ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

بالا گرفتن تهدید میرحسین موسوی در جمهوری اسلامی: به اشد مجازات محکوم شود

میرحسین موسوی مداخله جمهوری اسلامی در کشورهای منطقه را «ننگین» توصیف کرده و نسبت به جانشینی موروثی رهبری هشدار داده بود. رسانه‌ها، نهادها و افراد وابسته به جمهوری اسلامی به تهدیدها و توهین‌ها علیه او ادامه می‌دهند. آن‌ها حتی او را به «اشد مجازات» تهدید کردند.

میرحسین موسوی، نامزد اصلاح‌طلبان در انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۸۸ که از بهمن ۱۳۸۹ در خانه محصورش کرده‌اند، در مقدمه‌ای که به‌تازگی بر ترجمه عربی بیانیه‌های جنبش سبز نگاشته بود، از مداخله جمهوری اسلامی در کشورهای منطقه انتقاد کرده و آن را «ننگین» خوانده بود. او همچنین از علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی خواسته بود که چنانچه «بحث رهبری موروثی» درباره فرزند او صحت ندارد، آن را تکذیب کند.

با گذشت سه روز از انتشار این متن، تهدیدها و توهین‌ها علیه میرحسین موسوی در نهادها و رسانه‌های جمهوری اسلامی و در میان مسئولان حکومتی ادامه دارد. برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در این زمینه «پیشتاز» هستند.

سیدمحسن دهنوی؛ نماینده تهران و عضو هیئت رئیسه مجلس در توئیتی با اشاره به مطلب موسوی، نوشت:

«رأفت اسلامی و اضمحلال عقل، امر را بر فسیل‌های سیاسی مشتبه کرده تا به خود جرئت اهانت به خون پاک‌ترین شهدا را بدهند. این خاصیت نمک‌نشناسان است که جانفشانی‌های اسطوره‌های وطن را تمسخر می‌کنند. محاکمه علنی و رسیدگی به خیانت‌های سران فتنه، کم‌ترین پاسخ به یاوه‌گویی‌های اوست.»

مجتبی رضاخواه، نماینده تهران و رئیس فراکسیون اقتصاد دیجیتال مجلس نیز در توئیتی نوشت:

«سرکرده فتنه‌‌گران سال ۸۸ ناراحتی خود را از کسانی که داعش را زمین‌گیر کردند، نشان داده! لجاجت و بلاهت، ایشان را به جایی رسانده که در ایام سوگواری مردم ایران برای امام حسین علیه‌السلام، در جبهه یزید ایستاد.»

ابراهیم رضایی؛ نماینده دشتستان و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز در این‌باره نوشت:

«آن‌چه مانع اشغالگری‌ها شد، سلیمانی‌ها و همدانی‌ها بودند. این‌که امثال موسوی این موضوع را پس از سال‌ها نفهمیده‌اند یا حاصل خیانت است یا نتیجه حماقت.»

به‌نظر می‌رسد بخشی از نوشته میرحسین موسوی که به حسین همدانی، فرمانده ارشد سپاه پاسداران اشاره کرده بود بیش از هر مورد دیگر در نوشته موسوی مدافعان جمهوری اسلامی را جریحه‌دار کرده است. حسین همدانی در سوریه کشته شد.

موسوی در نوشته خود بدون این‌که نامی از فرماندهان سپاهی کشته‌شده در سوریه ببرد یکی از آن‌ها را «سردار بی‌افتخاری» خواند که «به استخدام اوباش بدسیرت برای قمه‌کش کردن جوانان» در جریان اعتراضات سال ۱۳۸۸ «مباهات و افتخار» کرده بود اما به‌گفته موسوی «سزای او» این بود که «جانش در غربت به قربانی مستبدی دیگر تلف شود».

این بخش از نامه او به سخنان حسین همدانی در مهر ۱۳۹۴ اشاره دارد که گفته بود:

«در تهران پنج هزار نفر از کسانی که در آشوب‌ها حضور داشتند ولی در احزاب و جریانات سیاسی حضور نداشتند بلکه از اشرار و اراذل بودند را شناسایی کردیم و در منزل‌شان کنترل‌شان می‌کردیم. روزی که فراخوان می‌زدند این‌ها کنترل می‌شدند و اجازه نداشتند از خانه بیرون بیایند. بعد این‌ها را عضو گردان کردم. بعداً این سه گردان نشان دادند که اگر بخواهیم مجاهد تربیت کنیم باید چنین افرادی که با تیغ و قمه سروکار دارند را پای کار بیاوریم.»

رسانه‌ها و مسئولان جمهوری اسلامی در واکنش‌های خود به نامه موسوی، به این سخنان هفت سال پیش همدانی اشاره‌ای نکرده‌اند. با این حال، مالک شریعتی نماینده تهران در مجلس، در این‌باره نوشت:

«سردار همدانی چشم فتنه را در عاشورای ۱۳۸۸ کور کرد و شهید همدانی تفاله فتنه را در عاشورای ۱۴۰۱ به تمامی رسوا نمود.»

هادی بیگی‌نژاد، نماینده ملایر در مجلس شورای اسلامی نیز در توئیتی نوشت «متن بیانیه [موسوی] از طرف شبکه جاسوسی دشمنان ملت تنظیم شده است».

در این میان «مرکز بسیج اساتید، مدیران و نخبگان حوزه علمیه قم» با انتشار بیانیه‌ای خواهان «اشد مجازات» برای موسوی شد و نوشت:

«دستگاه قضایی در اسرع وقت نسبت به محاکمه علنی میرحسین موسوی اقدام و وی را به اشد مجازات مناسب محکوم کند تا درس عبرتی برای سایر خائنین به کشور باشد.»

این «مرکز بسیج» همچنین از دیگر رهبران جنبش سبز و اصلاح‌طلبان خواست تا موضع صریح خود را نسبت به نوشته موسوی اعلام کنند.

«مرکز بسیج» در حالی خواهان «محاکمه علنی» موسوی شده است که نه موسوی و همسرش  زهرا رهنورد و نه مهدی کروبی که از سال ۱۳۸۹ در حصر خانگی به‌سر می‌برند، هنوز در دادگاه محاکمه نشده‌اند.  رهبران جمهوری اسلامی هیچ‌گاه حاضر به برگزاری دادگاه علنی برای آن‌ها نشده‌اند. موسوی، رهنورد و کروبی در این ۱۲ سال بدون حکم رسمی قضایی در حصر خانگی به‌سر می‌برند.

سازمان زیباسازی شهر تهران نیز در واکنش به نوشته موسوی چندین بیلبورد با تصاویر حسین همدانی و با عنوان «سردار با عزت و پرافتخار» در پایتخت نصب کرد.

اسماعیل کوثری، از فرماندهان پیشین سپاه پاسداران که اکنون نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی است نیز در واکنش به نوشته میرحسین موسوی گفت:

«لازم است قوه قضاییه و دستگاه‌های امنیتی نسبت به این موضوع حساسیت نشان دهند و به آن ورود کنند.»

کوثری هم از اصلاح‌طلبان خواست تا نسبت به اظهارات موسوی واکنش نشان دهند و سکوت نکنند.

پیش از این، خبرگزاری فارس، نزدیک به نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی بخشی از نوشته موسوی را که به حسین همدانی مربوط بود «رکیک‌ترین بخش» آن خوانده و آن را «اهانت به مقدسات و گروه‌ها و افراد محبوب» دانسته بود.

ابراهیم رئیسی، رئیس دولت جمهوری اسلامی ایران نیز ۱۹ مرداد در جلسه هیئت وزیران به‌صورت غیرمستقیم به نوشتار میرحسین موسوی واکنش نشان داد و نظامیان کشته‌شده ایران در سوریه را «پاسداران حریم اسلام» نامید که به گفته او «در مظلومیت، جانانه از ارزش‌ها دفاع کردند».

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.