ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

محموله بنزین و گازوئیل نرسید، وضعیت در سریلانکا وخیم‌تر شد

وضعیت در سریلانکا وخیم است. انتظار طولانی برای بنزین و گازوئیل به دلیل آنچه که «وکانچانا ویجسکرا»، وزیر انرژی این کشور، تأخیر در ورود محموله‌های خریداری‌شده عنوان کرد، همچنان ادامه دارد. مدرسه‌ها و مراکز دولتی غیرضروری تعطیل شده‌اند. در بیمارستان‌ها کمبود دارو و سوخت سبب کاهش حضور پزشکان و کادر درمان شده و بخشی از جمعیت با خطر گرسنگی و ناتوانی در تأمین غذا روبرو است.

وزیر انرژی سریلانکا شنبه ۲۵ ژوئن گفت: «ذخایر بنزین و گازوئیل تمام شده و دولت نمی‌تواند بگوید محموله نفتی جدید چه زمانی به این جزیره خواهد رسید».

شرکت دولتی سیلان پترول که در آغاز ماه جاری یک محموله ۹۰۰ هزار تُنی نفت خام از روسیه خریده بود، به دلیل کمبود نفت، تنها پالایشگاه خود را تعطیل کرده است.

وزیر انرژی «مشکلات بانکی و لجستیکی» را دلیل تأخیر در واردات نفت خریداری شده عنوان کرد اما توضیح بیشتری درباره آن نداد. او گفت تحویل «محموله‌های بنزین، گازوئیل و نفت خام که در اوایل این هفته و هفته آینده می‌رسند» «به دلایل بانکی و لجستیکی» به موقع انجام نخواهد شد.

تحریم‌های غرب علیه روسیه به دلیل حمله نظامی این کشور به اوکراین یکی از اصلی‌ترین عامل‌های کمبود و افزایش قیمت نفت و فرآورده های نفتی در ماه‌های گذشته است. سریلانکا اما جدای از این مسئله جهانی با بحران ورشکستگی دولت در داخل نیز دست به گریبان است.

بنا بر گزارش خبرگزاری فرانسه، شرکت دولتی سریلانکا قیمت گازوئیل را با ۱۵ درصد افزایش، ۴۶۰ روپیه معادل ۱٬۲۷ دلار و قیمت بنزین را با ۲۲ درصد افزایش، ۵۵۰ روپیه معادل ۱٬۵۲ دلار اعلام کرده است.

وزیر انرژی با عذرخواهی از مردم از رانندگان منتظر در صف سوخت خواست «به صف‌های طولانی» در پمپ بنزین‌ها نروند، چرا که به گفته او تنها در جایگاه‌های سوخت محدودی بنزین و گازوئیل توزیع می‌شود.

همزمان با وخامت روزافزون شرایط در سریلانکا، یک هیئت آمریکایی به کلمبو رفته تا در مذاکره با دولت «راه‌های موثرتری برای حمایت ایالات متحده آمریکا از این کشور» پیدا کند.

جولی چونگ، سفیر ایالات متحده در سریلانکا در بیانیه‌ای گفته که در شرایطی که سریلانکا با برخی از بزرگ‌ترین چالش‌های اقتصادی مواجهه شده است، ایالات متحده تلاش می‌کند «راه‌هایی برای رشد اقتصادی و تقویت نهادهای مردمی این کشور پیدا کند».

به گفته چونگ آمریکا طی دو هفته گذشته ۱۵۸ میلیون دلار کمک مالی به سریلانکا را متعهد شده است. در‌باره نحوه پرداخت این کمک مالی تا به حال توضیحی ارائه نشده است.

بحران اقتصادی در سریلانکا سبب شد دولت در ماه آوریل اعلام کند نمی‌تواند بدهی خارجی ۵۱ میلیارد دلاری خود را بپردازد و به همین دلیل با صندوق بین‌المللی پول برای نکُول آن مذاکره می‌کند.

بنا بر گزارش سازمان ملل یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفر از جمعیت حدود ۲۲ میلیون نفری سریلانکا برای ادامه بقا به کمک‌های فوری نیاز دارند و از هر پنج نفر، چهار نفر به دلیل افزایش قیمت‌ها، وعده غذایی خود را کاهش داده‌اند. سازمان ملل درخواست فوری افزایش ۴۷ میلیون دلاری اعتبار کمک به جمعیت فقیر این کشور ۲۲ میلیون نفری را صادر کرده است.

بحران اقتصادی در سریلانکا سبب اعتراضات گسترده مردمی شده است. در ماه مه پس از شدت گرفتن اعتراضات، نخست وزیر سریلانکا از مقام خود استعفاء کرد. استعفای او و تغییر در دولت اما نتوانست شعله خشم عمومی را که به درگیری میان نیروهای معترض و پلیس ضد شورش انجامید، مهار کند.

در هفته گذشته پلیس با گلوله جنگی به معترضان در یک جایگاه سوخت در ویسوامادو، ۳۶۵ کیلومتری شمال کلمبو شلیک کرد که در نتیجه آن چهار غیرنظامی و سه پلیس «به سختی» مجروح شدند.

نخست وزیر سریلانکا چهارشنبه ۲۲ ژوئن گفت که اقتصاد کشور «کاملاً با فروپاشی مواجه شده» و «با مشکلات بسیار جدی‌تر از کمبود سوخت، دارو و مواد غذایی روبرو است».

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.