ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

جریان گاز فنلاند قطع‌شد، روسیه اعلام کرد کارخانه آزوفستال به صورت کامل تصرف شد

روسیه پس از تصرف ماریوپل به دنبال یک سره کردن کار دونباس است. وزیر دفاع روسیه گفت که ماریوپل دیگر نیروی مقاومی ندارد. مسکو می‌گوید مدافعان آزوفستال نازی بوده‌اند و محاکمه خواهند شد. همزمان دعوای انرژی مسکو با اروپا هم ادامه دارد و فنلاند اولین قربانی آن است.

گازپروم روسیه روز شنبه، ۲۱ مه/ ۳۱ اردیبهشت صادرات گاز به فنلاند را متوقف کرد. روسیه پیش‌تر به دلیل تحریم‌های اعمال شده پس از حمله به اوکراین، از کشورهای اروپایی خواسته‌ بود که هزینه گازشان را به روبل بپردازند، اما فنلاند از انجام این کار خودداری کرد.

حال اپراتور سیستم گاز فنلاند اعلام کرده که گازپروم روسیه روز شنبه صادرات گاز به فنلاند را متوقف کرد. این آخرین پرده از مناقشه انرژی روسیه و کشورهای غربی است.

شرکت عمده‌فروش گاز دولتی فنلاند یا همان گازوم (Gasum) روز جمعه گفت گازپروم هشدار داده بود که جریان گاز از ساعت ۴ صبح روز شنبه متوقف خواهد شد. گازوم صبح شنبه تأیید کرد که جریان گاز متوقف شده است.

تنش میان فنلاند و روسیه تنها به توقف جریان گاز محدود نیست. این دو همسایه بر سر پیوستن به ناتو هم دیدگاهی متفاوت دارند که ممکن است سطح مناقشه را بالاتر هم ببرد. فنلاند به همراه سوئد هفته گذشته درخواست رسمی‌شان برای پیوستن به ناتور را ارائه کردند. روسیه گسترش ناتو به سمت مرزهایش را خط قرمز خود می‌داند.

اعلام پیروزی کامل در ماریوپل

روسیه شامگاه جمعه اعلام کرد که نبرد در ماریوپل و اطراف آن با پیروزی کامل آن‌ها به پایان رسیده است. ارتش روسیه چند ماه ماریوپل را محاصره کرده بود. مسکو پیش‌تر سقوط شهر بندری ماریوپل را اعلام کرده بود ولی چندین هفته مقاومت نیروهای اوکراینی در مجتمع صنعتی آزوفستال در حاشیه ماریوپل ادامه داشت. هفته گذشته اوکراین از نیروهای مقاومتش خواست که این این محل را ترک کنند. حال روسیه می‌گوید نبرد ماریوپل به پایان رسیده است.

این بزرگ‌ترین پیروزی روسیه در جنگ با اوکراین است. روسیه به مدت سه ماه این شهر مهم را محاصره کرده بود. گزارش شده است که شهر به ویرانه بدل شده است و بیم آن می رود که تا ۲۰ هزار غیرنظامی در این شهر کشته شوند.

ایگور کوناشنکوف، سخنگوی وزارت دفاع روسیه روز جمعه گفت که سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه گزارشی کامل در مورد تصرف کامل ماریوپل به ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه ارائه کرده است. اوکراین هنوز در مورد این ادعای روسیه موضعی رسمی اعلام نکرده است.

خبرگزاری دولتی روسیه ریانووستی به نقل از وزارت دفاع این کشور گزارش داد که در مجموع ۲۴۳۹ جنگجوی اوکراینی که در کارخانه فولاد مخفی شده بودند از روز دوشنبه تسلیم شدند.

روسیه این افراد را دستگیر کرده است و گفته شده است تعدادی از آن‌ها به زندان و بخشی دیگر به بیمارستان منتقل شده‌اند. مقام‌های روسیه تهدید کرده‌اند که برخی از مدافعان کارخانه فولاد آزوفستال را به دلیل جنایات جنگی محاکمه خواهند کرد و آنها را «نازی» و جنایتکار معرفی کرد.

کرملین به دنبال کنترل ماریوپل بود تا کریدوری زمینی بین روسیه و شبه‌جزیره کریمه ایجاد کند. روسیه کریمه را در سال ۲۰۱۴ به خاکش منضم کرد. گفته می‌شود با کنترل کامل روسیه بر ماریوپل آن‌ها از این کریدور برای انتقال نیرو و تجهیزات برای تصرف کامل دونباس استفاده خواهند کرد. از دست دادن ماریوپل همچنین اوکراین را از یک بندر دریایی حیاتی محروم می‌کند.

روسیه غرامت خواهد داد!

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، گفت که با متحدان این کشور در تماس است تا همگی بر سر یک توافق‌نامه متفق‌القول باشند که پرداخت غرامت روسیه را برای خساراتی که نیروهایش در طول جنگ ایجاد کرده‌اند، تضمین کند.

زلنسکی که می‌گوید روسیه در تلاش است تا جایی که می‌تواند زیرساخت‌های اوکراین را از بین ببرد، گفت که چنین توافقی به کشورهایی که در حال برنامه‌ریزی برای تجاوز نظامی به دیگر کشورها هستند نشان می‌دهد که باید هزینه اقدامات خود را بپردازند.

وی در یک سخنرانی ویدئویی گفت: «ما از کشورهای شریک دعوت می‌کنیم تا یک توافقنامه چندجانبه را امضا کنند و مکانیزمی ایجاد کنند که تضمین کند همه کسانی که از اقدامات روسیه آسیب دیده‌اند می‌توانند برای همه خسارات وارده غرامت دریافت کنند.»

زلنسکی گفت که بر اساس چنین توافقی، وجوه و دارایی روسیه در کشورهای امضا کننده مصادره خواهد شد تا در «یک صندوق جبران خسارت ویژه» قرار بگیرد.

«این عادلانه خواهد بود. و روسیه وزن هر موشک، هر بمب، هر گلوله‌ای را که به سوی ما شلیک کرده است، احساس خواهد کرد.»

تجهیز مولداوی به سلاح‌های جدید

لیز تراس، وزیر امور خارجه بریتانیا فاش کرد که بریتانیا مذاکراتی را با متحدان بین‌المللی خود درباره ارسال تسلیحات مدرن به مولداوی برای محافظت از آن‌ها در برابر روسیه آغاز کرده است.

او گفت که می‌خواهد کشوری را که در جنوب غربی اوکراین قرار دارد، «مجهز به استاندارد ناتو» ببیند.

مولداوی در حال حاضر عضو ناتو نیست و این نگرانی وجود دارد که بعد از ختم درگیری در اوکراین، هدف آینده ولادیمیر پوتین باشد.

تراس در مصاحبه با دیلی تلگراف گفت: «من می‌خواهم ببینم مولداوی مجهز به استانداردهای ناتو است. این بحثی است که ما با متحدان خود داریم. پوتین در مورد جاه‌طلبی‌های خود برای ایجاد روسیه بزرگ کاملاً واضح بوده است - و فقط به این دلیل که تلاش‌های او برای تصرف کی‌یف موفقیت‌آمیز نبود، به این معنی نیست که او این جاه‌طلبی‌ها را کنار گذاشته است.»

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.