ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

امانوئل مکرون در انتخابات فرانسه پیروز شد

امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری کنونی در دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه توانست مارین لوپن، رقیب راست افراطی را شکست دهد. مشارکت در انتخابات بالا نبود.

مؤسسات نظرسنجی بر اساس نظرپرسی‌های خروجی رأی‌دهندگان پیش‌بینی می‌کنند که رئیس‌جمهوری فعلی، امانوئل مکرون پیروز انتخابات ۲۰۲۱ ریاست جمهوری در فرانسه است.

آژانس‌های نظرسنجی فرانسه پیش‌بینی می‌کنند که امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری میانه‌رو، در دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه روز یکشنبه برنده است. بر اساس پیش‌بینی آنها مکرون بین ۵۷ تا کمی بیش از ۵۸ درصد از آرا را به دست خواهد آورد. اقبال مارین لوپن نامزد «گردهم‌آیی ملی»، حزب راست افراطی بین ۴۱ تا ۴۳ درصد آرا پیش‌بینی شده است.

بر اساس نخستین آمار اعلام‌شده از نتیجه انتخابات مکرون تا کنون ۵۸,۲ و مارین لوپن ۴۱,۸ آراء را از آن خود کرده است.

نتایج دور دوم انتخابات ریاست جمهوری فرانسه از ساعت هشت شب یکشنبه ۲۴ آوریل به وقت محلی، منتشر شد و تا بامداد دوشنبه ۲۵ آوریل به صورت رسمی اعلام خواهد شد.

شعبه‌های رأی‌گیری در کشور فرانسه از ساعت ۸ صبح ۲۴ آوریل/چهار اردیبهشت به وقت محلی باز شدند و تا ساعت ۸ شب رأی گرفتند.

لحظاتی پس از اینکه رسانه‌های فرانسه، مکرون را پیروز انتخابات اعلام کردند، لوپن به هوادارنش اعلام کرد که شکست را پذیرفته است. او ابراز نگرانی کرد که مکرون در پنج سال آینده از «روش‌های بی‌رحمانه» پنج سال گذشته فاصله نگیرد و گفت:

«برای جلوگیری از انحصار قدرت در دست عده‌ای معدود، بیش از هر زمان دیگری تعهد خود را به فرانسه و مردم فرانسه با انرژی، پشتکار و محبتی که شما در من می‌شناسید دنبال خواهم کرد.»

رئیس شورای اروپا، شارل میشل، و همچنین نخست وزیران بلژیک و لوکزامبورگ، از اولین رهبران اروپایی بودند که به مکرون در شبکه‌های اجتماعی تبریک گفتند.

مکرون اولین رئیس جمهوری فرانسه است که پس از ۲۰ سال رئیس جمهوری‌های یک دوره‌ای، دو دور بر کرسی ریاست جمهوری خواهد نشست.

انتخابات دور اول ریاست جمهوری فرانسه ۱۰ آوریل به پایان رسید. امانوئل مکرون رئیس جمهوری فعلی با ۲۷,۸۵ درصد و مارین لوپن (یا ماری لوپن) نامزد «گردهم‌آیی ملی» (جبهه ملی سابق) و نماینده راست‌گرایان افراطی با ۲۳,۱۵ درصد رأی‌  به دور دوم راه یافتند. این دو نامزد، پنج سال پیش هم در دور پایانی انتخابات فرانسه با هم رقابت کردند.

مکرون ۴۴ ساله هشدار داد بود در صورت انتخاب لوپن، سیاست‌های راست پوپولیستی او علیه مهاجران و مسلمانان ساکن فرانسه، به "جنگ داخلی" خواهد انجامید.

لوپن ۵۳ ساله، کمپین خود را با شعار حمایت از "مردم عادی" فرانسه در برابر گرانی‌ها و مهاجران پیش می‌برد. لوپن گفت که اگر پیروز شود به رفاه شهروندان فرانسوی برای دسترسی به شغل، مسکن و خدمات اجتماعی اولویت می‌دهد و مزایای رفاهی برای خارجی‌ها را به نفع فرانسوی‌ها کم خواهد کرد.

بسیاری از آنچه که لوپن به عنوان وعده انتخاباتی به ویژه در رابطه با مهاجران اعلام کرد نقض قوانین اتحادیه اروپا محسوب می‌شد. لوپن موضوع خارج کردن فرانسه از واحد ارزی یورو را هم مطرح کرده بود.

مشارکت پایین در انتخابات حساس

مشارکت رأی‌دهندگان در این دور از انتخابات کمتر از حد معمول بود، که می‌تواند نشان‌دهنده ناامیدی رأی‌دهندگان از هر دو نامزد باشد.

نظرسنجی‌های مؤسسه‌های «ایپسوس» و «آفوپ» پیش از برگزاری انتخابات دور دوم در فرانسه، نشان داد که که ۲۸ درصد از کسانی که حق رأی دارند در انتخابات شرکت نخواهند کرد.

وزارت کشور فرانسه، مشارکت را در ساعت پنج بعدازظهر به وقت محلی کمی بیش از ۶۳ درصد اعلام کرد. این رقم در مقایسه با همین زمان در انتخابات دور دوم ریاست جمهوری سال ۲۰۱۷، زمانی که مکرون با اکثریت قاطع لوپن را شکست داد، کمی کمتر از ۶۵ درصد بود. این نشان از کاهش دو واحدی در میزان مشارکت دارد.

در انتخابات سال ۲۰۱۷ فرانسه پایین‌ترین مشارکت در نزدیک به نیم قرن اخیر در فرانسه ثبت شد که اگر مشارکت در این انتخابات از سال ۲۰۱۷ هم کمتر باشد، این رکورد جدیدی در مشارکت پایین در انتخابات‌های فرانسه است. رکورد تاریخی عدم مشارکت در انتخابات های فرانسه در  سال ۱٩۶٩ رخ داد که در آن سال  ۳۱درصد از کسانی که اجازه رأی دادن داشتند در انتخابات شرکت نکردند.

بسیاری از کسانی که به مکرون رأی دادند، این کار را برای دور نگه داشتن لوپن از صندلی قدرت انجام دادند.

انتخاب برای عدم شرکت در انتخابات، یکی از گزینه‌هایی بود که رأی‌دهندگانی که معتقدند که مکرون با گردش به راست دیگر اولویت‌های آنها را نمایندگی نمی‌کند، اعلام کردند. آنها که می‌توانستند رأی بدهند و ندادند،  دلیل مشارکت پایین هستند.

هوگو وینتر، یک فروشنده ۲۶ ساله ساکن پاریس، از جمله کسانی است که تصمیم گرفت رأی ندهد. او به رویترز گفت: «من فایده‌ای در انتخاب بین دو چیز که با ایده‌های من مطابقت ندارند، نمی‌بینم... سیاستمداران نماینده مردم نیستند.»

رأی سفید و یا رأی به نامزدهایی به غیر از لوپن و مکرون در انتخابات فرانسه شمرده نخواهد شد و به عنوان آرای باطله اعلام خواهد شد.

مکرون چه در پیش رو دارد؟

اولین چالش پیش روی امانوئل مکرون ، انتخابات مجلس فرانسه است که در ژوئن برگزار خواهد شد و اکثریت کرسی‌های آن ضامن اجرای برنامه‌های اوست.

ژان لوک ملانشون نامزد «فرانسه تسلیم‌ناپذیر»، حزب چپ‌های رادیکال اعلام کرده که قصد دارد با به دست آوردن اکثریت در پارلمان نخست‌وزیر شود و از این طریق اعمال نفوذ کند. او انتخابات پارلمانی را «دور سوم» انتخابات نامیده است.

بسیاری از حامیان ملانشون که در دور اول با ۲۱,۹۵ درصد آراء سوم شد، گفته بودند در انتخابات امروز رأی نخواهند داد.

ملانشون پیش از این مکرون را بدترین رئیس جمهوری تاریخ فرانسه خوانده بود.

در دور اول انتخابات ژان لوک ملانشون با اختلاف تنها ۳۶۷۵۰۰ هزار رأی کمتر از لوپن در جایگاه سوم قرار گرفت. به جز این حزب احزاب دیگر چپ هیچکدام موفق نشدند بیش از پنج درصد آراء را به دست آورند. از این رو، در دور دوم انتخابات، رأی بدنه حامی ژان لوک ملانشون مهم بود.

مکرون در دوران ریاست جمهوری‌اش، با اینکه نماینده جریان میانه‌رو بود، بیشتر گردش به راست کرد. در دوران مکرون، جنبش جلیقه‌زردها سرکوب شدند، سیاست‌های نولیبرالی اقتصادی بیشتری پیاده شدند، و چپ‌ها نیز به بهانه‌ حمایت از اسلامیسم و ارزش‌های مغایر با جمهوری هدف سرکوب بودند. در این دوران سیاست علیه مهاجران و پناهندگان سرسختانه‌تر شد و تورم هم بالا رفت. مکرون به همین خاطر در بین بدنه سیاسی چپ در فرانسه محبوبیت چندانی ندارد.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.