ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ادامه بازداشت‌ها در ایران: رضا شهابی و ریحانه انصاری، فعالان کارگری بازداشت شدند

با ادامه بحران معیشتی در ایران و ادامه اعتراضات اجتماعی، جمهوری اسلامی سرکوب را بیشتر کرده است. در روزهای اخیر چندین نفر از فعالان صنفی معلمان و کارگران و همچنین مستندسازان بازداشت شده‌اند. بازداشت رضا شهابی و ریحانه انصاری آخرین نمونه‌ها از این دست است که ظاهراً همچنان ادامه دارد.

براساس خبرهایی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، مأموران وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی صبح پنج‌شنبه ۲۲ اردیبهشت رضا شهابی از اعضای هیئت مدیره سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه را در خانه‌اش بازداشت کرده‌اند.

کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل‌های کارگری نیز در خبری کوتاه اعلام کرد که ریحانه انصاری، فعال کارگری نیز بامداد پنج شنبه ۲۲ اردیبهشت بازداشت شده است.

بنا به این گزارش پنج مرد و یک زن در ساعت دو بامداد پنج‌شنبه به منزل مسکونی ریحانه انصاری هجوم برده و او را بازداشت کرده‌اند. مأموران امنیتی وسایل شخصی ریحانه انصاری، از جمله چند جلد کتاب و جزوه، لپ‌تاب و موبایل او را با خود برده و تمامی وسایل شخصی او و دخترش را مورد بازرسی قرار داده‌اند.

بازداشت این فعالان کارگری در ادامه دستگیری‌های گسترده فعالان صنفی است که در روزهای اخیر صورت گرفته است. مأموران امنیتی در ارتباط با آخرین تجمعات اعتراضی معلمان در روز یکشنبه ۱۱ اردیبهشت‌ماه چندین نفر از آن‌ها را بازداشت کردند.

آخرین خبرها از معلمان بازداشت‌شده حاکی از آن است که مسعود نیک‌خواه، فعال صنفی معلمان مریوان چهارشنبه ۲۱ اردیبهشت آزاد شد. او ۱۱ اردیبهشت‌ به‌همراه شمار دیگر از فعالان صنفی معلمان توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد و از لحظه بازداشت اعتصاب غذا کرد.

همزمان با این رویداد نیروهای امنیتی شعبان محمدی، عضو هیئت مدیره انجمن صنفی معلمان کردستان (مریوان) بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل کردند.

یک منبع آگاه گفته است این فعال صنفی هنگام خروج از منزل در میدان باوه‌رشی مریوان بازداشت شد. گفته می‌شود نهادهای امنیتی از بازداشت او ابراز بی‌اطلاعی کرده‌اند.

شعبان محمدی پیش از این نیز در ۱۰ بهمن‌ماه ۱۴۰۰ بازداشت شده بود.

آخرین خبرها از اعتصاب غذای اسماعیل عبدی، فعال صنفی معلمان در زندان نیز حاکی از آن است که ضربان قلب و قند خون او دچار اختلال شده است.

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران ضمن ابراز نگرانی شدید از وضعیت اسماعیل عبدی پیامدهای هرگونه سهل‌انگاری در رسیدگی به وضعیت او را متوجه مقام‌های زندان و قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران دانست.

معلمان ایران در تجمع سراسری امروز پنج‌شنبه ۲۲ اردیبهشت خود از معلمان زندانی حمایت کردند.

از سوی دیگر در روزهای اخیر نیروهای امنیتی چند نفر از مستندسازان را هم بازداشت کرده‌اند. مأموران امنیتی جمهوری اسلامی صبح روز سه‌شنبه ۲۰ اردیبهشت به‌شکل همزمان به منزل فیروزه خسروانی و مینا کشاورز از مستندسازان و فیلم‌سازان یورش برده و آن‌ها را بازداشت کردند. یک روز قبل از آن نیز ریحانه طراوتی، عکاس و فعال مدنی با هجوم مأموران امنیتی به خانه‌‌‌اش بازداشت شد و وسایل شخصی‌اش را ضبط کردند.

همچنین ۹ مأمور امنیتی دیگر نیز به منزل شیلان سعدی مستندساز یورش برده و خانه او را مورد تفیش قرار دادند. گفته می‌شود مأموران امنیتی به منزل دو عکاس دیگر، از جمله پریسا انواری نیز یورش برده‌اند.

هنوز روشن نیست که این مستندسازان و هنرمندان با چه اتهام‌هایی روبه‌رو شده‌اند.

این بازداشت‌ها در حالی صورت می‌گیرد که در روزهای اخیر دو بار گروهی از معلمان و کارگران را به دیدار علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی برده‌اند و وزارت اطلاعات نیز با بازداشت چند شهروند خارجی در ایران تلاش می‌کند آن‌ها را به‌عنوان تحریک کنندگان اعتراضات کارگران و معلمان جلوه دهد و برای معلمان بازداشت‌شده پرونده‌های امنیتی تشکیل دهد.

با گسترش وضعیت بد اقتصادی و بحران معیشتی در کشور فشار بر فعالان صنفی نیز بیشتر شده است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.