ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

از امروز اسکاتلند محصولات دوره قاعدگی را رایگان ارائه می‌دهد

با قانون جدیدی که قرار است از دوشنبه اجرا شود، اسکاتلند اولین کشور در جهان خواهد بود که از حق دسترسی رایگان به محصولات دوره قاعدگی محافظت می‌کند.

از روز دوشنبه ۱۵ اوت/ ۲۴ مرداد شوراها و ارائه دهندگان آموزش در اسکاتلند قانوناً موظف هستند محصولات دوره قاعدگی را به رایگان در دسترس هر کسی که به آنها نیاز دارد قرار دهند. نیکلا استورجن، وزیر اول اسکاتلند، این اقدام را «سیاست مهمی برای زنان و دختران» خواند.

پارلمان اسکاتلند این تغییر را با تصویب قانون «تدارک رایگان محصولات دوره قاعدگی» در نوامبر ۲۰۲۰ به اتفاق آرا معرفی کرد. این قانون دسترسی آزاد به محصولات بهداشتی در ساختمان‌های عمومی را یک حق قانونی اعلام کرد.

در آن زمان، نیکولا استورجن، وزیر اول اسکاتلند، «قانون پیشگامانه» را ستود و گفت که برای زنان و دختران مهم است.

روز یکشنبه، وزیر عدالت اجتماعی، شونا رابیسون، خاطرنشان کرد که مردم در حال حاضر مجبور به «انتخاب‌های دشوار به دلیل بحران هزینه‌های زندگی» هستند.

رابیسون گفت: «ارائه دسترسی به محصولات دوره رایگان برای برابری و منزلت اساسی است و موانع مالی دسترسی به آنها را برطرف می‌کند.»

قانون جدید شامل چه مواردی می‌شود؟

بر اساس این قانون، مقامات محلی و ارائه دهندگان آموزش از نظر قانونی موظفند محصولات دوره را رایگان در دسترس هر کسی که به آنها نیاز دارد، قرار دهند.

علاوه بر ارائه محصولات رایگان، دولت بودجه‌ای را برای یک وب‌سایت آموزشی برای کارفرمایان، بهبود منابع بهداشتی قاعدگی در دسترس برای مدارس، و اجرای یک کمپین موفق ضد انگ را تدارک دیده است.

کسانی که به دنبال محصولات هستند، می‌توانند با استفاده از برنامه تلفن همراه PickupMyPeriod که توسط شرکت اجتماعی "Hey Girls" با حمایت دولت اسکاتلند راه اندازی شده است، نزدیک‌ترین نقطه برداشتن محصول رایگان را برای خود پیدا کنند.

وزیر دادگستری اسکاتلند گفت: «من از همه زنان و دختران جوانی که در ایجاد بهترین راه‌ها برای دسترسی به محصولات برای رفع نیازهایشان نقشی حیاتی داشتند، سپاسگزارم.»

در بریتانیا از دو سال قبل محصولات بهداشتی دوران قاعدگی از مالیات معاف شدند. بریتانیا اعلام کرده که این محصولات، جزو کالاهای ضروری هستند.

در آلمان نیز از سه سال گذشته این محصولات جزو کالاهای ضروری اعلام شدند و مالیات آنها کاهش یافت. پارلمان این کشور برای دسترسی ارزان‌تر و بیشتر زنان به نوار بهداشتی، مالیات این کالا را از ۱۹ درصد به ۷ درصد کاهش داد. 

استرالیا، کانادا، هند و مالزی نیز دیگر کشورهایی هستند که مالیات بر محصولات قاعدگی را حذف کرده‌اند.

طبق قوانین اتحادیه اروپا محصولات بهداشتی دوران قاعدگی کالاهای ضروری به شمار نمی‌آیند و کشورهای عضو این اتحادیه باید حداقل پنج درصد مالیات بر این کالاها وضع کنند.

استفاده از نوار بهداشتی و تامپون در دوران پریود از نیازهای اولیه زنان است، اما فقر به برخی از زنان اجازه نمی‌دهد این کالاهای بهداشتی را تهیه کنند.

در ایران در حالی که بخشی از مردم به‌دلیل شدت فقر توانایی خرید خوراک کامل روزانه‌شان را از دست داده‌اند و سفره‌ها روز به روز خالی‌تر شده است، موضوع تهیه محصولات بهداشتی زنان اهمیت ویژه‌ای دارد. بسیاری از زنان طبقات فرودست و حاشیه‌نشین توانایی خرید این کالاها را ندارند، اما در این باره تحقیقاتی صورت نگرفته است. 

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.