ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اتحادیه اروپا و آمریکا در حال بررسی پاسخ ایران در آخرین مرحله مذاکرات وین

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا تأیید کرد که «موضوعات بزرگ درباره برجام تا حد زیادی حل و فصل شده است.» روز اجرای توافق در گروی پاسخ قانع‌کننده ایران به سوالات آژانس است.

ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا شامگاه سه‌شنبه ۱۶ اوت/ ۲۵ مرداد تایید کرد که دولت آمریکا نظرات ایران را از طریق اتحادیه اروپا دریافت کرده است. او که در یک نشست خبری در وزارت امور خارجه آمریکا در جمع خبرنگاران حضور داشت، گفت:

«ما نظرات ایران را از طریق اتحادیه اروپا دریافت کرده‌ایم و در حال بررسی آنها هستیم. ما نظرات خود را با اتحادیه اروپا در میان خواهیم گذاشت.»

نیمه‌شب دوشنبه جمهوری اسلامی ایران جمع‌بند خود از آخرین دور مذاکرات احیای برجام در وین را برای جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ‌کننده مذاکرات هسته‌ای ارسال کرد. پرایس در ادامه سخنانش یادآوری کرد:

«موضوعات بزرگ درباره برجام تا حد زیادی حل و فصل شده است.»

پرایس در ادامه افزود:

«روند مذاکرات برجام بیشتر از آنچه نیاز داشته، ادامه یافته است.»

یک منبع مطلع به خبرگزاری ایسنا گفته بود انتظار می‌رود که جمهوری اسلامی تا پنجشنبه هفته جاری به طور متقابل پاسخ طرف آمریکایی را دریافت کند.

میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی واقع در وین روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با سی ان ان تایید کرد که ظاهرا ایران در پاسخ خود به طرف غربی وارد مسائل پادمانی نشده است. اولیانوف گفت:

«ما راه‌حل خوبی در اختیار داریم که با دقت توسط تروئیکای اروپایی، روسیه و سایر کشورها طرح شده است.»

اولیانوف در ادامه گفت:

«در حال حاضر توپ در زمین آمریکا است. امیدوارم واشنگتن به طور مثبت واکنش نشان دهد. به احتمال زیاد این هفته یا هفته آینده نشست کمیسیون مشترک برجام در سطح وزیران برگزار می‌شود.»

«روز اجرا» در گروی پاسخ قانع‌کننده ایران به آژانس

وزیر امور خارجه ایران در نشست خبری روز دوشنبه خود گفته بود آمریکا «نسبتا در مورد دو موضوع انعطاف شفاهی خود را بیان کرده ولی این انعطاف باید مکتوب شود و در موضوع سوم و تضمین‌ها هم باید آمریکا انعطاف نشان دهد.»

به گزارش پولیتیکو دو موضوعی که ایران مدعی است آمریکا در مورد آن انعطاف نشان داده است جدول زمانی برای بستن موضوع پادمانی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره سه مکان اعلام‌نشده که رد اورانیوم در آن‌ها کشف شده است و همکاری اقتصادی غیرمستقیم طرف‌های غیر‌آمریکایی با شرکت‌های واسطه‌ای سپاه پاسداران است.

کوروش احمدی یک تحلیل‌گر مسائل بین‌الملل در مصاحبه با خبرگزاری کار ایران (ایلنا) گفت:

«فکر می‌کنم جمع‌بندی برای توافق در تهران حاصل شده اما احتمالا مشروط به گرفتن فلان یا بهمان امتیاز از طرف مقابل شده است؛ در نتیجه هنوز برای نتیجه‌گیری زود است.»

 ظاهرا بندهایی از «متن نهایی» در مورد مسئله پادمانی است و در آن از «قصد ایران» برای پرداختن به مسئله پادمان تا قبل از «روز اجرا» سخن رفته است. در این معنا که اگر پاسخ‌های ایران به سوالات آژانس در مورد مکان‌های اعلام نشده هسته‌ای مورد قبول آژانس نباشد، روز اجرایی در کار نخواهد بود. کوروش احمدی در مصاحبه با ایلنا افزود:

«اصرار غرب به احیای برجام کمک خواهد کرد که آژانس خیلی سختگیر نباشد اما تضمینی وجود ندارد.»

نشست کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای

به گزارش خبرگزاری ایسنا ظهر سه‌شنبه اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی جلسه‌ای با علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی و با حضور حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی، علی باقری کنی، رئیس تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای  و محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی برگزار کردند. ابوالفضل عمویی در توضیح نشست مشترک امروز کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت:

 «طبق مباحث مطرح شده، در مذاکرات هسته‌ای، طرف مقابل بر اساس منطق جمهوری اسلامی، اصل دو موضوع راستی آزمایی رفع تحریم‌ها و ارائه تضمین را پذیرفته است. همچنین حل و فصل مسائل باقیمانده پادمان بین ایران و آژانس از مطالبات جدی ایران در مذاکرات است و طرف اروپایی برای آن پیشنهادهایی را ارائه داده است.»

 سی‌ان‌ان از قول يک منبع ديپلماتيک در منطقه گزارش داد که ايران در جديدترين واکنش خود به متن نهايی توافق احيای برجام، خواستار تضمين‌هايی شده است که در صورت خروج رئیس‌جمهوری بعدی آمريکا از اين توافق، غرامت دريافت خواهد کرد.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه غیرعلنی چهارشنبه ۲۶ مرداد به بررسی آخرین تحولات درباره مذاکرات هسته‌ای می‌پردازند. به گزارش ایسنا جلسه غیرعلنی در مجلس شورای اسلامی احتمالا با حضور حسین امیرعبدالهیان وزیر خارجه جمهوری اسلامی و علی باقری، رییس تیم مذاکره کننده هسته‌ای تشکیل می‌شود.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.