ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تورم سالانه در ترکیه نزدیک به ۷۹ درصد شد

نرخ تورم سالانه ترکیه در ماه ژوئن به بالاترین میزان در ۲۴ سال گذشته رسید. افزایش آن ناشی از تأثیرات جنگ اوکراین، افزایش قیمت کالاها و کاهش ارزش لیر از بحران ماه دسامبر تاکنون است.

اداره آمار ترکیه دوشنبه ۱۳ تیر / ۴ ژوئیه اعلام کرد که نرخ تورم سالانه ترکیه در ماه ژوئن به ۷۸,۶۲ درصد رسید.

نرخ تورم در ترکیه از پاییز گذشته رو به افزایش است. در آن زمان ارزش لیر ترکیه پس از کاهش تدریجی نرخ بهره توسط بانک مرکزی به ۱۴ درصد، سقوط کرد. کاهش نرخ بهره بانکی بر اساس سیاست‌های رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه برای تقویت رشد اقتصادی صورت گرفت.

آخرین آمار نشان می‌دهند که قیمت‌ها برای مصرف‌کننده در ماه ژوئن ۴,۹۵ درصد افزایش یافته است، در حالی که پیش‌بینی نظرسنجی خبرگزاری رویترز ۵,۳۸ درصد بود. تورم سالانه نیز ۷۸,۳۵ درصد پیش‌بینی شده بود.

داده‌های اداره آمار ترکیه نشان می‌دهند که افزایش قیمت‌ها در ماه ژوئن ناشی از افزایش شدید قیمت حمل‌و‌نقل و مواد غذایی بود. حمل‌ونقل ۱۲۳,۳۷ درصد و مواد غذایی و نوشیدنی‌های غیرالکلی ۹۳,۹۳ درصد افزایش قیمت داشتند.

این بالاترین نرخ تورم سالانه از سپتامبر ۱۹۹۸ تاکنون بود. در آن تاریخ تورم سالانه به ۸۰,۴ درصد رسید و ترکیه در حال مبارزه برای پایان دادن به یک دهه تورم شدید مزمن بود.

پایین‌ترین نرخ تورم در ماه ژوئن مربوط به کفش و پوشاک با ۲۶,۹۹ درصد، آموزش با ۲۷,۷۶ درصد و بهداشت با ۳۹,۳۴ درصد است.

بانک مرکزی ترکیه اوایل ماه مه پیش‌بینی کرده بود که تورم سالیانه در این کشور تا ماه ژوئن به حدود ۷۰ درصد برسد و سپس تا پایان سال جاری میلادی تا ۴۳ درصد پایین بیاید و تا پایان ۲۰۲۴ تک‌‌رقمی ‌شود.

تورم در سال جاری با پیامدهای اقتصادی حمله روسیه به اوکراین تشدید شده است. ارزش لیر نسبت به دلار در سال گذشته ۴۴ درصد کاهش یافت و امسال نیز این کاهش ۲۱ درصد بود.

شاخص قیمت تولیدکننده داخلی در ماه ژوئن ۶,۷۷ درصد نسبت به ماه قبل و ۱۳۸,۳۱ درصد نسبت به سال قبل افزایش یافت.

اداره آمار ترکیه در ماه گذشته اعلام کرده بود که تورم سالانه در این کشور به ۶۹,۹۷ درصد رسیده بود که بسیاری آن را نتیجه شکست سیاست پولی اردوغان می‌دانستند و هنوز هم همین نظر را دارند.

افزایش قیمت‌ها خانواده‌های ترکیه‌ای را تحت فشار زیادی قرار داده‌ است، آن‌هم درست یک ‌سال قبل‌ از انتخابات ریاست ‌جمهوری و پارلمانی این کشور که می‌تواند به حکومت طولانی‌مدت اردوغان پایان دهد.

تصمیم اردوغان برای کاهش نرخ بهره در سال گذشته میلادی بسیار مورد انتقاد قرار گرفته و بسیاری آن را دلیل اصلی بالا رفتن تورم می‌دانند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.