ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اولین کشتی حامل غلات اوکراین را ترک کرد

کشتی باری «رازونی» با پرچم سیرالئون، غلات اوکراین را بارگیری کرده و بر اساس اطلاعات ترکیه به سمت لبنان حرکت کرده است. محموله‌های دیگر نیز ارسال خواهد شد. ولودیمیر زلنسکی نگران است که برداشت غلات در اوکراین در سال جاری به نصف کاهش یابد.

مقام‌های روسیه و اوکراین ۳۱ تیر / ۲۲ ژوئیه در استانبول و در حضور رجب ‌طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه و آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل قرارداد انتقال غله را امضاء کردند. اما به سبب حمله روسیه به بندر اودسا، این قرارداد همچنان روی کاغذ ماند. بیش از ۲۵ میلیون تن غلات اوکراین از اواخر فوریه گذشته در سیلوهای بندر اودسا در دریای سیاه در انتظار صدور به بازارهای بین‌المللی قرار دارند.

ابراهیم کالین، سخنگوی رجب طیب اردوغان روز گذشته، یکشنبه ۹ مرداد / ۳۱ ژوئیه گفته بود:

«احتمال این‌که کشتی بارگیری‌شده با غلات صبح دوشنبه از بندر اوکراین خارج شود بسیار زیاد است.»

وزارت دفاع ترکیه صبح دوشنبه ۱۰ مرداد / یکم اوت اعلام کرد که اولین محموله غلات اوکراین ساعت ۸ و ۳۰ دقیقه به وقت محلی بندر اودسا را ​​ترک کرد.

این وزارتخانه در بیانیه‌ای گفت کشتی باری «رازونی» با پرچم سیرالئون محموله غلات را حمل می‌کند.

اوکراین پیش از این روسیه را به مسدود کردن صادرات غلات متهم می‌کرد. سازمان ملل نیز به‌طور فزاینده‌ای نسبت به بحران گرسنگی در جهان به دلیل عدم تحویل غلات نگران بود.

قیمت‌ مواد غذایی در سطح جهان به‌طرز بی‌سابقه‌ای افزایش یافته است. روسیه و اوکراین از صادرکنندگان عمده غلات‌اند و علاوه بر این روسیه نیز انواع کود را تولید و به بازارهای بین‌المللی عرضه می‌‌کند. از این‌ رو جنگ اوکراین امنیت غذایی در جهان را به خطر انداخته است.

ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین در توییتر از احتمال کاهش برداشت غلات در سال جاری خبر داد و نوشت:

«به دلیل جنگ، ممکن است برداشت غلات فقط نصف حد معمول باشد. هدف اصلی ما جلوگیری از بحران جهانی غذایی ناشی از تهاجم روسیه است.»

جمعه گذشته، ۷ مرداد / ۲۹ ژوئیه سفارت اوکراین در بیروت اعلام کرد که یک کشتی باری به نام Laodicea با محموله پنج هزار تن جو و پنج هزار تن آرد تاراج‌شده در بندر طرابلس، دومین شهر بزرگ لبنان پهلو گرفت.

سفارت اوکراین افزود این کشتی باری سوری است و تحت تحریم‌های آمریکا قرار دارد.

هشدار سازمان‌های غیردولتی نسبت به فساد در بازسازی اوکراین

روز دوشنبه، سازمان‌های غیردولتی اعلام کردند که کمک‌ها برای بازسازی اوکراین باید با حل مسئله فساد در این کشور تأمین شود.

این نهادها گفته‌اند مبلغ بازسازی میلیاردها یورو خواهد بود و به همین دلیل مهم است که از هم‌اکنون در مورد آن فکر کنیم.

اولنا هالوشکا از سازمان غیردولتی اوکراینی Antac (مرکز اقدام ضد فساد) در ورشو گفت کمک‌های خارجی نباید به بودجه اوکراین سرازیر شود، بلکه باید به صندوق ویژه‌ای تحت نظارت بین‌المللی واریز شود.

هالوشکا افزود در سال‌های اخیر، فساد روزمره در اوکراین به‌ عقب رانده شده است با این حال، در سال ۲۰۲۱، سازمان شفافیت بین‌الملل همچنان اوکراین را به عنوان دومین کشور فاسد اروپا پس از روسیه معرفی کرد.

محکومیت گلوله‌باران شهر میکولایف توسط روسیه

ولودیمیر زلنسکی در یک سخنرانی ویدئویی گلوله‌باران اخیر روسیه به شهر میکولایف در جنوب اوکراین را محکوم کرد. او گفت که هیچ حمله‌ای بی‌پاسخ نمانده است.

بر اساس اطلاعات منتشرشده در این‌باره، ساختمان‌های مسکونی و مؤسسات آموزشی در میکولایف مورد حمله قرار گرفتند و یکی از مهمترین تاجران غلات اوکراین در جریان این حملات کشته شد.

به‌گفته زلنسکی، نیروهای روسیه از شرق به مناطق اشغالی جنوب در اطراف خرسون و زاپوریژیا منتقل می‌شوند.

مقام‌های اوکراینی می‌گویند روسیه به شهر نیکوپول در جنوب کشور نیز حمله کرده و چندین نفر در این شهر زخمی شدند.

دعوت روسیه از کارشناسان سازمان ملل و صلیب سرخ

در پی شلیک موشک به زندان شهر اولنیکووا در منطقه دونتسک روسیه از کارشناسان سازمان ملل متحد و صلیب سرخ دعوت کرد تا درباره این گلوله‌باران که منجر به کشته شدن ده‌ها اسیر جنگی اوکراینی شد، تحقیق کنند.

وزارت دفاع روسیه اوکراین را مسئول شلیک موشکی به زندان شهر اولنیکووا در منطقه تحت کنترل جدایی‌طلبان طرفدار روسیه می‌داند.

اوکراین می‌گوید روسیه برای سرپوش گذاشتن بر بدرفتاری با زندانیان، این زندان را گلوله‌باران کرده است.

«حمله پهپادی به کریمه»

همچنین بر اساس اطلاعات روسیه، مقر ناوگان دریای سیاه در شهر سواستوپل در شبه‌جزیره کریمه با پهپاد مورد حمله قرار گرفت.

میخائیل راسوژایف، فرماندار سواستوپل در وبلاگ خود در کانال خبری تلگرام گفت در این حمله پهپادی  پنج نفر زخمی شدند. پهپاد به حیاط مقر ناوگان برخورد کرده بود.

روسیه در سال ۲۰۱۴ کریمه را ضمیمه خود کرد. این کشور معمولاً ۹ مرداد / ۳۱ ژوئیه روز نیروی دریایی را با رژه کشتی‌های بزرگ جشن می‌گیرد. این جشن به دلایل امنیتی در کریمه لغو شد.

بریتانیا: روسیه به حملات تاکتیکی خود در محور باخموت ادامه می‌دهد

وزارت دفاع بریتانیا می‌گوید روسیه در چهار روز گذشته به حملات تاکتیکی خود در محور باخموت در شرق اوکراین ادامه داده است، اما تنها توانسته پیشرفت کندی داشته باشد.

این وزارتخانه اعلام کرد:

«همان‌طور که مقامات اوکراینی هفته گذشته اطلاع دادند، روسیه احتمالاً تعداد قابل توجهی از نیروهای خود را از بخش شمالی دونباس به جنوب اوکراین منتقل می‌کند.»

بریتانیا گفت روسیه احتمالاً در حال تعدیل طرح عملیاتی حمله خود به دونباس است و احتمالاً جبهه زاپوریژیا خود را به‌عنوان منطقه‌ای آسیب‌پذیر شناسایی کرده است که نیاز به تقویت دارد.

بریتانیا همچنین برای شناسایی اولیگارش‌های روس به شرکت‌های خارجی دستور داده است که مالکان خود را ثبت کنند.

«ثبت شرکت‌های خارج از کشور» که از روز دوشنبه فعال شد، بخشی از قانون جرایم اقتصادی گسترده‌تر است که در سال جاری در تلاش برای توقف جریان نقدینگی غیرقانونی روسیه به لندن پس از تهاجم مسکو به اوکراین وضع شده است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.