ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

پس‌کوچه: سایتی برای کمک به عبور ایمن از فیلترنت

زمانه همزمان با تحولات نگران‌کننده حکومت ایران برای محدودسازی دسترسی کاربران به اینترنت در تلاش است تا اثر سانسور را بر جریان آزاد اطلاع‌رسانی کاهش دهد. یکی از راه‌کارهای ما در این بخش تهیه یک چک لیست امنیت و گذر از سانسور است. در این بخش زمانه چند سرویس کارآمد برای عبور از سانسور را به شما معرفی خواهد کرد. یکی از این سرویس‌ها سایت و اپلیکیشن پس‌کوچه است.

با سرکار آمدن دولت ابراهیم رئيسی (عضو هیئت مرگ در کشتار تابستان ۶۷) و کمی پیش از آن تشکیل مجلس یازدهم و به اصطلاح «مجلس انقلابی»، مقاومت‌های اندک پیشین از جانب بخش‌هایی از حاکمیت هم در برابر خواست محدودیت اینترنت فروکش کرده است. حالا حکومت ایران یک‌صدا و با سرعتی بیش از پیش به دنبال اجرایی کردن طرح‌های محدودگر در زمینه آزادی اینترنت است. با دنبال کردن اخبار تحولات این چند ماه شواهد بسیار زیادی به شما نشان می‌دهد که حداقل بخش‌هایی از طرح به اصطلاح صیانت در کشور در حال اجرا شدن است.

طرح صیانت با اسامی متفاوت و اما با هدف مشترک در طول پنج سال گذشته و به‌ویژه پس از اعتراضات دی ۹۶ در مجلس‌های دهم و یازدهم مطرح شد. مهم‌ترین هدف در این طرح توسعه «شبکه ملی اطلاعات» مشهور به «اینترنت ملی» بوده‌است. عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات در دولت سیزدهم پنج‌شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۱ از عزم وزارت ارتباطات برای تحقق شبکه ملی اطلاعات و به حداقل رساندن استفاده از فیلترشکن سخن گفت. یک روز قبل از صحبت‌های وزیر هم محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضائیه گفته بود رها کردن مدیریت فضای مجازی به ضرر مردم تمام می‌شود و هم‌زمان خواسته بود که هر چه زودتر شبکه ملی اطلاعات به سرانجام برسد.

زمانه نیز همزمان با این تحولات نگران کننده در تلاش است تا اثر سانسور را بر جریان آزاد اطلاع‌رسانی کاهش دهد. اکنون ما در وب‌سایت زمانه از تکنولوژی تازه و منحصر بفردی استفاده می‌کنیم که تنها با یکبار استفاده از وی‌پی‌ان در دفعات دیگر برای بازدید از سایت نیازی به فیلترشکن ندارید. تلاش خواهیم کرد محتواهای تازه را حتی تحت شرایط سانسور ارائه دهیم. یکی دیگر از کارهای ما در این بخش تهیه یک چک لیست امنیت و گذر از سانسور است. در این بخش زمانه چند سرویس کارآمد برای عبور از سانسور را به شما معرفی خواهد کرد. یکی از این سرویس‌ها سایت و اپلیکیشن پس‌کوچه است.

پس‌کوچه کاری از سازمان اصل ۱۹ است. با استفاده از این سایت و اپلیکیشن شما می‌توانید وی‌پی‌ان امن برای نرم‌افزارهای مختلف دانلود کنید. پس‌کوچه همچنین مجموعه‌ای از اپیلیکیشن‌هایی که توسط متخصص‌های امنیت فضای مجازی تست شده‌اند به شما ارایه می‌دهد تا برای حفظ امنیت خودتان از آنها استفاده کنید. این اپ همچنین مقاله‌های ارزشمندی در موضوع امنیت مجازی در اختیار شما قرار می‌دهد.

سازمان اصل ۱۹ که پس‌کوچه را پشتیبانی و ارائه می‌کند، یک کارگاه فن‌آوری مستقل است که در سال ۱۳۹۱ راه‌اندازی شده و نامش را از بند نوزدهم منشور جهانی حقوق بشر سازمان ملل به عاریه گرفته است.

پس‌کوچه این گونه خود را معرفی می‌کند:

«پس‌کوچه یک فروشگاه نرم‌افزار رایگان و متن‌باز است که ابزارهای دور زدن فیلترینگ، حفظ حریم خصوصی و امنیت دیجیتال را به کاربران ارائه می‌دهد و مطالب آموزشی متنوعی در این زمینه‌ها تولید و راه‌کارهای عملی برای دسترسی آزاد به محتوای اینترنت به ویژه به کاربران ایرانی معرفی می‌کند».

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

در بخش «امنیت مجازی» این وبسایت شما متن‌های آموزنده‌ای مانند «تشخیص چهره، اثر انگشت یا رمزعبور، کدام‌یک امن‌تر است؟» یا «ردپای دیجیتال چیست و چه اهمیتی دارد؟» را می‌توانید بخوانید. اگر سری به بقیه بخش‌های وبلاگ «پس‌کوچه» بزنید، موارد جالب دیگری را پیدا خواهید کرد مانند: «چگونه اخبار جعلی و شایعات را در اینترنت را تشخیص دهیم؟»

پس‌کوچه در شبکه‌های اجتماعی:

پس‌کوچه بازارچه‌ای مجازی و رایگان است برای دسترسی آسان و امن به طیف گسترد‌ه‌ای از اپ‌ها به‌علاوه‌ی هر آنچه که برای عبور از فیلترنت می‌خواهید. در نسخه‌ی ۳ سایت و اپلیکیشن اندروید پس‌کوچه علاوه بر انواع فیلترشکن‌ها، ابزارهای حفظ امنیت آنلاین، اپلیکیشن‌های خبرخوان، پیام‌رسان، شبکه‌های اجتماعی و اپلیکیشن‌ها‌ی مربوط به حقوق شهروندی را نیز می‌توانید بیابید، به دوستانتان معرفی کنید، درباره‌ی آن‌ها بحث کنید و به آن‌ها امتیاز بدهید. گروه پس‌کوچه به منظور راحتی کاربران، این نرم‌افزارها را همراه با راهنما و سوال‌های متداول آن‌ها به فارسی ترجمه کرده و در یک جا در اختیار شما قرار می‌دهد.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • مهاب

    عالی بود. دست مریزاد.

  • مهران

    مرسی که هستین