات هوایی کشته شده‌اند.»

او در شورای حقوق بشر سازمان ملل ابراز نگرانی کرد که ارقام واقعی بسیار بیشتر از این‌ها باشد.

مذاکرات روسیه و اوکراین در بلاروس

قرار است امروز مذاکرات مستقیم بین نمایندگان اوکراین و روسیه در منطقه مرزی با بلاروس انجام شود و دولت بلاروس از آمادگی کامل خود برای برگزاری این نشست خبر داده است. انتظار می‌رود مذاکرات اوکراین و روسیه در نزدیکی رودخانه مرزی پریپیات از صبح دوشنبه آغاز شود.

دفتر ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین روز یکشنبه اعلام کرد که این مذاکره بدون پیش شرط برگزار می‌شود.

در بیانیه‌ دفتر زلنسکی آمده بود:

«ما توافق کردیم که هیأت اوکراینی بدون پیش شرط در مرز اوکراین و بلاروس در نزدیکی رودخانه پریپیات با هیئت روسی دیدار کند.»

با این حال، حتی قبل از شروع این مذاکرات، هر دو طرف از این‌که بتوانند تغییری در روند کنونی ایجاد کنند، تردید دارند.

خبرگزاری دولتی تاس روسیه و روزنامه «اوکراینسکا پراودا نیز برگزاری این نشست را تأیید کرده‌اند. قرار بود این مذاکرات روز گذشته (یکشنبه) برگزار شود. دلیل تأخیر این نشست «تدارکات» هیأت اوکراینی عنوان شد. هیأت روسی پیش از این مینسک را ترک کرده و به محل برگزاری کنفرانس سفر کرده است.

زلنسکی گفته است به دستیابی به نتیجه‌ای روشن از این دیدار باور ندارد اما باید تلاش کرد که از این فرصت استفاده کرد.

شبکه خبری سی‌ان‌ان آمریکا نیز در گزارشی نوشته است این دیدار نشست بین ولودیمیر زلنسکی و ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه نیست و تنها دیداری بین هیئت‌های دو طرف است. اگر سربازان پوتین همچنان با «شکست‌های میدان نبرد علیه نیروهای اوکراینی» مواجه شوند، مذاکرات حداقل فضای بالقوه‌ای برای خروج از جنگ اوکراین به پوتین ارائه می‌کند.

دفتر زلنسکی اعلام کرده که الکساندر لوکاشنکو، رئیس‌جمهوری بلاروس روز یکشنبه با زلنسکی تماس گرفته و ضمانت‌های امنیتی برگزاری این نشست را ارائه کرده است. این دفتر گفت لوکاشنکو «مسئولیت اطمینان از این‌که تمام هواپیماها، هلیکوپترها و موشک‌های مستقر در خاک بلاروس در طول سفر و دیدار هیأت اوکراینی بر زمین باقی خواهند ماند را بر عهده گرفته است».

نشست مجمع عمومی سازمان ملل

از سوی دیگر مجمع عمومی سازمان ملل متحد نیز امروز ۹ اسفند / ۲۸ فوریه جنگ روسیه در اوکراین را بررسی خواهد کرد.

کشورهای غربی امیدوارند که در این نشست از ۱۹۳ کشور عضو، کشورهای زیادی جنگ را محکوم کنند و در نتیجه رهبری روسیه را به انزوای جهانی بکشانند. شورای امنیت سازمان ملل در نشست اضطراری روز یکشنبه تصمیم گرفت که پیش‌نویس قطعنامه‌ای در این زمینه را به بزرگترین نهاد سازمان ملل ارائه کند. در این رأی‌گیری، ۱۱ کشور از ۱۵ کشور عضو شورا رأی مثبت دادند. روسیه رأی منفی داد.

روسیه پیش از این نیز صدور قطعنامه علیه خود در شورای امنیت را وتو کرده بود.

درخواست پیوستن اوکراین به اتحادیه اروپا

اورزولا فون درلاین، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا روز گذشته در گفت‌وگو با یورونیوز از پیوستن اوکراین به اتحادیه اروپا دفاع کرده بود. فون درلاین گفت: «شما [اوکراینی‌ها] یکی از ما هستید و ما شما را در این‌جا می‌خواهیم». زلنسکی پیش از آن با فون در لاین در این زمینه تماس تلفنی داشت و برای تصمیم‌گیری به اتحادیه اروپا فشار آورده بود. او در توئیتی نوشت:

«پس از سال‌ها بحث، اکنون زمان تصمیم‌گیری در مورد عضویت اوکراین در اتحادیه اروپا فرارسیده است.»

اتحادیه اروپا روز یکشنبه اعلام کرد که همه کشورهای عضو این اتحادیه موافقت کرده‌اند که پناهجویان اوکراینی را تا سه سال بدون نیاز به ویزا خواهند پذیرفت.

گروه ۷: پوتین مسئول است

وزیران خارجه گروه ۷ نیز پوتین را تهدید کرده‌ و او را مسئول جنگ علیه اوکراین دانسته‌اند.

در بیانیه‌ای که وزارت خارجه آلمان پس از مذاکرات گروه ۷ در برلین منتشر کرد، آمده است:

«روسیه مسئول تمام خسارت‌هایی است که تجاوز نظامی این کشور به اوکراین و مردم آن و همچنین سازمان‌های بین‌المللی و اموال آن‌ها وارد می‌کند.»

در این نشست توافق شد که «این نقض آشکار اصول اساسی صلح جهانی و امنیت بین‌المللی و نقض هنجارهای حقوق بین‌الملل نباید بی‌پاسخ بماند.» گروه ۷ همچنین تهدید به تحریم‌های بیشتر روسیه کرد. آمریکا، آلمان، بریتانیا، فرانسه، ایتالیا، کانادا و ژاپن عضو گروه ۷ هستند.

آلمان و ارسال تسلیحات به اوکراین

در پی تصمیم دولت آلمان برای کمک تسلیحاتی به اوکراین، کریستینه لامبرشت، وزیر دفاع این کشور روز دوشنبه از آغاز ارسال نخستین محموله تسلیحاتی به اوکراین خبر داد. این سیاستمدار عضو حزب سوسیال دموکرات گفت پوتین اشتباه محاسباتی کرد و تهاجم نظامی روسیه به آن سرعتی که پوتین تصور می‌کرد پیش نمی رود. لامبرشت تأکید کرد که در چنین شرایطی حمایت از اوکراین در مقاومت در برابر حمله روسیه بسیار مهم است.

دولت فدرال آلمان قصد دارد نارنجک‌های راکتی و ضد هوایی از نوع استینگر را در اختیار اوکراین قرار دهد. همچنین به هلند و استونی، شرکای ناتو خود اجازه می‌دهد تا سلاح‌هایی را که در اصل از آلمان تهیه می‌شوند، در اختیار اوکراین قرار دهند.

پیش از این دولت آلمان خود را پایبند به عدم ارسال تسلیحات به اوکراین می‌دانست.

حزب چپ‌های آلمان که حمله نظامی روسیه به اوکراین را محکوم و از تحریم‌ها علیه روسیه حمایت کرده است بر این نظر است که ارسال تسلیحات و نظامی‌کردن بیش‌تر منطقه راه حل مسأله اوکراین نیست.

کشورهای اروپایی دیگر نیز گفته‌اند به اوکراین کمک‌های تسلیحاتی می‌کنند. لهستان ارسال مهمات از طریق زمینی را آغاز کرد. استونی و لتونی گفته‌اند تحویل سوخت، سلاح‌های ضد تانک و تجهیزات پزشکی به مرز اوکراین را آغاز خواهند کرد. جمهوری چک و اسلواکی نیز اعلام کردند که سوخت و مهمات در اختیار اوکراین قرار می‌دهند. فرانسه و بلژیک نیز از کمک‌های تسلیحاتی خود به اوکراین خبر داده‌اند.

آمریکا نیز یک بسته کمک نظامی به اوکراین به ارزش ۳۵۰ میلیون دلار برای مقابله با روسیه را تصویب کرده است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.