ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

موج حمایت بین‌المللی و داخلی از فعالان کارگری و معلمان زندانی

پرونده‌سازی‌ برای معلمان و کارگران زندانی نه تنها از سوی تشکل‌های مستقل کارگری، حقوق بشری و بازنشستگان و فعالان اجتماعی داخل ایران نخ‌نما، دروغین و فرافکنانه خوانده و محکوم شده بلکه موجی از حمایت سندیکاهای کارگری و معلمان جهان را که ده‌ها میلیون کارگر و معلم را متشکل کرده‌اند، برانگیخته است.

حکومت اسلامی و نهادهای اطلاعاتی و سرکوب آن، به جای پاسخگویی به اعتراضات مردم به گرانی، بیکاری، نداشتن سرپناه و بیکاری، در تداوم احضار و بازداشت موردی فعالان جنبش‌های اجتماعی، در یک پرونده‌سازی امنیتی به بهانه ملاقات با دو فعال سندیکایی فرانسوی ده‌ها تن از معلمان، کارگران، و سایر فعالان اجتماعی را دستگیر و روانه بندهای امنیتی زندان‌ها کردند. اما این پرونده‌سازی‌ها نه تنها از سوی تشکل‌های مستقل کارگری، حقوق بشری و بازنشستگان و فعالان اجتماعی داخل ایران نخ‌نما، دروغین و فرافکنانه خوانده و محکوم شده بلکه موجی از حمایت‌های سندیکاهای کارگری و معلمان جهان را برانگیخته است. این نهادها که ده‌ها میلیون کارگر و معلم را متشکل کرده‌اند یک‌صدا حکومت اسلامی را محکوم کرده و خواستار آزادی فوری همه دستگیرشدگان و به رسمیت شناختن آزادی بیان، حق تشکل، حق تجمع و احترام به حقوق فعالان اجتماعی و خانواده‌های دستگیرشدگان شده‌اند.

احضار، تهدید و دستگیری فعالان اجتماعی که در آستانه روز جهانی کارگر تشدید شده بود، به دستگیری ده‌ها معلم و فعال کارگری انجامید. بیش از ۱۰ تن از اعضای شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی معلمان به همراه چندین معلم دیگر بازداشت شدند. پس از اعلام دستگیری دو سندیکالیست فرانسوی در ایران، رضا شهابی عضو هیأت مدیره سندیکای شرکت واحد، آنیشا اسداللهی فعال کارگری، و چهار فعال صنفی معلمان به نام‌های مسعود نیکخواه، رسول بداقی، شعبان محمدی و اسکندر لطفی و دیگر معلمان بازداشت‌شده طی یک پرونده‌سازی امنیتی به «همکاری با نیروهای خارجی» با هدف «براندازی نظام» متهم شدند.

سندیکاهای کارگری و معلمان سوئد، آموزش بین‌الملل (EI)، اتحادیه کارگران خدمات عمومی کانادا (CUPE) و کنفدراسیون اتحادیه‌های کارگری نروژ (LO) در این رابطه نامه‌های سرگشاده‌ای خطاب به حکومت ایران نوشته‌اند.

معلمان: این سناریوسازی رسواست

این پرونده‌سازی امنیتی موجی از اعتراض را در میان معلمان برانگیخت. انجمن صنفی معلمان ایران، شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی معلمان و تشکل‌های صنفی معلمان استان‌های مختلف آن را «رسوا» خوانده و محکوم کردند.

کانون صنفی معلمان ایران در رابطه با فیلمی که سیمای جمهوری اسلامی جهت تخریب چهره فاعلان صنفی معلمان پخش کرد، نوشت این سناریو «مرغ پخته را به خنده وامی‌دارد». این تشکل افزود:

«این فیلم قصد دارد اعتراضات معلمان را دسیسه‌ سرویس‌های جاسوسی غربی معرفی کند و با تمسک به آن صدای حق‌خواهی معلمان، که یکی از درخشان‌ترین حرکت‌های مدنی دو دهه گذشته را رقم زده‌اند، خاموش کند.»

کانون صنفی معلمان، فعالان صنفی معلمان را «خوشنام‌ترین و وطن‌پرست‌ترین» فعالان صنفی دانسته و گفته است «به هیچ وجه اتهامات مطرح شده در فیلم به این عزیزان وارد نیست» و «کمترین سند در این رابطه، زندگی معلمی آنان است که در کنار معلمی و فعالیت صنفی‌شان یکی راننده اسنپ است و دیگری کشاورزی می‌کند و دیگران هم بدون شغل دوم روزشان به شب نمی‌رسد!»

بیانیه مشترک ۴ تشکل بازنشستگان: به سرکوب و پیگرد امنیتی و قضایی پایان دهید

اتحاد سراسری بازنشستگان ایران، شورای بازنشستگان ایران، گروه اتحاد بازنشستگان و گروه بازنشستگان مستقل تهران، چهار تشکل مدافع حقوق بازنشستگان کشور در بیانیه مشترکی آزادسازی قیمت‌ها، بی‌توجهی به معیشت مردم و پرونده‌سازی و سرکوب فعالان اجتماعی را محکوم کردند.

در این بیانیه آمده است:

«دو ماه از سال گذشته و بازنشستگان همراه با کارگران و عموم مردم ناباورانه شاهد شوک نفس‌گیر افزایش قیمت‌ها بدون افزایش حقوق مطابق با هزینه‌های واقعی زندگی هستند. جراحی اقتصادی اعلام شده با حذف آخرین سوبسیدها، زندگی‌ مزدبگیران شاغل و بازنشسته و توده‌های وسیع مردم را با افزایش فقر و فلاکت و تشدید شکاف طبقاتی بی‌سابقه ویران کرده است.»

چهار تشکل بازنشستگان در ادامه افزوده‌اند اتخاذ سیاست‌های اقتصادی نئولیبرالی از سوی حکومت، حذف سوبسیدها و دستاوردهای مبارزات کارگران در حوزه خدمات عمومی و کالائی شدن خدمات اجتماعی، مقررات‌زدایی به‌ویژه در قوانین و قراردادهای کار، سرکوب احزاب و تشکل‌های کارگری و معیشتی مستقل، نتیجه‌ای جز فلاکت عمومی نداشته و اعتراض به این وضعیت با پرونده‌سازی و زندان پاسخ داده می‌شود.

آن‌ها در پایان نوشته‌اند:

«ما ضمن محکوم کردن سرکوب، بازداشت و پرونده‌سازی، در برابر مطالبات برحق کارگران، معلمان، بازنشستگان و در مقابل اعتراضات گسترده و فزاینده‌ مردم جان به لب رسیده، خواهان توقف فوری سرکوب و پیگرد‌های امنیتی قضائی و آزاد کردن فوری و بی‌قیدوشرط همه بازداشت‌شدگان هستیم و بر تأمین مطالبات معیشتی مطابق با نیازهای زندگی امروزی تأکید و اصرار داریم.»

ابراهیم محمودی عضو کانون صنفی فرهنگیان الیگودرز که از تاریخ ۱۰ الی ۱۵ اردیبهشت در بازداشت نیروهای امنیتی بود، پس از آزادی و بازگشت به کلاس درس مورد استقبال گرم دانش‌آموزان قرار گرفت.

کانون مدافعان حقوق بشر: این نیز از جنس پروژه‌های نخ‌نمای نهادهای امنیتی است

کانون مدافعان حقوق بشر بیانیه‌ای «در حمایت از فعالینی که به بهانه ارتباط با همتایان فرانسوی خود بازداشت شده‌اند» منتشر کرده و در پاسخ به پرونده‌سازی امنیتی برای دستگیرشدگان نوشته است:

«با توجه به مجموعه عملکرد نهادهای امنیتی در برخورد با فعالان سیاسی و اجتماعی مسلماً این سناریو نیز از جنس پروژه‌های نخ‌نمای نهادهای امنیتی است که این بار جنبش‌های اعتراضی فرهنگیان و کارگران را نشانه گرفته است.»

این کانون افزوده است:

«جمهوری‌اسلامی ایران در برخورد با معترضان و منتقدان، بی‌توجه به قوانین مصوب خویش و همواره با طرح اتهامات غیرواقعی سعی در سرکوب آنان کرده است. این بار نیز در اقدامی آشکارا از سر استیصال با طرح اتهام موهوم و بی‌اساس” ارتباط‌گیری” تلاش می‌کند تا با ایجاد جو رعب و وحشت جنبش‌های پویا و زنده را سرکوب و خاموش گرداند. البته از حکومتی که نه‌تنها به حقوق بشر بلکه به قوانین موضوعه خود بی‌اعتنا است جز این نیز انتظاری نمی‌رود.»

کانون مدافعان حقوق بشر تأکید کرده است «حتی بر اساس قوانین داخلی و نیز قوانین بین‌المللی که مورد پذیرش جمهوری‌ اسلامی قرار گرفته است، اتهامات وارده نیز جرم تلقی نمی‌شود و به همین دلیل عاملین این بازداشت غیرقانونی باید پاسخگوی عملکرد خود باشند.»

آموزش بین‌الملل (EI)

آموزش بین‌الملل با اعلام اسامی معلمان بازداشت شده در ایران نوشت: «ما صدای آنها هستیم» و خواهان آزادی بی‌قیدوشرط آن‌ها شد.

کنفدراسیون اتحادیه‌های کارگری نروژ (LO)

این تشکل که بیش از ۹۷۰ هزار عضو دارد، در نامه سرگشاده‌ای خطاب به علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی به نقض آشکار حقوق کارگران در ایران اعتراض کرد و خواستار آزادی بی‌قیدوشرط فعالان صنفی و به‌رسمیت شناختن حق تجمع، اعتصاب و اعتراض شد. LO پس از اشاره به بازداشت گسترده فعالان صنفی و اجتماعی در هفته‌های اخیر تأکید کرده است که حکومت ایران با زیر پا گذاشتن کنوانسیون‌های جهانی کار کارگران، معلمان، فعالان حقوق بشر و تشکل‌های مستقل را که به بدتر شدن وضعیت اقتصادی و فقدان آزادی بیان، تجمع و اعتصاب اعتراض دارند، سرکوب می‌کند. کنفدراسیون اتحادیه‌های کارگری نروژ خواستار اجرای کنوانسیون‌های ۸۷ و ۹۸ سازمان بین‌المللی کار و آزادی بی‌قیدوشرط بازداشت‌شدگان روزهای اخیر از جمله رضا شهابی، آنیشا اسداللهی، ریحانه انصاری‌نژاد، کیوان مهتدی و همچنین معلمان بازداشتی اول ماه مه از جمله رسول بداقی، جعفر ابراهیمی، اسکندر لطفی، محمد حبیبی، محسن عمرانی، شعبان محمدی، مسعود نیکخواه، محمود ملاکی، رضا امانی‌فر، اصغر حاجب و هادی صادق‌زاده شده است.

اتحادیه کارگران خدمات عمومی کانادا (CUPE)

اتحادیه کارگران خدمات عمومی کانادا (CUPE) با انتشار نامه سرگشاده‌ای از دستگیری گسترده فعالان کارگری و اجتماعی اظهار نگرانی کرد و خواستار آزادی فوری دستگیرشدگان، به‌رسمیت شناختن آزادی بیان، ایجاد تشکل و حق برگزاری تجمعات مسالمت‌آمیز شد و از حکومت ایران خواست به حقوق و حریم خصوصی اعضای خانواده فعالان کارگری زندانی احترام بگذارند و امنیت و رفاه آنها را تضمین کنند.

اتحادیه کارگران خدمات عمومی کانادا با اشاره به فعالانی که در پی اعتراض به «دستمزدهای پایین، نرخ بالای تورم، فساد، غارت دارایی‌های عمومی، بی‌عدالتی‌های فراگیر و نقض حقوق انسانی» سرکوب و بازداشت شده‌اند، نوشته است «این دستگیری‌ها و بازداشت‌ها نقض آزادی تشکل‌ها، حق سازماندهی و آزادی بیان است. CUPE همچنین خواستار پایان دادن به بازداشت ادامه‌دار و آزار و اذیت افرادی است که به شکل مسالمت‌آمیز از آزادی همکاران خود دفاع می‌کنند».

این تشکل، که پیش از این نیز بارها سرکوب فعالان کارگری و به‌رسمیت شناخته نشدن حقوق کارگران در ایران را محکوم کرده بود در ادامه نوشته است «CUPE بار دیگر درخواست اتحادیه‌های کارگری و فدراسیون‌های جهانی اتحادیه‌ها را از دولت ایران تکرار می‌کند» که عبارتند از:

«• لغو بدون قید و شرط کلیه اتهامات مطروحه علیه فعالان اتحادیه‌های کارگری و مدافعان حقوق انسانی که در حبس هستند.

• احترام به حقوق کارگران در راستای سازمان‌دهی و آزادی تشکل‌ها و آزادی بیان از جمله حق برگزاری تجمع مسالمت‌آمیز، بدون ترس از مداخله دولت، و حمایت از این حقوق.

• احترام به حقوق و حریم خصوصی اعضای خانواده فعالان کارگری زندانی و تضمین امنیت و رفاه آنها.»

همبستگی سندیکاهای کارگری سوئد با معلمان ایران با برگزاری کنفرانس «معلمان ایران»

«پلاتفرم سندیکاهای کارگری سوئد» در گزارشی که چهارشنبه ۲۸ اردیبهشت / ۱۸ مه منتشر کرد از برگزاری کنفرانسی با عنوان «معلمان ایران» در روزهای ۱۹ و ۲۰ اردیبهشت جاری (۹ مه و ۱۰ مه) خبر داد.

این کنفرانس به‌دعوت سندیکاهای کارگری سوئد و با هدف آشنایی با مبارزات و مشکلات معلمان ایران و در همبستگی با این مبارزات برگزار شد و در آن از جمله جاوید رحمان، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در امور ایران، شماری از معلمان ایران، و منشی هیئت مدیره سندیکای کارگران ترانسپورت سوئد، منشی بین‌المللی سازمان مرکزی کارگران سوئد (ال. او)، منشی بین‌المللی اتحادیه معلمان سوئد، و مسئول ارتباطات سندیکای کارگری ترانسپورت سوئد، به‌شکل آنلاین شرکت داشتند.

بنا به این گزارش، بخش مهمی از این کنفرانس به گزارش‌های مستقیم شماری از معلمان ایران اختصاص داشت و به شرح اعتراضات وسیع معلمان در شهرهای مختلف طی سال گذشته و تداوم آن‌ها در سال جدید، تداوم سیاست سرکوب‌گرایانه جمهوری اسلامی به جای پاسخگویی به مطالبات معلمان، بازداشت ده‌ها نفر از معلمان و به‌ویژه دستگیری رسول بداقی، جعفر ابراهیمی، محمد حبیبی، علی‌اکبر باغانی، اسکندر لطفی، مسعود نیکخواه و شعبان محمدی پرداخته شد.

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.