ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سرکوب قهرآمیز اعتراض مردم محلی به انباشت ۱۰ میلیون تُن زباله در سراوان رشت

۴۰ سال است که روزانه صدها تُن زباله در سراوان تخلیه می‌شود. وزیر کشور وعده داده بود که انتقال زباله‌های شهری به این منطقه جنگلی را متوقف می‌کند اما به این وعده عمل نکرد. اهالی به تحصن روی آوردند.

خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی (ایرنا) اعلام کرد عصر پنجشنبه ۸ اردیبهشت در جریان درگیری نیروی انتظامی با معترضان به انباشت زباله در سراوان در استان گیلان دست‌کم ۲۲ نفر از معترضان بازداشت شدند.

معترضان از ۲۰ روز قبل جلوی در ورودی سایت تخلیه زباله تحصن کرده بودند و مانع از ورود خودروهای حامل زباله و تخلیه و انباشت غیراصولی زباله در این مکان شده بودند. معترضان خواهان صدور حکم قطعی قضایی مبنی بر ممنوعیت حمل هر نوع زباله به سایت سراوان و تصویب در شورای تأمین استان، بهسازی کامل لندفیل سراوان مطابق با استانداردهای زیست‌محیطی و بهداشتی بودند و همچنین می‌گویند باید به همه‌کسانی که در روستاهای اطراف سایت در اثر زباله آسیب مالی و جانی ‌دیده‌اند غرامت پرداخت شود. به جای اجابت این درخواست‌ها، مأموران به خشونت متوسل شدند و تحصن روستائیان را به هم زدند و راه را برای کامیون‌های حمل زباله باز کردند.

پلیس اعلام کرده است که «عده‌ای سودجو» با سنگ‌پراکنی و درگیری فیزیکی مانع بازگشایی ورودی سایت زباله سراوان بودند که بازداشت شدند.

حدود ۴۰ سال است که زباله‌های شهر رشت و چندین شهر دیگر استان گیلان به سراوان منتقل می‌شود و وجود حجم زیاد زباله‌ها، شیرابه‌ها و مگس‌های فراوان سبب شده مردم این منطقه برخی‌ها بیماری پوستی مبتلا شوند. بنا به گزارش خبرگزاری‌های داخلی از جمله خبرگزاری امنیتی فارس ارتفاع زباله در این مکان در این مدت به بیش از یکصد متر رسیده است.

کارشناسان محیط زیست معتقدند رها کردن زباله به همین شکل در سراوان منجر به خطرات زیست محیطی و حتی انفجار به دلیل گازهای ایجاد شده از انباشت زباله می‌شود.

بر اساس ویدئوهایی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده شعارهای معترضان ابتدا مسالمت‌آمیز بود اما چند ساعت بعد با دخالت پلیس برای بر هم زدن تحصن، تجمع به خشونت کشیده شد. برخی تصاویر منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهند که مأموران انتظامی و امنیتی برای متفرق کردن معترضان از گاز اشک‌آور و تیر هوایی استفاده کرده‌اند. خبرگزاری ایرنا و خبرگزاری فارس ادعا کرده‌اند که پنج نفر از نیروهای پلیس در درگیری با معترضان مجروح شده‌اند.

میزان حیرت آور زباله در سراوان

 اهالی سراوان در فاصله بین سال‌های ۱۳۰۵ تا ۱۳۹۷ هم در اعتراض به انباشت غیراصولی زباله در محل سکونتشان راه عبور کامیون‌های حمل زباله را بسته بودند اما هر بار با پادرمیانی مسئولان و وعده‌هایی که تاکنون عملی نشده است، دست از اعتراض می‌کشیدند.

زندگی اهالی دست‌کم چهار روستا تخت تأثیر انباشت غیراصولی زباله در سراوان شده است. علاوه بر شیرآبه‌های بد بو که زندگی روزانه مردم را مختل کرده و سلامت آن‌‌ها را به خطر انداخته، شالیزارها خشکیده و درختان‌ روستاها نیز با شیرابه‌های زباله‌های شهری از بین رفته‌اند.

 مردم محلی می‌گویند، فرزندانشان به دلیل زیست در منطقه‌ای آلوده به انواع بیماری‌ها مبتلا می‌شوند. استاندار گیلان وعده داده بود تا پایان سال جاری ورود زباله خام جدید به این منطقه را متوقف کند.

گیلان ۲۹ سایت دفن زباله دارد که از این تعداد ۲۲ سایت رسمی هستند و تحت نظارت اداره کل محیط‌زیست این استان فعالیت دارند. بنا به گزارش همشهری فقط مجموع زباله‌های تولیدی در سراوان رشت به ۱۰ میلیون تن می‌رسد.

سایت زباله سراوان بزرگ‌ترین لندفیل گیلان است و مساحت آن به ۱۳ هکتار می‌رسد. روزانه در این سایت بنا به گفته برخی مسئولان ۶۰۰ و برخی دیگر ۸۰۰ تن زباله ریخته و دفن می‌شود. مراجع غیر رسمی می‌گویند روزانه ۱۲۰۰ تا ۱۳۰۰ تُن زباله در سراوان تخلیه می‌شود. وزیر کشور بهمن‌ ۱۴۰۰، از سایت دپوی زباله سراوان دیدن کرده و دستور پیگیری و اقدام فوری برای توقف انتقال زباله‌های شهری به این منطقه جنگلی را داده بود اما این دستور در حد حرف باقی ماند و مردم هم ناگزیر به اعتراض و تحصن روی آوردند که آن هم به طور قهرآمیز سرکوب شد.  

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.