ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

راه‌اندازی «راهنمای حمایت از کودک با والد زندانی» توسط موسسه کودکان زندانیان (کویپی)

با توجه موج گسترده بازداشت و فشارهای امنیتی در ایران، موسسه کودکان زندانیان (کویپی) که در زمینه حقوق کودکان دارای والدین زندانی و مادران زندانی فعالیت می‌کند، به تازگی راهنمای «حمایت از کودک با والد زندانی» را تهیه و منتشر کرده است که حاوی مطالب آموزشی برای مواجهه با کودکانی است که یکی از والدین آنها زندانی هستند یا در خطر زندانی شدن قرار دارند.

موسسه بین‌المللی کودکان زندانیان (کویپی) که در راستای آگاهی‌رسانی پیرامون حقوق کودکانی دارای والدین زندانی و مادران زندانی فعالیت می‌کند، به تازگی از راهنمای «حمایت از کودک با والد زندانی» رونمایی کرد.

موسسه کویپی اعلام کرده در حالی که موج دستگیری شهروندان، از فعالان مدنی تا باورمندان به ادیان مختلف و از معترضان به گرانی و فساد تا شهروندان درگیر در فقر و نابرابری شدت گرفته است، کودکان افراد دستگیر شده به دلیل ناآگاهی اطرافیان و نبود منابع حمایتی، آسیب‌های مضاعفی می‌بینند. این موسسه به عنوان تنها نهاد فارسی زبان حوزه حمایت از کودکان دارای والد زندانی، مجموعه آموزشی و حمایتی «راهنمای حمایت از کودک با والد زندانی» را برای استفاده این خانواده‌ها منتشر کرده است.

صفحه «راهنمای حمایت از کودک با والد زندانی» در وب‌سایت موسسه کویپی

در بیانیه موسسه کویپی آمده با توجه گسترده بودن بازداشت شهروندان در ایران و برخورد قهری حکومت در قبال هر نوع اعتراضی که شکل می‌گیرد، یکی از گروه‌هایی که بیشترین آسیب را از زندانی شدن موقت یا دائم بزرگسالان می‌بیند، کودکان این افراد هستند.

در بخشی از بیانیه مطبوعاتی این موسسه چنین آمده است:

«گرچه کودکان زندانیان حتی در قانون حمایت از اطفال و نوجوانان جمهوری اسلامی نیز به عنوان گروه در خطر شناسایی شده‌اند، اما در حال حاضر به جز سازمان حمایت از خانواده زندانیان، وابسته به قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران، هیچ مرجعی برای حمایت از آن‌ها در ایران و هیچ منبعی به زبان فارسی برای آگاهی والدین‌شان وجود ندارد. این نهاد حکومتی نیز نه عملکرد شفافی دارد و نه کارایی مورد نیاز و نه تخصص لازم در برخورد مناسب، علمی و بدون آسیب با کودکان زندانیان را داراست. موسسه کودکان زندانیان در چنین شرایطی فعالیت خود را برای خانواده‌های ایرانی توسعه داده است.»

«راهنمای حمایت از کودک با والد زندانی» برای استفاده خانواده‌های زندانیان، مددکاران اجتماعی و متخصصان مانند معلمان و وکلا، در وب‌سایت موسسه کویپی، در دسترس عموم قرار دارد. افرادی که به هر نحوی با کودکی سر و کار دارند که در معرض زندانی شدن پدر یا مادرش قرار دارد، یا والد زندانی دارد یا تجربه زندانی شدن والدین‌اش را داشته است، با استفاده از ابزار دسته‌بندی یا جستجو در این راهنما می‌توانند مطالب مکتوب یا ویدیویی آموزشی مرتبط با شرایط کودک را یافته و از آن برای حمایت از او استفاده کنند.

بخش راهنمای «حمایت از کودک با والد زندانی» حاوی مجموعه گسترده‌ای از مطالب آموزشی متنوع برای گروه‌های زیر است:

- والدینی که به دلیل نوع فعالیت‌هایشان یا دریافت احضاریه، نگران زندانی شدن خود هستند.
- خانواده‌هایی که یکی از نزدیکان آنها در زندان است و نگران نحوه برخورد با فرزند او هستند.
- کسانی که درباره ملاقات کودک با فرد زندانی، نحوه اطلاع‌رسانی درباره فرد زندانی خود و لحاظ کردن حقوق کودک او هستند.
- آماده کردن کودک برای آزادی والد زندانی.

هم‌چنین در این صفحه راهنما مطالبی برای خانواده‌هایی که یکی از اعضای آنها اعدام شده، تهیه و در دسترس قرار داده است.

موسسه کویپی اعلام کرده در این راهنما تلاش شده است تا بخشی از تبعیض‌های متقاطع مانند تبعیض مبتنی بر جنسیت، اتنیک و مذهب نیز در مطالب آموزشی پوشش داده شود.

موسسه کودکان زندانیان (کویپی) در سال ۲۰۱۴ میلادی در ایالت ویرجینیا در آمریکا تاسیس شده است و از آن زمان تا کنون با انتشار مطالب آموزشی در صفحات مجازی، به حمایت از خانواده‌هایی پرداخته است که از کودک دارای والد زندانی سرپرستی می‌کنند. این موسسه با همکاری متخصصان حوزه سلامت عمومی، روانشناسی و حقوق و با استفاده از دانش و تجربه متخصصان و فعالان در آمریکای شمالی و اروپا، مطالب آموزشی خود را تهیه و با تبادل نظر با خانواده‌های ایرانی که با موضوع زندانی شدن والدین درگیر هستند، مطالب خود را به روز و تکمیل کرده است.

حامد فرمند، بنیانگذار و مدیر موسسه کودکان زندانیان، فعال حقوق کودکان، نویسنده و عضو هیات مدیره «ائتلاف جهانی کودکان دارای والد زندانی» است. مادر حامد زمانی که  او ۶ سال داشت، به مدت ۵ سال و به دلیل فعالیت سیاسی به زندان افتاد.

حامد فرمند کتاب خاطرات این دوره را تحت عنوان «جای خالی مامان» توسط نشر اچ اند اس مدیا منتشر کرد.  

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.