ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ترکیه از سوئد و فنلاند برای ورود به ناتو امتیازهای مشخصی می‌خواهد

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه و ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو، در یک گفت‌وگوی تلفنی درباره وضعیت درخواست عضویت سوئد و فنلاند رایزنی کردند. اردوغان می‌گوید «اقدامات ملموسی» از سوی فنلاند و سوئد در جهت تأمین انتظارات «به حق» ترکیه مشاهده نکرده و تا وقتی چنین است، پیشرفتی هم حاصل نخواهد شد.

در واکنش به حمله نظامی روسیه به اوکراین، فنلاند و سوئد ۱۵ مه/‌ ۲۵ اردیبهشت رسماً‌ درخواست خود را برای عضویت در ناتو ارائه دادند. ۳۰ کشور عضو ناتو می‌بایست با عضویت این دو کشور موافقت کنند. ترکیه اما با عضویت فنلاند و سوئد در ناتو مخالفت کرده است. عضویت این دو کشور در ناتو، مهم‌ترین پیامد ژئوپلیتیکی جنگ اوکراین است و ممکن است نقشه امنیتی اروپا را تغییر دهد. دولت ترکیه از سوئد و فنلاند درخواست کرده قبل از پیوستن به ناتو، رسماً و با صراحت حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) و سایر گروه‌های وابسته به این حزب را محکوم کنند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه در گفت‌وگوی تلفنی با ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو تأکید کرد:

 «بدون انجام اقدامات ملموس از سوی فنلاند و سوئد برای رسیدگی به انتظارات به‌حق ترکیه و ارائه تعهدات کتبی برای تغییر پارادایم در مبارزه با تروریسم و همکاری صنایع دفاعی نمی‌توان در این روند پیشرفتی داشت.»

مرکز ارتباطات ریاست جمهوری ترکیه طی بیانیه‌ای اعلام کرد:

«رئيس‌جمهور اردوغان در این مکالمه تلفنی بار دیگر بر لزوم انجام اقدامات لازم برای رفع نگرانی‌های مشروع ترکیه در خصوص درخواست فنلاند و سوئد برای عضویت در ناتو تأکید کرد.»

در همان حال، استولتنبرگ در توییتر نوشت که پیش از نشست سران ناتو در مادرید که ۲۹ تا ۳۰ ژوئن برگزار می‌شود، با اردوغان «گفت‌وگویی سازنده» داشته است.

دبیرکل ناتو در ادامه نوشت:

«ما در مورد اهمیت رسیدگی به نگرانی‌های امنیتی مشروع ترکیه در مبارزه با تروریسم و ​​پیشرفت در روند الحاق فنلاند و سوئد به ناتو گفت‌وگو کردیم.»

دوشنبه گذشته استولتنبرگ در دیدار با ماگدالنا اندرسون، نخست‌وزیر سوئد، خاطرنشان کرده بود که این کشور گام‌های مهمی برای برآورده کردن درخواست‌های ترکیه در راه تأیید درخواست عضویت استکهلم در ناتو برداشته است.

آنکارا منتظر «پاسخ کتبی» است

مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه نیز روز چهارشنبه گفت که آنکارا منتظر «پاسخ کتبی» سوئد و فنلاند به درخواست‌های امنیتی ترکیه در ازای موافقت با عضویت این دو کشور در ناتو است.

چاووش اوغلو گفت:

«ما درخواست‌های خود را به صورت مکتوب به این دو کشور ارسال کرده‌ایم. اکنون منتظر پاسخ‌های کتبی آنها هستیم.»

خواسته‌های امنیتی ترکیه عبارت‌اند از «قطع حمایت سیاسی از تروریسم»، «حذف منبع تأمین مالی تروریسم» و «قطع حمایت تسلیحاتی» سوئد از پ.ک.ک و کردهای شمال سوریه.

سنا مارین، نخست وزیر فنلاند، سه‌شنبه گذشته گفته بود در صورت عدم دستیابی به توافق با ترکیه قبل از نشست اواخر ماه ژوئن ناتو، ممکن است دو کشور شمال اروپا درخواست عضویت خود را پس بگیرند.

دولت ترکیه می‌گوید از سال ۲۰۱۷ درخواست استرداد جنگجویان کرد و طرفداران آن‌ها را به دولت سوئد تسلیم کرده اما پاسخ مثبتی از استکهلم دریافت نکرده است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.