ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سازمان حقوق بشر ایران: در شش ماه نخست سال جاری میلادی ۲۵۱ نفر در ایران اعدام شدند

سازمان حقوق بشر ایران در بیانیه‌ای گفت شمار اعدام‌ها در شش ماه نخست سال جاری میلادی نسبت به بازه زمانی مشابه در سال گذشته بیش از دو برابر شده است. شش زن و ۶۷ شهروند بلوچ در میان اعدام‌شدگان بودند.

سازمان حقوق بشر ایران جمعه ۱۰ تیر ماه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که در طی شش ماه نخست سال جاری میلادی، ۲۵۱ نفر از جمله شش زن و ۶۷ شهروند بلوچ در زندان‌های مختلف ایران اعدام شدند.

به‌گفته این نهاد مدافع حقوق بشر، این تعداد اعدام ثبت‌شده، رشد شدیدی را نسبت به مدت مشابه سال قبل نشان می‌دهد. در شش ماه نخست سال گذشته میلادی، ۱۱۷ نفر اعدام شده بودند.

بدین ترتیب، حکومت ایران در سال جاری میلادی بیش از دو برابر سال گذشته اعدام کرده است.

براساس آمار سازمان حقوق بشر، از میان ۲۵۱ نفر که در سال جاری میلادی اعدام شدند، ۱۳۷ مورد اعدام پس از آغاز دور جدید اعتراضات در ایران، یعنی از ۷ مه تا ۳۰ ژوئن اجرا شده است.

محمود امیری‌مقدم، مدیر سازمان حقوق بشر ایران گفت:

«بدون شک هدف حکومت از اعدام‌های گسترده، ارعاب جامعه برای پیشگیری از اعتراضات ضدحکومتی است. بالا بردن هزینه سیاسی اعدام از طریق کارزارهای گسترده مردمی و فشار بیشتر جامعه جهانی می‌تواند از ادامه این موج اعدام جلوگیری کنند.»

بنا به گزارش سازمان حقوق بشر، رسانه‌های داخل ایران و یا منابع رسمی از مجموع کل ۲۵۱ اعدام‌ ثبت‌شده در شش ماه نخست سال جاری میلادی، تنها ۳۱ اعدام را اعلام عمومی کرده‌اند و بقیه اعدام‌ها به‌شکل مخفیانه صورت گرفته است.

براین اساس ۱۴۱ اعدام با اتهام «قتل عمد»، ۹۱ مورد «جرایم مربوط به مواد مخدر»، ۱۳ مورد با اتهام «تجاوز به عنف» به دار آویخته شدند. ۶ زندانی نیز با اتهام «محاربه» به اعدام محکوم شده بودند که از این بین، ۴ نفر اتهامات امنیتی و سیاسی در پرونده‌های خود داشتند.

شمار زندانیانی که در شش ماه نخست سال ۲۰۲۲ با اتهامات مربوط به «مواد مخدر» اعدام شدند ۹۱ نفر بود که نسبت به بازه زمانی مشابه سال گذشته میلادی بیش از دو برابر شده است. سال گذشته در این مدت ۴۰ نفر با این اتهامات اعدام شده بودند.

اعدام شهروندان بلوچ در شش ماه نخست سال ۲۰۲۲ نیز شدت بی‌سابقه‌ای گرفت و دست‌کم ۶۷ زندانی بلوچ (۲۷ درصد کل اعدام‌ها) با اتهاماتی همچون «مواد مخدر»، «محاربه» و «قتل عمد» در زندان‌های ایران اعدام شدند.

سازمان حقوق بشر ایران همچنین گفته است که در ماه مه سال جاری که در برخی از شهرهای ایران مردم دست به اعتراضات عمومی زدند، ۵۶ زندانی و در ماه ژوئن ۸۱ زندانی اعدام شدند.

براین اساس، آمار اعدام‌های ثبت‌شده در ماه ژوئن، بالاترین میزان اعدام‌های ثبت‌شده ماهانه در ۵ سال گذشته است.

خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران چهارشنبه ۸ تیر اعلام کرد که در این روز تنها در یک مورد ۱۰ زندانی در زندان رجایی‌شهر کرج اعدام شدند.

سازمان حقوق بشر ایران خردادماه سال جاری اعلام کرده بود که مقام‌های جمهوری اسلامی در پنج ماه نخست سال میلادی ۲۰۲۲ دست‌کم ۱۶۸ نفر را اعدام کرده‌اند.

این سازمان افزوده بود رقم فوق نسبت به مدت مشابه در سال ۲۰۲۱ میلادی، بیش از یک‌ونیم برابر افزایش داشته است.

براساس گزارش سالانه سازمان عفو بین‌الملل که در ۳ خرداد / ۲۴ مه سال جاری منتشر شد، سه کشور ایران، مصر و عربستان سعودی مسئول ۸۰ درصد از اعدام‌های ثبت‌شده در جهان‌اند که به ترتیب دست‌کم ۳۱۴، ۸۳ و ۶۵ نفر را در عرض یک‌ سال اعدام کرده‌اند.

حکومت جمهوری اسلامی که در سال ۲۰۲۰ جان دست‌کم ۲۴۶ نفر را با اعدام گرفته بود، ۲۸ درصد بیشتر دست به اعدام زده و نقش عمده‌ای در افزایش جهانی موارد ثبت‌شده اعدام داشته است.

بر اساس این گزارش بیش از ۵۴ درصد از کل اعدام‌های جهان توسط جمهوری اسلامی اجرا شده است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.