ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نفتالی بنت: با همکاری ترکیه چندین «حمله تروریستی» جمهوری اسلامی را خنثی کردیم

مقام‌های اسرائیلی نسبت به تهدیدهای «جدی» جمهوری اسلامی علیه شهروندان این کشور در ترکیه هشدار داده و از آن‌ها خواسته‌ بودند ترکیه را ترک کنند. اکنون نخست‌وزیر اسرائیل می‌گوید، تلاش‌های ترکیه و اسرائیل نتیجه‌ داده و چند حمله خنثی و چندین «تروریست» دستگیر شده‌اند. وزیر دفاع اسرائیل نیز گفت این کشور در حال ایجاد ائتلاف دفاع هوایی منطقه‌ای زیر نظر آمریکا است.

نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسرائیل دوشنبه ۳۰ خرداد / ۲۰ ژوئن فاش کرد که تلاش‌های اورشلیم و آنکارا برای جلوگیری از حملات علیه شهروندان اسرائیلی‌، در روزهای اخیر منجر به کشف چندین «هسته تروریستی» در ترکیه شده است.

به‌گفته بنت، این موفقیت به دلیل همکاری نزدیک بین سازمان‌های امنیتی دو کشور برای یافتن عاملان احتمالی بوده است. بنت گفت:

«تلاش‌ها نتیجه داشت، ما چندین تلاش برای حمله را خنثی کردیم و چندین تروریست در خاک ترکیه دستگیر شدند.»

نخست‌وزیر اسرائیل در ادامه از رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه و مقام‌های این کشور برای کمک به حفاظت از اسرائیلی‌ها تشکر کرد. او با بیان این‌که دو کشور به همکاری‌های خود برای بازگرداندن وضعیت عادی ادامه خواهند داد، تأکید کرد که هشدار تهدید تروریستی همچنان پابرجاست و اسرائیلی‌ها باید حداکثر تلاش خود را برای احتیاط در ترکیه انجام دهند.

در روزهای اخیر مقام‌های دولتی اسرائیل علناً از اسرائیلی‌ها خواستند که به دلیل «توطئه ایران برای ربودن یا کشتن اسرائیلی‌ها»، از رفتن به ترکیه، به‌ویژه به استانبول خودداری کنند. دفتر مبارزه با تروریسم شورای امنیت ملی اسرائیل همچنین سطح هشدار سفر به استانبول را به بالاترین حد افزایش داد و این به معنای آن است که اسرائیلی‌ها نباید به استانبول سفر کنند و اسرائیلی‌هایی که در حال حاضر آن‌جا هستند باید ترکیه را ترک کنند.

شبکه خبری ۱۲ اسرائیل جمعه گذشته گزارش داد که سرویس‌های اطلاعاتی اسرائیل و ترکیه موفق شدند حمله علیه اسرائیلی‌ها را خنثی کنند و اعضای یک هسته تروریستی ایرانی را دستگیر کنند. گمان می‌رود که ایران به‌دنبال انتقام‌گیری از مرگ‌های مرموز اخیر کارشناس‌های هسته‌ای خود و افسران بلندپایه سپاه پاسداران است که تهران اسرائیل را مقصر آن‌ها می‌داند.

بنی گانتز، وزیر دفاع اسرائیل در آخر هفته گذشته از اتباع اسرائیلی که از ترکیه دیدن می‌کنند، خواست تا توصیه‌های صادرشده را برای به حداقل رساندن خطر تهدید حمله ایران رعایت کنند. او گفت:

«اسرائیل برای خنثی کردن تلاش‌های ایرانی‌ها برای انجام حمله تلاش می‌کند و آماده است تا در برابر هرگونه تهدید علیه شهروندان اسرائیلی در هر کجا، با قدرت پاسخ دهد.»

ائتلاف دفاع هوایی منطقه‌ای زیر نظر آمریکا

از سوی دیگر، وزیر دفاع اسرائیل دوشنبه ۳۰ خرداد / ۲۰ ژوئن اعلام کرد که اسرائیل در حال ایجاد یک ائتلاف دفاع هوایی منطقه‌ای تحت حمایت ایالات متحده آمریکاست. او افزود که این سامنه قبلاً حملات ایران را خنثی کرده و ممکن است با سفر جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا به منطقه در ماه آینده تقویت شود. او گفت:

«در طول یک سال گذشته، من همراه با شرکای خود در پنتاگون و در دولت ایالات متحده، برنامه گسترده‌ای را رهبری می‌کردم که همکاری بین اسرائیل و کشورهای منطقه را تقویت می‌کند.»

بنی گانتز افزود این برنامه در حال حاضر عملیاتی شده است و رهگیری موفقیت‌آمیز تلاش‌های ایران برای حمله به اسرائیل و دیگر کشورها را امکان‌پذیر کرده است.

در سال‌های اخیر اسرائیل با نزدیک شدن به کشورهای عربی همسو با آمریکا که نسبت به تهدیدهای جمهوری اسلامی نگران هستند، به آن‌ها پیشنهاد همکاری دفاعی داده است. آن‌ها به‌شکل علنی از اظهارنظر در مورد این طرح خودداری کرده‌اند.

یک مقام اسرائیلی که نخواست نامش فاش شود، در گفت‌وگو با رویترز گفت کشورهای شریک به‌جای استفاده از امکانات مشابه، سامانه‌های دفاع هوایی مربوطه خود را از طریق ارتباطات الکترونیکی از راه دور هماهنگ می‌کنند.

واشنگتن امیدوار است همکاری بیشتر، به‌ویژه همکاری‌های امنیتی، به ادغام بیشتر اسرائیل در منطقه و منزوی کردن ایران کمک کند. همچنین ممکن است پس از عادی‌سازی روابط اسرائیل با امارات متحده عربی و بحرین در سال ۲۰۲۰  عربستان سعودی نیز به این روند بپیوندد.

جمهوری اسلامی ایران می‌گوید فعالیت‌های نظامی مشترک اسرائیل و برخی کشورهای عربی در خلیج فارس «از سر ناامیدی» انجام می‌شود.

یک دیپلمات غربی در خاورمیانه هفته گذشته به رویترز گفت واشنگتن همچنان در تلاش است تا کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس را متقاعد کند که بر سر پیوستن به سامانه دفاع هوایی یکپارچه آمریکا و اسرائیل توافق کنند. عربستان سعودی، امارات متحده عربی، بحرین، قطر، کویت و عمان اعضای شورای همکاری خلیج فارس هستند. این دیپلمات گفت:

«(چنین طرحی) به پُر کردن خلاء ناشی از خروج آمریکا در دو سال گذشته از منطقه، کمک می‌کند و اسرائیل و عربستان سعودی را هم به توافق بر سر عادی‌سازی روابط خود نزدیک‌تر می‌کند.

ریاض که از نزدیکی اسرائیل با همسایگان خود در خلیج فارس حمایت می‌کند، گفته است عادی‌سازی روابط با اسرائیل نیازمند ایجاد یک کشور مستقل فلسطینی با پایتختی اورشلیم است.

بنی گانتز اظهار امیدواری کرد که با «سفر مهم»  جو بایدن به منطقه گام دیگری در زمینه همکاری منطقه‌ای به پیش برداشته شود.

بایدن از ۱۳ تا ۱۶ ژوئیه به خاورمیانه می‌رود و ضمن توقف در اسرائیل و عربستان سعودی، با رهبران عرب نیز دیدار خواهد کرد.

با افزایش تنش‌ها بر سر برنامه هسته‌ای تهران، اسرائیل، عربستان سعودی، امارات و بخش‌هایی از عراق مورد حملات پهپادی یا موشکی قرار گرفته‌اند که شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران مسئولیت آن‌ها را برعهده گرفته‌اند.

کشورهای خلیج فارس از کاهش تعهدات امنیتی آمریکا در منطقه و عدم رسیدگی به نگرانی‌هایشان در مورد برنامه موشکی ایران و نیروهای نیابتی این کشور در منطقه، مأیوس شده بودند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.