ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

هشت روز پس از ریزش متروپل آبادان: تداوم اعتراض شبانه و اعلام رسمی «عزای عمومی»

اعتراضات شبانه به حکومت در خوزستان ادامه دارد. شبکه اینترنت دوباره مختل شده است. در تهران نیز نیروهای امنیتی مانع حضور مردم در مراسم همدردی با حادثه‌دیدگان شدند.

هیئت دولت ایران پس از گذشت یک هفته از ریزش ساختمان متروپل، یک‌شنبه هشتم خرداد را عزای عمومی اعلام کرد. بنا بر اعلام محمدجعفر منتظری، دادستان کل جمهوری اسلامی قرار است یک «هیئت قضایی ویژه» برای بررسی پرونده متروپل به آبادان سفر کند. در روزهای گذشته نیز شماری از معاونان رئیس دولت و نمایندگان مجلس به محل حادثه رفته بودند.

سفرهای پی در پی مسئولان دولتی و قضایی به خوزستان، با گسترش اعتراض‌های مردمی و افزایش حضور نیروهای امنیتی در آبادان و دیگر شهرهای خوزستان همراه شده است.

شامگاه شنبه هفتم خرداد، با وجود حضور پرشمار نیروهای امنیتی و برقراری غیررسمی حکومت نظامی در آبادان، سوگواران به خیابان آمدند و علیه حکومت شعار دادند. همانند روزهای قبل نیروهای امنیتی به سوی معترضان گاز اشک‌آور پرتاب کردند. در یک ویدیو از اعتراض های شبانه در آبادان صدایی که می‌گوید «دارن مردم را می‌زنند» به گوش می‌رسد.

در امیدیه، اهواز، سوسنگرد و اندیمشک نیز گروهی از مردم در همبستگی با خانواده جان‌باختگان و اعتراض به حکومت به خیابان آمدند. در ویدیوهایی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است، معترضان شعار می‌دهند «خامنه‌ای قاتله، حکومتش باطله». در اندیمشک هم معترضان شعار دادند: «خوزستان بس که ثروتش زیاده، همیشه زیر آواره».

آنطور که فعالان مدنی و کاربران شبکه‌های اجتماعی گزارش کردند، حکومت با هدف جلوگیری از انتشار اخبار اعتراض‌های مردمی باردیگر شبکه اینترنت همراه و خانگی را در بیشتر مناطق استان خوزستان مختل کرده است.

اعتراض به ناکارآمدی حکومت که در روزهای قبل به استان اصفهان هم رسیده بود، شامگاه شنبه به شهرری، قم و منطقه دولت تهران سرایت کرد. در شهرری با فراخوان خوزستانی‌های مقیم تهران مراسم سوگواری و همدردی با جان‌باختگان حادثه متروپل برگزار شد. نیروهای امنیتی خیابان‌های منتهی به محل برگزاری مراسم را از ساعت‌ها قبل مسدود کردند تا مانع حضور مردم در این مراسم شوند. در قم نیز گروهی از مردم به نشانه همدردی با مردم آبادان سوگواری کردند.

همچنین یک ویدیو نیز ار تجمع مردمی در محله دولت تهران در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است. در این ویدیوی کوتاه صدای مرگ بر دیکتاتور به گوش می‌رسد. در روزهای گذشته نیز خبرهایی از تجمع اعتراضی در برخی شهرهای استان اصفهان منتشر شده بود.

ساختمان متروپل آبادان صبح دوم خرداد فروریخت. بنا بر آنچه که رسانه‌های داخلی گزارش کرده‌اند تا صبح هشتم خرداد پیکر ۲۹ تن از جان‌باختگان این حادثه از زیر آوار بیرون آورده شد. ۲۶ تن از جان‌باختگان احراز هویت شده‌اند اما سه تن هنوز مجهول‌الهویه هستند.

استاندار خوزستان صبح امروز شمار مفقودی‌های اعلام شده را ۳۸ نفر اعلام کرد. عملیات آوار برداری و امداد نجات در متروپل به کندی پیش می‌رود. وزیر کشور که به آبادان سفر کرده، شامگاه شنبه هفتم خرداد گفت: «با توجه به حجم آوارها در متروپل ممکن است عملیات خارج‌سازی پیکر جانباختگان با تأخیر زمانی انجام شود».

هلدینگ ساختمانی عبدالباقی که مالک آن پیش از این از سوی وزارت صنعت و معدن و دیگر نهادهای دولتی مورد تقدیر قرار گرفته بود، مالک ساختمان متروپل و چندین ساختمان تجاری و اداری در آبادان و خرمشهر است. منابع حکومتی در ایران مدعی شده‌اند حسین عبدالباقی، مدیرعامل این هلدینگ در زیر آوار مانده و مُرده است. منابع مردمی و مستقل اما خبر مرگ عبدالباقی را شایعه می‌دانند.

محمدرضا اسکندری، مدیرعامل منطقه آزاد اروند صبح یک‌شنبه هشتم خرداد در یک برنامه تلویزیونی گفت که هیچ یک از گزارش های نهادهای ناظر در باره ساختمان متروپل به سازمان منطقه آزاد ارجاع نشده است.

او ادعا کرد در سه ماه گذشته چند قرارداد واگذاری زمین یا ساخت مجتمع تجاری که در دولت قبل با هلدینگ عبدالباقی امضاء شده بود را به دلیل عدم رعایت قانون فسخ کرده است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.