ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سخنگوی قوه قضائیه: پرونده دو تبعه فرانسوی واجد محرمانگی است

مسعود ستایشی اتهام‌های سسیل کولر و همسرش ژاک پاری را «اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت ملی کشور» عنوان کرد و گفت با کسانی که با آن‌ها ارتباط داشتند برخورد می‌شود.

مسعود ستایشی، سخنگوی قوه قضائیه چهارشنبه، ۱۵ تیرماه در نشست خبری خود به ادامه بازداشت سسیل کولر و ژاک پاری، دو فعال سندیکایی فرانسوی در ایران اشاره کرد و گفت:

«[این] پرونده مربوط به تلاش‌ها و خدمات سربازان گمنام امام زمان (وزارت اطلاعات) است‌. ضابط خاص به این پرونده ورود کرده و اقداماتی برای کشف جرم صورت گرفته است.»

او گفت تعقیب دو شهروند فرانسوی بر اساس دستور قضائی انجام شده و رسیدگی در مرحله دادسرا است:

«این تحقیقات در مرحله دادسرا واجد محرمانگی است. در ۱۸ اردیبهشت دستور جلب صادر و تفهیم اتهام شدند. تحت قرار بازداشت موقت هستند و تحقیقات در حال انجام است.»

صداوسیمای جمهوری اسلامی ۲۶ اردیبهشت با انتشار گزارشی سسیل کولر و همسرش ژاک پاری، دو عضو «اتحادیه آموزشی و تحصیلی فرانسه» را به برخی فعالان صنفی و تجمعات اعتراضی اخیر معلمان در کشور مرتبط دانست. آن‌ها با ویزای گردشگری به ایران آمده بودند و هنگام خروج بازداشت شدند.

خبرگزاری تسنیم، نزدیک به سپاه پاسداران ۲۱ اردیبهشت به‌نقل از وزارت اطلاعات ادعا کرده بود که این دو نفر «به‌دنبال سازماندهی آشوب، بی‌نظمی اجتماعی و بی‌ثبات‌سازی در کشور بودند».

ستایشی در این‌باره افزود:

«این دو نفر تفهیم اتهام شدند و اتهامشان اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت ملی کشور بوده است و در حال حاضر تحت قرار بازداشت موقت هستند. مرتبطین آن‌ها که از داخل ارتباط داشتند و مورد بررسی و تحقیق قرار دارند.»

اشاره سخنگوی قوه قضائیه به معلمانی است که هم‌اکنون در زندان به‌سر می‌برند. صداوسیما در گزارش خود تصاویری از اسکندر لطفی، مسعود نیکخواه، شعبان محمدی و رسول بداغی از فعالان صنفی معلمان با سسیل کولر و ژاک پاری نشان داده و مدعی شده بود که این دو شهروند فرانسوی از زمان ورود به کشور تحت «رصد و مراقبت» نیروهای وزارت اطلاعات بوده‌اند. همچنین صدایی پخش شد و چنین ادعا شد که این صدا از جلسه دو شهروند فرانسوی با فعالان صنفی معلمان ضبط شده است.

مسعود ستایشی افزود:

«برخی از داخلی‌ها به این افراد مراجعه و گرفتار ماجراهایی می‌شوند که زیبنده نیست و عناصر داخلی که بخواهند در راستای جریان استکبار حرکت کنند با آن‌ها برخورد می‌شود.»

او با اشاره به پرونده اسدالله اسدی، دیپلمات جمهوری اسلامی که به اتهام بمب‌گذاری در گردهمایی مجاهدین خلق در بلژیک زندانی است و حمید نوری، دادیار سابق قوه قضائیه که در کشتار زندانیان سیاسی ایران در دهه ۶۰ و مشخصاً تابستان سال ۱۳۶۷ نقش مستقیم داشته و هم‌اکنون در سوئد زندانی و منتظر حکم نهایی دادگاه است، گفت پرونده دو شهروند فرانسوی «قابل قیاس با پرونده اسدی و نوری نیست و مرتبطین آن‌ها که از داخل ارتباط داشتند مورد بررسی و تحقیق قرار دارند».

کانون صنفی معلمان ایران (تهران) ۲۸ اردیبهشت با انتشار بیانیه‌ای گفت اتهام «جاسوسی» فعالان صنفی معلمان با ارتباطگیری با دو شهروند فرانسوی «مرغ پخته را به خنده وامی‌دارد». این کانون افزود مسئولان جمهوری اسلامی قصد دارند اعتراضات معلمان را دسیسه‌ سرویس‌های جاسوسی غربی معرفی کنند و با تمسک به آن صدای حق‌خواهی معلمان را خاموش کنند.

به‌گفته کانون صنفی معلمان سسیل کولر «فردی سرشناس در حوزه فعالیت‌های سندیکایی و عضو مهمی از سازمان آموزش جهانی (EI) است و همه فعالیت‌های ملی و بین‌المللی او شفاف انجام می‌گیرد و مصاحبه‌ها و مقاله‌های گوناگون ایشان در رسانه‌های بین‌المللی، گویای دیدگاه‌های اوست» و «شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی معلمان، تقریبا از زمان تولدش، عضو EI بوده و کاملاً شفاف و علنی با این نهاد بین‌المللی که مجموعه‌ای از اتحادیه‌های معلمان سراسر جهان است، ارتباط دارد».

کانون صنفی معلمان همچنین گفت:

«چگونه است که این فرد (سسیل کولر) که عضو این نهاد بین‌المللی‌ست و با اسم و رسم و عنوان به ایران می‌آید و در حوزه فعالیت خودش انجام وظیفه می‌کند جاسوس نامیده می‌شود!؟»

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.