ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مذاکرات دوحه بدون هیچ‌گونه پیشرفتی پایان یافت

انریکه مورا، هماهنگ‌کننده اروپایی مذاکرات احیای برجام و ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه ایران شکست مذاکرات دوحه را تأیید کردند. یک مقام آمریکایی گفت طرف ایرانی مسائل جدیدی را مطرح کرده‌ که با توافق هسته ای ۲۰۱۵ ارتباطی ندارد.

مذاکرات احیای برجام در دوحه پایتخت قطر پایان یافت. انریکه مورا، هماهنگ‌کننده اروپایی مذاکرات احیای برجام از عدم پیشرفت در مذاکرات دوحه خبر داد. مورا با انتشار پیامی در توییتر نوشت:

«دو روز مذاکرات فشرده در دوحه درباره برجام. متأسفانه، هنوز پیشرفتی که تیم اتحادیه اروپا به عنوان هماهنگ‌کننده این مذاکرات نسبت به آن امیدوار بود، به دست نیامده.»

مورا در ادامه افزود:

«ما با فوریت بیشتری به کار برای احیای یک توافق کلیدی برای عدم اشاعه و ثبات منطقه‌ای ادامه خواهیم داد.»

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه ایران تأیید کرد که مذاکرات دوحه بی‌نتیجه مانده است. کنعانی در پیامی در توییتر نوشت:

«در ادامه روند مذاکرات رفع تحریم‌ها، گفت‌وگوهای فشرده‌ای طی روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه با وساطت انریکه مورا در دوحه برگزار شد. نظرات و پیشنهادهای عملیاتی ایران درباره موارد باقیمانده طرح شد و طرف مقابل نیز ملاحظات خود را ارائه کرد.»

کنعانی در ادامه افزود:

«در مورد ادامه مسیر و مرحله بعدی گفت‌وگوها، طبق روال همیشه باقری و مورا در تماس خواهند بود.»

ساعتی قبل از آنکه مقامات رسمی اتحادیه اروپا و ایران شکست مذاکرات دو روزه قطر را تأیید کنند، یک مقام ارشد آمریکایی که نام افشا نشده، به اکسیوس گفته بود مذاکرات بدون هیچگونه پیشرفتی به پایان رسید. این مقام آمریکایی یادآوری کرده بود که این گفت‌وگوها ممکن است آخرین فرصت برای طرفین برای دستیابی به توافق باشد.

مقام ارشد امریکایی یاد شده به اکسیوس گفته بود:

«ایرانی‌ها هیچ احساس اضطراری از خود نشان نداده‌اند، مسائل قدیمی را که ماه‌هاست حل و فصل شده مطرح کردند و حتی مسائل جدیدی را مطرح کرده‌اند که با توافق هسته ای ۲۰۱۵ ارتباطی ندارد.»

مذاکرات دو روزه دوحه با پادرمیانی جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و در سفرش به تهران بعد از دیدار و گفت‌وگو با حسین امیر عبداللهیان، وزیر امور خارجه و علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی شکل گرفت. شمخانی در دیدار و گفت‌وگو بورل تأکید کرده بود که «دغدغه اصلی ایران انتفاع اقتصادی همه‌جانبه و پایدار از برجام است.»

مذاکرات دوحه در وهله نخست درباره درخواست ایران برای لغو تحریم‌های اعمال شده پس از خروج واشنگتن از توافق هسته‌ای و تحریم‌های مختلف اعمال‌شده به عنوان بخشی از سیاست فشار حداکثری آمریکا بود. واشنگتن می‌گوید ایران آنچه خارج از توافق است را مطالبه می‌کند و برای آنکه این هدیه را تهران بدهد آن‌ها هم باید به نگرانی‌هایی که فراتر از توافق هسته‌ای است پاسخ دهند.

ایران همچنین خواستار تضمین‌های سیاسی، حقوقی و تجاری از طرف آمریکایی و اروپایی است تا خروج از توافق تکرار نشود. اما واشنگتن پیش از این اعلام کرده بود که نمی‌تواند تضمینی به ایران بدهد که دولت بعدی آمریکا از توافق هسته‌ای خارج نشود.

ایران همچنین خواستار حذف سپاه پاسداران از فهرست سازمان‌های تروریستی آمریکا است، اما واشنگتن می‌گوید که حذف سپاه پاسداران ایران از فهرست سازمان‌های تروریستی نیازمند مذاکرات گسترده‌تری بر سر پرونده‌های دیگر است. ایران چنین پیش‌شرطی را رد کرده است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.