ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

کانون صنفی معلمان: سناریوسازی امنیتی علیه فعالان صنفی «مرغ پخته را به خنده وامی‌دارد»

دستگاه اطلاعاتی جمهوری اسلامی با نمایش فیلمی در صداوسیما تلاش کرد تا اعتراضات سراسری معلمان و فعالان آن را به بازداشت دو تبعه فرانسوی مربوط کند و چنین وانمود کند که معلمان معترض از نیروهای خارجی دستور می‌گیرند. کانون صنفی معلمان ایران (تهران) این اقدام را «سناریوسازی رسانه‌های وابسته» خواند و خطاب به طراحان آن گفت چنین اقدامی «موجب آبروریزی بیشتر شما شده و خزانه‌ خالی از اعتماد عمومی‌تان را خالی‌تر از امروز می‌کند».

کانون صنفی معلمان ایران (تهران) در بیانیه‌ای که چهارشنبه ۲۸ اردیبهشت منتشر کرده به پاپوشی که دستگاه اطلاعاتی جمهوری اسلامی برای اعتراضات سراسری معلمان دوخته، پاسخ گفت.

صداوسیمای جمهوری اسلامی دوشنبه شب ۲۶ اردیبهشت با انتشار گزارشی سسیل کولر و همسرش ژاک پاری، دو عضو «اتحادیه آموزشی و تحصیلی فرانسه» را که هفته گذشته در ایران بازداشت شدند، به برخی فعالان صنفی و تجمعات اعتراضی اخیر معلمان در کشور مرتبط دانست. این دو شهروند فرانسه به «جاسوسی» و سازماندهی «آشوب و بی‌نظمی» متهم شده‌اند. آن‌ها با ویزای گردشگری به ایران آمده بودند و هنگام خروج بازداشت شدند.

در این گزارش تصاویری از اسکندر لطفی، مسعود نیکخواه، شعبان محمدی و رسول بداغی از فعالان صنفی معلمان با این دو نفر نشان داده شد و ادعا شد که این دو شهروند فرانسوی از زمان ورود به کشور تحت «رصد و مراقبت» نیروهای وزارت اطلاعات بوده‌اند. همچنین صدایی پخش شد و چنین ادعا شد که این صدا از جلسه دو شهروند فرانسوی با فعالان صنفی معلمان ضبط شده است. تمامی فعالان صنفی معلمان که در این گزارش از آن‌ها یاد شد در بازداشت به‌سر می‌برند.

روزنامه کیهان و برخی رسانه‌های حکومتی همین گزارش را بازتاب دادند.

کانون صنفی معلمان ایران (تهران) در بیانیه خود با بیان این‌که این گزارش «مرغ پخته را نیز به خنده وامی‌دارد»، گفته است:

«این فیلم قصد دارد اعتراضات معلمان را دسیسه‌ سرویس‌های جاسوسی غربی معرفی کند و با تمسک به آن صدای حق‌خواهی معلمان، که یکی از درخشان‌ترین حرکت‌های مدنی دو دهه گذشته را رقم زده‌اند، خاموش کند.»

به‌گفته کانون صنفی معلمان سسیل کولر «فردی سرشناس در حوزه فعالیت‌های سندیکایی و عضو مهمی از سازمان آموزش جهانی (EI) است و همه فعالیت‌های ملی و بین‌المللی او شفاف انجام می‌گیرد و مصاحبه‌ها و مقاله‌های گوناگون ایشان در رسانه‌های بین‌المللی، گویای دیدگاه‌های اوست» و «شورای هماهنگی_تشکل‌های صنفی معلمان، تقریبا از زمان تولدش، عضو EI بوده و کاملاً شفاف و علنی با این نهاد بین‌المللی که مجموعه‌ای از اتحادیه‌های معلمان سراسر جهان است، ارتباط دارد».

این کانون صنفی افزوده است:

«چگونه است که این فرد که عضو این نهاد بین‌المللی‌ست و با اسم و رسم و عنوان به ایران می‌آید و در حوزه فعالیت خودش انجام وظیفه می‌کند جاسوس نامیده می‌شود!؟»

کانون صنفی معلمان، فعالان صنفی معلمان را «خوشنام‌ترین و وطن پرست‌ترین» فعالان صنفی دانسته و گفته است «به هیچ وجه اتهامات مطرح شده در فیلم به این عزیزان وارد نیست» و «کمترین سند در این رابطه، زندگی معلمی آنان است که در کنار معلمی و فعالیت صنفی‌شان یکی راننده اسنپ است و دیگری کشاورزی می‌کند و دیگران هم بدون شغل دوم روزشان به شب نمی‌رسد!»

این کانون صنفی اعتراضات معلمان را ریشه‌دار خوانده و دلیل اصلی آن را نارضایتی معلمان از «وعده‌های تو خالی مسئولان دولت‌های گوناگون در ساماندهی به وضع معیشت فرهنگیان و بازنشستگان» و «ناکارآمدی مدیریت سیاسی و اقتصادی و لج‌بازی با جهان و رویارویی با معلمان» دانسته است.

پیش از این نیز وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی رضا شهابی و آنیشا اسداللهی، دو فعال کارگری را که ۲۲ اردیبهشت بازداشت شدند به ارتباط با سسیل کولر و ژاک پاری متهم کرده بود.

همکاری با کشورهای خارجی یا گروه‌های خارج از کشور در سال‌های گذشته بارها از سوی وزارت اطلاعات و قوه قضائیه برای سرکوب و صدور احکام قضائی بلندمدت علیه فعالان مدنی و معترضان استفاده شده است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.