ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ساخت دیوار در امتداد مرز ترکیه و ایران یک سال دیگر تکمیل می‌شود

ترکیه در سال ۲۰۱۷ ساخت دیوار مرزی خود با ایران را در استان شرقی آگری آغاز کرد. اکنون وزیر کشور ترکیه می‌گوید ساخت این دیوار ۲۹۵ کیلومتری با سامانه‌های دوربین مداربسته تا سال ۲۰۲۳ به پایان می‌رسد.

سلیمان سویلو، وزیر کشور ترکیه پس از بازرسی از خط مرزی ایران و ترکیه با هلیکوپتر، در نشست خبری در یکی از پست‌های مرزی شرکت کرد و گفت:

«تاکنون دیواری ۱۹۱ کیلومتری در امتداد مرزهای استان‌های شرقی آگری (آغری) و ایگدیر (ایغدیر) احداث و همچنین حدود ۲۶ میدان مین در سه مرحله پاک‌سازی شده است.»

سویلو همچنین افزود:

«تمامی مرزهای شرقی در صدمین سالگرد تأسیس جمهوری ترکیه در سال آینده با دیوارها، برج‌ها، حصارهای سیمی و دوربین‌های حرارتی کنترل می‌شوند.»

ایران و ترکیه ۵۰۰ کیلومتر مرز مشترک دارند که قسمت بیشتر آن‌ را مناطق کوهستانی صعب‌العبور تشکیل می‌دهد. چهار استان آگری (آغری)، ایگدیر (ایغدیر)، وان و حکاری از ترکیه با استان آذربایجان غربی ایران هم‌مرز هستند.

ترکیه از سال ۲۰۱۷ اقدام به ساخت دیوار مرزی با ایران کرده است. این دیوار بتنی آن‌طور که مقامات ترکیه‌ای می‌گویند «برای برقراری امنیت ترکیه» ساخته شده است.

عثمان وارول، استاندار آگری (آغری) نیز هفته گذشته به خبرگزاری آناتولی گفته بود که دیوارهای نصب‌شده در مرز ترکیه با ایران که به سامانه‌های دوربین مداربسته، برج‌های الکتریکی نوری و همچنین سامانه‌های روشنایی و دوربین‌های دید در شب مجهز شده‌اند، نقش مهمی در جلوگیری از نفوذ «تروریست‌ها، قاچاقچیان و ورود مهاجران غیرقانونی به ترکیه» ایفا می‌کنند.

عثمان با بیان این‌که اکثر مهاجران غیرقانونی بازداشت‌شده در سال‌های اخیر از اتباع افغانستان هستند، افزود:

«تاکنون پنج هواپیمای مسافربری متشکل از مهاجران غیرقانونی افغان به کشورشان بازگردانده شده‌اند. با امکاناتی که در اختیار داریم به مقابله با مهاجرت غیرقانونی ادامه می‌دهیم.»

ترکیه سال گذشته نیز با گارد ساحلی در دریاچه وان از ورود مهاجران به خاک خود جلوگیری کرده بود.

سلیمان سویلو در این‌باره گفت:

«این اولین بار است که گارد ساحلی در دریاچه یا منطقه‌ای در شرق خدمت می‌کند. گارد ساحلی تجربه زیادی در دریای مدیترانه و دریای اژه در جلوگیری از [ورود] مهاجران دارد. ما می‌خواهیم از این تجربیات بهره ببریم.»

یکی دیگر از اهداف دولت ترکیه در ساخت دیوار مرزی جلوگیری از عبور و مرور نیروهای حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) است. ترکیه این حزب را به‌عنوان یک گروه تروریستی می‌شناسد و با آن در مناطق مرزی عراق و ایران در حال جنگ است. سلیمان سویلو نوامبر ۲۰۲۰ نیز اعلام کرده بود که کار ساخت دیوار امنیتی که ۸۳۷ کیلومتر از مرز ۹۱۱ کیلومتری ترکیه با سوریه را پوشش می‌دهد، به پایان رسیده است. ساخت این دیوار مرزی از ژانویه ۲۰۱۶ آغاز شد و به‌گفته مسئولان ترکیه‌ای هدف از احداث این دیوار نیز تقویت امنیت، مبارزه با قاچاق و ورود پناهجویان سوری و «گرو‌ه‌های افراطی»  بوده است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.