ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

درگیری‌های مسلحانه در پنجشیر افغانستان تشدید شده است

«جبهه مقاومت ملی افغانستان»، مهم‌ترین گروه سیاسی و نظامی مخالف حکومت طالبان به حملات خود در پنجشیر افزوده است. این جبهه می‌گوید طالبان در این درگیری‌ها متحمل تلفات سنگین شده‌اند. در این روزها آمد و رفت مقام‌های ارشد طالبان به ولایت‌ پنجشیر نیز افزایش یافته و این نشان‌دهنده وضعیت جدید در این ولایت است.

جبهه مقاومت ملی افغانستان جمعه ۶ خرداد / ۲۷ مه اعلام کرد که ۲۷ نیروی طالبان در درگیری با نیروهای این جبهه در پنجشیر کشته شدند.

علی‌میثم نظری، مسئول روابط خارجی این جبهه در توئیتر نوشت پنج‌شنبه‌ شب، سه ولسوالی پنجشیر شاهد درگیری‌های شدید میان نیروهای جبهه مقاومت و طالبان بوده است و ۲۷ نیروی طالبان کشته شده‌اند و حمله طالبان با شکست مواجه شده است.

نظری در مورد تلفات نیروهای جبهه مقاومت‌ ملی در این درگیری‌ها چیزی نگفت.

روزنامه ۸صبح نوشته است که منابع محلی نیز وقوع درگیری در ولسوالی‌های شتل، عنابه و رخه را تأیید کردند.

جبهه مقاومت ملی پیش از این اعلام کرده بود که درگیری این جبهه با طالبان از سر گرفته شده است.

وب‌سایت رسمی این جبهه گفته است درگیری‌ها در پنج قرارگاه تاواخ، عنابه، شتل، کرواشی و چمالورده جریان دارد.

بنا به این گزارش ۹ نفر از نیروهای طالبان روز گذشته (پنج‌شنبه) در کمین نیروهای جبهه مقاومت ملی در کوتل آرزو و غژدی‌سنگ ولسوالی عنابه ولایت پنجشیر کشته شده‌اند.

طالبان تلاش می‌کنند خبر درگیری‌ها در پنجشیر بازتاب پیدا نکنند و در این‌باره چیزی نمی‌گویند.

با این حال با افزایش درگیری‌ها در پنجشیر طی یک هفته گذشته، رفت و آمد مقام‌های بلندپایه طالبان به این ولایت بیشتر شده است.

روزنامه «اطلاعات روز» افغانستان در گزارشی نوشته است طی هفته جاری، پس از مولوی محمد یعقوب سرپرست وزارت دفاع طالبان، ملا عبدالغنی برادر معاون نخست‌وزیر این گروه نیز به پنجشیر سفر کرده‌اند. این نخستین بار است که این دو مقام طالبان پس از قدرت‌گیری دوباره در افغانستان به پنجشیر سفر کرده‌اند.

خبرگزاری دولتی باختر که تحت هدایت طالبان است نیز چهارشنبه ۴ خرداد / ۲۵ مه از سفر ملا عبدالغنی برادر به پنچشیر گزارش داد. این خبرگزاری با انتشار ویدیویی نوشت ملا برادر با مقام‌های نظامی و غیرنظامی دیدار کرده و «هدایت‌ها و توصیه‌های لازم را به آن‌ها در میان گذاشته است». طالبان جزئیات بیشتری از این سفر ارائه نکرده‌اند.

«اطلاعات روز» به‌نقل از منابع معتبر محلی نوشته است ملا برادر با شماری از بزرگان پنجشیر دیدار کرده و از آن‌ها خواسته است که از حکومت طالبان حمایت کنند و از پیوستن ساکنان این ولایت به جبهه‌ مقاومت جلوگیری کنند.

مولوی محمد یعقوب نیز جمعه هفته گذشته، ۳۰ اردبیبهشت / ۲۰ مه به پنجشیر رفت و در آن‌جا با مسئولان امنیتی و بزرگان قومی دیدار کرد و از آن‌ها خواست با طالبان همکاری کنند.

امان‌الدین منصور، فرمانده نیروهای هوایی طالبان نیز دو هفته پیش به پنجشیر سفر کرده بود و در دیدار با برخی از ساکنان پنجشیر از آن‌ها خواست که دست از جنگ بردارند.

با افزایش تنش‌ها در پنجشیر، همچنین قاری فصیح‌الدین رئیس ستاد ارتش طالبان، حاجی مالی‌خان معاون وزیر دفاع طالبان و عضو ارشد شبکه‌ حقانی و والی طالبان در هلمند به این ولایت سفر کرده‌اند.

حکومت طالبان به خبرنگاران و رسانه‌های آزاد اجازه‌ نمی‌دهد که به پنجشیر بروند و این نگرانی‌ها در مورد وضعیت ساکنان این ولایت را بیشتر کرده است. طالبان ساکنان پنجشیر را تهدید کرده است که جزئیات درگیری‌ها را با رسانه‌ها در میان نگذارند.

به‌گزارش «اطلاعات روز» هر روز محدودیت برای ورود به ولایت پنجشیر نیز بیشتر می‌شود و طالبان از یک ماه پیش با استفاده از دستگاه‌های بیومتریک افراد را انگشت‌نگاری و شناسایی می‌کنند تا سوابق آن‌ها در حکومت قبلی را به‌دست آورند. به همین دلیل شماری از نیروهای سابق امنیتی به‌ اتهام همکاری با جبهه‌ مقاومت در دروازه‌ پنجشیر بازداشت شده و می‌شوند.

نیروهای جبهه‌ مقاومت ملی افغانستان از طریق راه‌های صعب‌العبور و کوهستانی وارد پنجشیر می‌شوند و کنترل طالبان بر این مسیرها دشوار و یا غیرممکن است.

منابع محلی در پنجشیر همچنین می‌گویند طالبان به شماری از خانواده‌های اعضای جبهه‌ مقاومت مهلت داده‌اند که هر چه زودتر از پنجشیر خارج شوند تا جوانان‌شان را از پیوستن به صفوف جبهه‌ مقاومت منصرف کنند.

در ولایت بغلان نیز گفته شده که طالبان مردم را به‌ویژه در ولسوالی‌های خوست و اندراب مجبور به کوچ اجباری کرده‌اند.

جبهه مقاومت ملی افغانستان سال گذشته پس از سقوط کابل و دیگر ولایت‌های افغانستان به‌دست طالبان، توسط احمد مسعود، فرزند احمد شاه مسعود و امرالله صالح، معاون محمد اشرف‌غنی، رئیس جمهوری پیشین افغانستان در پنجشیر ایجاد شد. این جبهه چند روز در برابر طالبان مقاومت کرد و سرانجام پنجشیر هم به‌دست طالبان افتاد.

جبهه مقاومت ملی افغانستان می‌گوید در حال حاضر نیروهایش در پنجشیر و ولایت‌های اطراف آن به فعالیت علیه طالبان ادامه می‌دهند. رهبران این جبهه اما در خارج از افغانستان به‌سر می‌برند. آن‌ها «شوراى عالى جبهه‌ مقاومت ملى افغانستان» را با شرکت گروه‌های گسترده‌تری از نمایندگان اقوام، فعالان جامعه مدنی، زنان و جوانان تشکیل داده‌اند. این شورا روز جمعه ۶ خرداد / ۲۷ مه تصمیم طالبان برای ایجاد کمیسیون دعوت شخصیت‌های سیاسی و نیز برگزاری نشستی با عنوان «مجمع بزرگ افغان‌ها» را «نیرنگ» خواند و گفت در حالی که طالبان با نبود مشروعیت ملی و بین‌المللی مواجه‌اند، «تلاش‌های مذبوحانه» به راه انداخته‌اند تا حمایت مردم افغانستان و جامعه بین‌المللی را جلب و برای مدتی بر مردم «ستم‌دیده» حکومت کنند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.