ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

رهبران آلمان، فرانسه و ایتالیا به اوکراین رفتند

در حالی‌که نبردها در شرق و جنوب اوکراین ادامه دارد، مقام‌های اوکراینی خواهان ارسال بیشتر و سریعتر تسلیحات غربی برای جلوگیری از حملات روسیه هستند.

اولاف شولتس، صدراعظم آلمان، امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه و ماریو دراگی، نخست‌وزیر ایتالیا پس از هفته‌ها تدارک سرانجام صبح پنج‌شنبه ۲۶ خرداد / ۱۶ ژوئن وارد کی‌یف شدند. آن‌ها شبانه با قطاری به اوکراین سفر کردند.

امانوئل مکرون، پس از ورود قطار به ایستگاه کی‌یف، گفت:

«این لحظه مهمی است. پیام وحدتی است از سوی ما به اوکراینی‌ها.»

هر سه رهبر غربی با انتقاد کی‌یف مواجه‌اند که می‌گوید حمایت‌هایشان ضعیف است. بوریس جانسون نخست‌وزیر بریتانیا بیش از دو ماه پیش از کی‌یف دیدار کرده بود.

با این حال، تصمیم سه رهبر قدرتمند اتحادیه اروپا برای سفر به اوکراین نمادی قوی در لحظه‌ای مهم ارزیابی می‌شود. این سفر یک روز قبل از آن صورت می‌گیرد که کمیسیون اجرایی اتحادیه اروپا در نشست خود احتمالاً پیشنهاد پیشبرد روند پیوستن اوکراین به این اتحادیه را مطرح کند و انتظار می‌رود که رهبران اتحادیه اروپا آن را تایید کنند.

وزیران دفاع ناتو نیز روز پنج‌شنبه در بروکسل نشستی دارند که احتمالاً در آن وعده‌ ارسال سلاح‌های بیشتر به کی‌یف را اعلام خواهند کرد.

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو روز گذشته گفت این ائتلاف «به‌شدت بر افزایش حمایت» از اوکراین تأکید دارد.

در حالی که اوکراین از تعهدات جدید استقبال کرده است اما می‌گوید تحویل سلاح‌ها به اندازه کافی سریع انجام نمی‌شود.

جو بایدن، رئیس‌ جمهوری آمریکا روز چهارشنبه متعهد شد که یک میلیارد دلار کمک جدید شامل سامانه‌های موشکی ضدکشتی، موشک‌های توپخانه‌ای و گلوله‌های هویتزر در اختیار اوکراین قرار دهد.

سه رهبر اروپایی می‌گویند حامیان قوی اوکراین هستند و گام‌های عملی بزرگی برای کاهش وابستگی اروپا به انرژی روسیه و ارسال سلاح برای کمک به کی‌یف برداشته‌اند. اوکراین مدت‌هاست که به‌ویژه از صدراعظم آلمان به دلیل آنچه تحویل کُند تسلیحات می‌نامد و یا عدم تمایل به قطع روابط اقتصادی با مسکو، انتقاد می‌کند. کی‌یف همچنین از این‌که امانوئل مکرون در ماه جاری در مصاحبه‌ای گفته بود روسیه نباید «تحقیر شود» خشمگین شده بود. ایتالیا نیز طرح صلحی را پیشنهاد کرده است که اوکراینی‌ها نگرانند این طرح به آن‌ها فشار بیاورد تا سرزمین خود را واگذار کنند.

اولکسی آرستویچ، مشاور ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین، به روزنامه آلمانی بیلد گفت:

«آن‌ها خواهند گفت که ما باید به جنگی که سبب مشکلات غذایی و اقتصادی می‌شود پایان دهیم... و باید چهره پوتین را نجات دهیم.»

ادامه نبردها در شرق اوکراین

روسیه بیشترین قدرت آتش خود را بر روی شهر سیورودونتسک، واقع در شرق اوکراین متمرکز کرده است و در عین حال تلاش می‌کند تا کنترل خود بر جنوب اوکراین که شهر استراتژیک خرسون در شمال دریای سیاه را نیز شامل می‌شود، تثبیت کند.

سربازان اوکراینی برای بازپس‌گیری زمین‌های خود در مزارع گندم و روستاهای خالی امتداد بزرگراه متروکه بین شهر میکولایف و خرسون تحت اشغال روسیه، می‌جنگند.

ژنرال دیمیترو مارچنکو، که نیروهای اوکراینی را در میکولایف رهبری می‌کند، گفت اگر سلاح‌های مناسب به آنها داده شود، می‌توانند بر روسیه پیروز شوند. مارچنکو گفت:

«معلوم است که نبردها به‌زودی پایان نخواهد یافت. اما باز هم اگر همه سلاح‌های مورد نیاز به ما داده شود، ضد حمله می‌تواند تا پایان تابستان پایان یابد.»

خرسون در ماه مارس، بلافاصله پس از تهاجم مسکو در ۲۴ فوریه به دست نیروهای روسیه افتاد.

پس از عقب‌نشینی از حومه کی‌یف در ماه مه، نیروهای روسیه تلاش‌های خود را بر تصرف کل منطقه دونباس متمرکز کرده‌اند. در هفته‌های اخیر درگیری‌ها در سیورودونتسک، شهر صنعتی دونباس، متمرکز شده است. این شهر اکنون عمدتاً به ویرانه‌ای تبدیل شده است.

سربازان اوکراینی که در کنار غیرنظامیان در یک کارخانه شیمیایی شهر سیورودونتسک به‌سر می‌برند، مهلت روسیه در روز چهارشنبه برای تسلیم را نادیده گرفتند. اولکساندر استریوک، شهردار شهر می‌گوید نیروهای اوکراینی همچنان از شهر دفاع می‌کنند، حتی اگر تمام پل‌های رودخانه آن تخریب شده باشد.

اوکراین می‌گوید بیش از ۵۰۰ غیرنظامی، از جمله ۴۰ کودک، در کنار سربازان در کارخانه شیمیایی آزوت سیورودونتسک پناه برده‌اند. جدایی‌طلبان این منطقه می‌گویند ممکن است تا یک‌هزار و ۲۰۰ غیرنظامی در این کارخانه باشند.

روسیه روز چهارشنبه اعلام کرد که یک گذرگاه بشردوستانه برای انتقال غیرنظامیانی که کارخانه آزوت به‌سر می‌برند گشوده است. روسیه نیروهای اوکراینی را به اختلال در این طرح و استفاده از غیرنظامیان به‌عنوان سپر انسانی متهم کرد.کی‌یف این اتهام را رد کرد.

وزارت دفاع روسیه در بیانیه‌ای گفت:

«هیچ مانعی برای خروج غیرنظامیان وجود ندارد... به‌جز تصمیم اصولی خود مقام‌های کی‌یف.»

سرهی گایدای، فرماندار منطقه لوهانسک گفت ارتش اوکراین در حال دفاع از سیورودونتسک است و تلاش می‌کند نیروهای روسی را از تصرف لیسیچانسک، شهر همسایه آن در آن‌سوی رودخانه سیورسکی دونتس بازدارد.

نیروهای روسی تمام پل‌های اصلی ارتباطی سیورودونتسک را تخریب کرده‌اند.

سرهی گایدای افزود شب گذشته یک موشک پرتاب‌شده از سمت روسیه به حومه شهر «سومی» اصابت کرد و چهار کشته و شش زخمی برجای گذاشت.

شهر دوبروپیلیا در نزدیکی دونتسک نیز مورد حمله موشکی قرار گرفت. هنوز اطلاعاتی در مورد قربانیان احتمالی این حمله در دست نیست.

بر اساس اطلاعات اوکراین، روسیه اکنون ارتش خود را در شمال منطقه لوهانسک متمرکز کرده است.

براساس آخرین گزارش کمیساریای عالی امور پناهندگان در سازمان ملل، از زمان تهاجم روسیه به اوکراین، دست کم ۱۲ میلیون نفر از مردم اوکراین به سایر نقاط کشور یا خارج از آن پناهنده شده‌اند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.