ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نجیب میقاتی بار دیگر به عنوان نخست‌وزیر جدید لبنان مأمور تشکیل کابینه شد

نجیب میقاتی با بیشترین آرای پارلمان لبنان برای سومین بار نخست‌وزیر این کشور شد. انتخاب او در شرایطی صورت می‌گیرد که بحران مالی ویرانگر در لبنان در حال تشدید است و میقاتی برای توافق بر سر کابینه جدید مسیر دشواری پیش رو دارد.

پارلمان لبنان پنج‌شنبه ۲ تیر / ۲۳ ژوئن نجیب میقاتی، میلیاردر مسلمانِ سنی را با ۵۴ رأی مثبت از ۱۲۸ نماینده، به‌عنوان نخست‌وزیر برگزید.

میقاتی از پشتیبانی حزب‌الله مورد حمایت ایران و جنبش امل متحد شیعه آن به رهبری نبیه بری، رئیس مجلس برخوردار بود. برخی نمایندگان اهل سنت نیز از او حمایت کردند.

نواف سلام، رقیب او ۲۵ رأی به‌دست آوردند و ۴۶ نماینده نیز به هیچ یک از نامزدها رأی ندادند. نواف سلام، سفیر سابق لبنان در سازمان ملل، از سوی برخی مستقل‌ها و همچنین حزب ملی‌گرای کتائب و جناح مورد حمایت ولید جنبلاط، رهبر دروزی‌ها حمایت می‌شد.

حزب «نیروهای لبنانی»، یکی از دو جناح بزرگ مسیحی مورد حمایت عربستان سعودی اعلام کرده بود که از هیچ نامزدی حمایت نخواهد کرد، در حالی که مشخص نبود جناح تحت رهبری «جنبش آزاد میهنی»، حزب مسیحی مارونی که میشل عون، رئیس جمهوری لبنان نیز از رهبران آن است، چه کسی را انتخاب خواهد کرد. جبران باسیل، رهبر این حزب گفته بود میقاتی انتخاب او نیست.

در پی تصمیم پارلمان لبنان، میقاتی حکم تشکیل کابینه جدید را از میشل عون دریافت کرد و از تمامی نیروهای سیاسی خواست تا مسئولیت تاریخی خود را در این برهه حساس دریابند و در مسیر نجات کشور همکاری کنند.

نجیب میقاتی بر مذاکره با صندوق بین‌المللی پول تأکید کرد که در ماه آوریل توافق اولیه با آن به ارزش سه میلیارد دلار بر سر راه حل مسائل اقتصادی لبنان امضا شد. این توافق مشروط به اجرای اصلاحاتی است که جناح‌های حاکم لبنان مدت‌ها مانع از آن شده‌اند.

میقاتی گفت توافق به‌دست آمده با صندوق بین‌المللی پول قابل تعدیل و بهبود است و «بدون چنین توافقی برای نجات لبنان فرصتی باقی نخواهد ماند».

با وجود اختلاف‌های عمیق در میان رهبران حاکم لبنان، این باور که میقاتی برای تشکیل کابینه جدید با مشکل مواجه خواهد شد به طور گسترده‌ای وجود دارد و این مسأله می‌تواند مانع از اصلاحات توافق‌شده با صندوق بین‌المللی پول برای پرداخت کمک‌ها شود.

بانک جهانی رکود اقتصادی لبنان را که از اکتبر ۲۰۱۹ آغاز شده یکی از بدترین بحران‌ها در جهان از اواسط قرن ۱۹ تاکنون توصیف کرده است. از سه سال پیش تاکنون پول لبنان بیش از ۹۰ درصد ارزش خود را از دست داده است، ده‌ها هزار نفر بیکار شده‌اند و بسیاری از جمعیت ۶ میلیون نفری این کشور کوچک که شامل یک میلیون آواره سوری نیز می‌شود، آن را ترک کرده‌اند.

این بحران با همه‌گیری ویروس کرونا و انفجار عظیم ماه اوت ۲۰۲۰ در بندر بیروت بدتر شد. در این انفجار بیش از ۲۰۰ نفر کشته و هزاران نفر زخمی شدند.

میقاتی که پیش از این سه بار به‌عنوان نخست‌وزیر لبنان کار کرده است، تا تشکیل دولت جدید به‌عنوان سرپرست امور کشور فعالیت خواهد کرد. او امروز حدود ۲۰ رأی کمتر از ماه سپتامبر، آخرین باری که نخست‌وزیر شد، به‌دست آورد.

روند تشکیل کابینه با چالش جدید در مورد جایگزین میشل عون، رئیس‌جمهور مسیحی مارونی وابسته به حزب‌الله پیچیده‌تر خواهد شد. شش سال دوران ریاست جمهوری او ۳۱ اکتبر پایان خواهد یافت.

نجیب میقاتی پیش از انتخاب مجدد به‌عنوان نخست‌وزیر لبنان در کنفرانسی که به برنامه کمک‌رسانی به لبنان برای سال‌های ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ اختصاص داشت، در حضور نجات رشدی، هماهنگ‌کننده امور بشردوستانه سازمان ملل در لبنان گفت اگر جامعه بین‌المللی برای بازگرداندن پناهندگان سوری به کشورشان تلاش نکند، لبنان آماده است که آن‌ها را اخراج کند. او گفت:

«۱۱ سال پس از آغاز بحران سوریه، لبنان دیگر ظرفیت تحمل این بار را به‌ویژه در شرایط کنونی ندارد. پناهندگان سوری به کشورشان بازمی‌گردند، در غیر این صورت لبنان... تلاش خواهد کرد تا سوری‌ها را از طریق راه‌های قانونی و اجرای قاطعانه قوانین لبنان بیرون کند.»

پناهندگان سوری که شمار رسمی آن‌ها در لبنان به یک میلیون نفر می‌رسد، در واقع بیش از ۱,۵ میلیون نفر هستند که به این تعداد، پناهندگان فلسطینی حاضر از سال ۱۹۴۸ را هم باید افزود.

در مجموع، پناهندگان در لبنان حدود ۴۰ درصد از جمعیت این کشور را تشکیل می‌دهند. بیش از ۹۰ درصد پناهندگان در این کشور زیر خط فقر زندگی می‌کنند.

لبنان دوشنبه گذشته از سازمان ملل درخواست کمک مالی ۳,۲ میلیارد دلاری برای مقابله با تأثیرات مستمر بحران سوریه کرد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.