ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

در شش ماه گذشته ۱۲ خبرنگار در مکزیک کشته شده‌اند، ۱۵ نفر هم مفقودند

مکزیک ناامن‌ترین نقطه خارج از مناطق جنگی در جهان برای روزنامه‌نگاری است. رسانه‌ها و کارکنانشان همواره در خطر قتل، ضرب‌و‌شتم و یا ربوده‌شدن قرار دارند. سه سال پس از روی کار آمدن آندرس مانوئل لوپز اوبرادور، رئیس جمهور مکزیک، حملات به مطبوعات ۸۵ درصد افزایش یافته است.

یکی دیگر از خبرنگاران مکزیکی با شلیک گلوله کشته شد و تعداد خبرنگاران کشته شده در سال جاری میلادی در این کشور که یکی از خطرناک‌ترین نقاط جهان برای کارکنان رسانه است، به ۱۲ نفر رسید.

به گفته دادستان ایالتی، آنتونیو د لا کروز، ۴۷ ساله، روز چهارشنبه هنگامی که به همراه دختر ۲۳ ساله خود در حال خروج از خانه بود، هدف گلوله قرار گرفت.

د لا کروز، ۴۷ ساله، گزارشگر روزنامه محلی «اکسپرسو» (Expreso) برای تقریباً سه دهه بود و در مقابل خانه خود در «سیوداد ویکتوریا»، مرکز ایالت تاماولیپاس در مرز ایالات متحده هدف گلوله قرار گرفت. این منطقه درگیر خشونت‌های مرتبط با جنایات سازمان یافته است.

تیراندازی به د لا کروز آخرین مورد از یک رشته حملات خشونت آمیز به روزنامه نگاران در مکزیک است که سال ۲۰۲۲ را به مرگبارترین سال برای کارکنان مطبوعات در این کشور تبدیل کرده است.

دو روزنامه‌نگار مکزیکی دیگر به نام‌های، یسنیا مولیندو و شیلا یوهانا گارسیا، در ماه می در ایالت وراکروز به قتل رسیدند. از سال ۲۰۰۰ تاکنون بیش از ۱۵۰ روزنامه‌نگار کشته شده‌اند. کسانی که در رسانه‌های کوچک‌تر منطقه‌ای استخدام شده‌اند اغلب با بیشترین خطر مواجه هستند.

اکسپرسو انواع اخبار شهری از جمله مسائل امنیتی را پوشش می‌دهد. د لا کروز در مورد موضوعات روستایی و اجتماعی مانند کمبود آب گزارش می‌داد.

اکسپرسو در سال‌های گذشته بارها مورد هدف این گروه‌های تبهکاری قرار گرفته است. در سال ۲۰۱۲، یکی از بدترین سال‌ها از نظر خشونت کارتل‌های مواد مخدر بود. در آن سال یک خودروی بمب گذاری شده در مقابل ساختمان روزنامه منفجر شد. در سال ۲۰۱۸، یک جعبه نگهداری یخ با سر انسان داخلش در مقابل روزنامه رها شد، با هشداری مبنی بر منتشر نکردن گزارش خشونت در شهر.

مقام‌های دولتی و قضایی وعده داده‌اند که پرونده این قتل را با جدیت رسیدگی می‌کنند تا «این جنایت بزدلانه بدون مجازات باقی نماند».

دادستانی مکزیک اعلام کرد که به واحد تخصصی رسیدگی به جرائم علیه آزادی بیان اطلاع داده شده است. دفتر دادستانی فدرال گفت که در حال آغاز تحقیقات است.

با این حال، متأسفانه، مصونیت از مجازات یکی از ویژگی‌های ثابت قتل روزنامه‌نگاران مکزیکی بوده است، و وعده‌های دولت و برنامه‌هایی که برای محافظت از خبرنگاران طراحی شده است، به دلیل ناکارآمد و ناکافی بودن مورد انتقاد قرار گرفته است.

به گفته کمیته حمایت از خبرنگاران، در حال حاضر ۱۵ خبرنگار مکزیکی مفقود شده‌اند و اطلاعی از سرنوشت آن‌ها در دست نیست.

حملات به مطبوعات طی سه سال از زمانی که آندرس مانوئل لوپز اوبرادور در دسامبر ۲۰۱۸ به قدرت رسید، ۸۵ درصد افزایش یافته است و همه ایالت‌های مکزیک برای اولین بار در سال ۲۰۲۱ شاهد چنین حوادثی بود.

هفت خبرنگار در کل سال ۲۰۲۱ کشته شدند، در حالی که در سال جاری میلادی ۱۲ خبرنگار کشته شدند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.