ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

درگیری میان طالبان افغانستان و دولت پاکستان بر سر طالبان پاکستان

دولت طالبان می‌گوید پاکستان دو منطقه مرزی را در خاک افغانستان با حملات موشکی و هوایی بمباران کرده است. تعداد دقیق کشته‌شدگان هنوز مشخص نیست و پاکستان مسئولیت این حملات را نپذیرفته است.

مقام‌های طالبان در شامگاه شنبه ۲۷ فروردین /۱۶ آوریل سفیر پاکستان را در اعتراض به حملات راکتی و هوایی به دو ولایت افغانستان فراخواندند.

طبق گزارش‌ وزارت خارجه افغانستان، ارتش پاکستان بامداد شنبه دو منطقه مرزی در ولایت‌های کنر و خوست افغانستان را هدف قرار داده است.

در بیانیه وزارت امور خارجه افغانستان آمده است که سفیر پاکستان در کابل به دلیل حملات اخیر در ولایات خوست و کنر احضار شده و به اسلام آباد یک هشدار دیپلماتیک داده شده است.

با این‌حال سخنگوی سفارت پاکستان در مصاحبه با خبرگزاری رویترز حملات هوایی را رد کرده و گفته که سفیر و مقام‌های طالبان درباره «حل مسائل مرزی» گفتگو کرده‌اند.

در بیانیه وزارت خارجه به نقل از امیر خان متقی، سرپرست وزارت خارجه طالبان گفته شده:

«باید جلوی تجاوز‌های نظامی از جمله در خوست و کنر گرفته شود، زیرا چنین اقداماتی روابط را بدتر می کند، [...] به بدخواهان و گروه‌های دارای منافع شخصی  اجازه می‌دهد از وضعیت سوءاستفاده کنند که منجر به پیامدهای نامطلوبی خواهد شد».

در این بیانیه به تبعات این حملات اشاره‌ای نشده است اما یکی از رهبران محلی طالبان در خوست به نام مولوی محمد از کشته‌شدن ۳۶ نفر در بمباران دو ولسوالی توسط هلیکوپترهای پاکستانی خبر داده است. صحت این ادعا مشخص نیست.

با این‌وجود مقام‌های دولت طالبان هم از کشته‌شدن غیرنظامیان از جمله زنان و کودکان در این حملات خبر داده‌اند. نجیب‌الله حسن ابدال، رئیس اطلاع‌رسانی ولایت کنر به خبرگزاری فرانسه گفته: «در حملات راکتی پاکستان در ولسوالی شلتون کنر، پنج کودک و یک زن کشته و یک مرد زخمی شدند». برخی از ساکنان این منطقه هم تعداد کشته‌شدگان را تأیید کرده‌اند و گفته‌اند که این حمله توسط هواپیماهای نظامی پاکستان انجام شده است.

به گفته یکی دیگر از مقامات دولتی طالبان، حمله مشابهی نیز پیش ازسحر در ولایت خوست افغانستان در نزدیکی مرز انجام شده است. او که مایل به فاش شدن نامش نبود گفت:

«بالگردهای پاکستانی چهار روستا را در نزدیکی خط دیورند در ولایت خوست بمباران کردند.»

او افزود: «تنها خانه‌های غیرنظامیان هدف قرار گرفتند و تلفات جانی در پی داشت». این مقام دولتی جزئیات بیشتری ارائه نکرد.

شبکه خصوصی طلوع نیوز هم تصاویری از خانه‌های ویران شده در حمله در خوست را نشان داد. براساس گزارش‌ها صدها نفر در خوست روز شنبه با سر دادن شعارهای ضد پاکستان به خیابان‌ها ریختند.

یکی از ساکنان به این شبکه گفته: «همه افراد مورد هدف غیرنظامیان بی گناه بودند که هیچ ارتباطی با طالبان یا دولت نداشتند. ما نمی دانیم دشمن ما کیست و چرا هدف قرار گرفتیم.»

همزمان هیئت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) در واکنش به این خبر اعلام کرد که از مرگ غیرنظامیان در حملات هوایی «عمیقاً نگران» و در حال بررسی میزان کشته‌ها و زخمی‌هاست.

ذبیح الله مجاهد، سخنگوی دولت طالبان هم در پیامی صوتی به خبرنگاران گفت:

«امارت اسلامی افغانستان بمباران و حمله ای که از طرف پاکستان در خاک افغانستان صورت گرفته است را به شدیدترین وجه ممکن محکوم می‌کند. این یک ظلم است و راه را برای دشمنی بین افغانستان و پاکستان هموار می کند... ما از همه گزینه ها برای جلوگیری از تکرار (چنین حملات) استفاده می‌کنیم و خواهان احترام به حاکمیت خود هستیم».

مجاهد در ادامه گفت: «طرف پاکستانی باید بداند که اگر جنگی شروع شود به نفع هیچ طرفی نیست. باعث بی‌ثباتی در منطقه خواهد شد.»

هیچ‌یک از مقام‌های نظامی پاکستان هنوز در این‌رابطه اظهارنظر نکرده‌اند.

تنش های مرزی بین پاکستان و افغانستان پس از به قبضه قدرت در کابل توسط گروه‌تروریستی طالبان افزایش یافته است و ارتش پاکستان در ماه‌های اخیر عملیات خود را در امتداد مرز با افغانستان افزایش داده است.

اسلام‌آباد می‌گوید شبه نظامیان از جمله نیروهای وابسته به «تحریک طالبان پاکستان» با عبور غیرقانونی از مرزهای غربی حملاتی را در داخل پاکستان انجام می‌دهند. تحریک طالبان پاکستان پس از به‌قدرت رسیدن طالبان افغانستان جسورتر شده و حملات منظمی را علیه نیروهای پاکستانی انجام داده است. این گروه ماه گذشته نیز وعده داده بود که از اول ماه رمضان نیروهای امنیتی پاکستان را هدف قرار خواهد داد.

تحریک طالبان همچنین مقام‌های پاکستانی را برای مصونیت نیروهایش از مجازات تحت فشار قرار داده است.

در عین‌حال مقام‌های طالبان ادعا می‌کنند که از زمان تصرف افغانستان در ماه اوت سال گذشته، حملات تحریک طالبان پاکستان را کنترل کرده‌اند. طالبان همچنین پناه دادن به ستیزه جویان پاکستانی را انکار می‌کند و از ساخت حصاری که پاکستان در امتداد مرز ۲۷۰۰ کیلومتری خود ساخته که به خط دیورند موسوم است، خشمگین است.

پنج‌شنبه، یک‌روز پیش از حملات گزارش‌شده به خاک افغانستان، دست‌کم هفت سرباز پاکستانی در کمین یک گروه مسلح در نزدیکی مرز افغانستان کشته شدند.

ارتش پاکستان بیانیه‌ای را منتشر و اعلام کرد یک کاروان نظامی این کشور در پایگاه سابق طالبان پاکستان، در منطقه ایشم در وزیرستان شمالی، نزدیک مرز افغانستان در کمین قرار گرفته و پس از تیرانداز‌های شدید، هفت سرباز پاکستان و چهار عضو این گروه مسلح کشته شده‌اند.

در این بیانیه آمده است: «ارتش پاکستان مصمم است خطر تروریسم را از بین ببرد و چنین فداکاری سربازان شجاع ما عزم ما را بیشتر می‌کند».

ارتش پاکستان همچنین از کشته‌شدن ۱۲۸ جنگجوی مسلح و نزدیک به ۱۰۰ سرباز ارتش از ماه ژانویه سال جاری تاکنون خبر داد که در درگیری‌های مناطق مرزی کشته‌شده‌اند.

شهباز شریف، نخست وزیر جدید پاکستان هم روز پنج‌شنبه گفت که اسلام آباد «به مبارزه با تروریسم ادامه خواهد داد».

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.