ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ربایش یک فرد اوتیستیک و تجاوز به او − «رویکرد جامعه نسبت به اوتیسم باید تغییر کند»

مدیرعامل انجمن اوتیسم ایران در واکنش به گزارش ربوده‌شدن یک فرد بزرگسال دارای اوتیسم و تجاوز جنسی به او خواهان راه‌اندازی هرچه سریع‌تر سامانه گم شدن افراد اوتیسم، ورود قوه قضاییه به موارد جرم و نقض حقوق بشر و همچنین بازآموزی و آموزش دقیق پرسنل لایه اورژانس، بهزیستی و وزارت بهداشت درباره اوتیسم شد.

«کمپین معلولان» روز یکشنبه ۲۰ شهریور/۱۱ سپتامبر گزارش کرد یک موتور سوار در تهران شنبه هفته گذشته یک مرد جوان مبتلا به اوتیسم را که نام او فرزاد اعلام شده ربوده و پس از تجاوز ، یک روز بعد او را برهنه در خیابان رها کرده است. طبق این گزارش عابران یکشنبه‌شب فرزاد را کاملا برهنه و در حالی که آثار ضرب و شتم و تجاوز جنسی بر بدنش وجود داشته، حوالی خیابان آذری تهران به اورژانس تحویل داده‌اند که در ادامه به بیمارستان به بیمارستان فیروزآبادی منتقل می‌شود.

آزار و بدرفتاری با فرد دارای اوتیسم در بیمارستان ادامه پیدا کرده است. مادر فرزاد به «کمپین معلولان» گفته فرزندنش را  پس از چهار روز جست‌وجو در بیمارستان فیروزآبادی تهران و در حالی که دست و پا و گردنش به تخت بسته شده بوده پیدا کرده است.

بر اساس گزارش فوق مسئولان بیمارستان بدون اطلاع به پلیس این فرد دارای اوتیسم را به‌عنوان مجهول‌الهویه در بخش اعصاب و روان بستری کرده‌ بودند که در حال حاضر قادر به راه‌رفتن و کنترل ادرار خود نیست و برای مداوا در همان بیمارستان بستری شده است. موتور سوار متهم به تجاوز همچنان متواری‌ست و نیروی انتظامی هنوز این شخص را دستگیر نکرده است.

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

سعیده صالح‌ غفاری، مدیرعامل انجمن اوتیسم ایران در واکنش به این گزارش به خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) گفت:‌

«انجمن اوتیسم ایران در خصوص پرونده فرزاد سه درخواست واضح دارد؛ اول راه‌اندازی هرچه سریع‌تر سامانه گم شدن افراد اوتیسم است که توسط فاوا چند سالی است که سیستماتیک راه اندازی شده است اما استفاده از آن هنوز به درستی برای پرسنل صورت نگرفته است. درخواست دوم ورود قوه قضاییه در مواردی است که شاهد جرم یا نقص قوانین حقوق بشری هستیم؛ که در پرونده پیش رو هم فرد اوتیسم دیگر گم نشده است بلکه ربوده شده است و این جرمی است که قابل بخشش نیست و جامعه اوتیسم ایران را به شدت جریحه دار کرده و حس امنیت را از خانواده‌ها سلب کرده است. درخواست سوم ما نیز لزوم بازآموزی و آموزش دقیق پرسنل لایه اورژانس، بهزیستی و وزارت بهداشت است تا به هر شکلی اگر فرد مجهول‌الهویه‌ای به آنها ارجاع داده شد بدانند که مشخصات اولیه یک فرد مبتلا به اوتیسم چیست. نداشتن کلام‌، داشتن کلیشه‌های رفتاری و نداشتن تعامل اجتماعی از مهم‌ترین مشخصه‌هایی است که شک برانگیز است که فرد دارای اوتیسم است و باید به مراکز مرتبط از جمله انجمن اوتیسم ایران به شماره تلفن ۰۲۱۴۸۰۸۵۰۰۰ اطلاع رسانی شود.»

او تاکید کرد:

«اولین خواسته ما و خانواده پیدا شدن موتورسواری است که اقدام به ربودن فرزاد کرده است. خواهش می‌کنیم نیروی انتظامی تمام تلاش خود را بکند که به واسطه عکس و فیلمی که از پایانه مسافربری آذری گرفته شده و به پلیس آگاهی تهران تحویل داده شده است، بتوانند این فرد که بزرگترین جرم یعنی دزدیدن یک انسان را در کنار هتک حرمت و تعرض انجام داده است را پیدا کنند.»

مدیرعامل انجمن اوتیسم ایران در ادامه از تشکیل یک پرونده قضایی در ستاد حقوق بشر قوه قضائیه و دو شکایت از سوی خانواده فرزاد و انجمن اوتیسم ایران خبر داد و تأکید کرد:‌ «این معضل اولین و آخرین باری نیست که رخ می‌دهد و باید برای یکبار به صورت جدی این پرونده توسط مراجع قضایی پیگیری شود.»

رفتار غیرانسانی در روند بستری‌شدن فرد مبتلا به اوتیسم

مقام ارشد انجمن اوتیسم ایران به مشکلات موجود در به روند بستری شدن این فرد مبتلا به اوتیسم و بد رفتاری با او اشاره کرد و گفت:

«متاسفانه علی‌رغم آموزش‌هایی که درباره افراد طیف اوتیسم به نیروها داده شده است اما باز هم می‌بینیم که خلاء اطلاع‌رسانی درباره فرزاد در تمام لایه‌ها وجود دارد. متاسفانه تمام مدتی که فرزاد در این بیمارستان بستری بوده است، نقص پرونده دارد. بیمارستان با وجود آثار ضرب و شتم در پرونده فرزاد تشخیص بستری را ضعف و بی‌حالی قید کرده است، درحالی که شواهد آدم‌ربایی و آزار و جراحات مشخص است. از روز یکشنبه ۱۳ شهریور تا چهارشنبه ۱۶ شهریور فرزاد در بیمارستان می‌ماند و در تمام این مدت در پرونده او ارجاع به پزشکی قانونی و ارجاع به نیروی انتظامی وجود ندارد. درعین حال آزمایش خون کاملی از فرزاد گرفته نشده و حتی روانپزشک هم او را ویزیت نکرده است. تنها در روز آخر بستری بودن یعنی چهارشنبه مددکاری بیمارستان به سازمان بهزیستی نامه می‌زنند که چنین فرد مجهول‌الهویه‌ای در بیمارستان حضور دارد.»

به گفته او سرانجام خانواده فرزاد روز چهارشنبه ۱۶ شهریور فرزند خود را پیدا می‌کنند و باز هم بدون اینکه ویزیت کاملی از این فرد صورت گیرد، ترخیص صورت می‌گیرد و روز پنجشنبه ۱۷ شهریور در حالی که این شخص به علت تب بالا به بیمارستان مراجعه می‌کند از پذیرش او خودداری می‌شود و یک روز بعد تنها با ورود انجمن اوتیسم و به سختی بیمارستان پس از تشخیص بیماری «فلبیت حاد ریوی» در فرزاد، حاضر به بستری کردن او می‌شود.

سعیده صالح‌ غفاری همچنین به خودداری مقام‌های بیمارستان از پذیرش مسئولیت در این پرونده اشاره کرد و گفت: «پزشکی قانونی نیز پس از یک هفته برای بررسی بیشتر آمده است و این درحالی است که پس از این مدت معلوم نیست هنوز آثار کافی برای تشخیص آسیب وارده به او وجود داشته باشد».

«راه‌اندازی سامانه گم‌شدگان طیف اوتیسم»

به گفته صالح غفاری زیر ساخت سامانه گم شدن افراد طیف اوتیسم از سال ۱۳۹۵ توسط فراجا ایجاد شده اما هنوز اجرایی نشده است.

مدیرعامل انجمن اوتیسم ایران با اشاره به این‌که نبود درک از خطر و خانواده، افراد دارای اوتیسم را بیش از دیگران در معرض خطر گم‌شدن قرار می‌دهد راه‌اندازی سامانه گم شدن افراد طیف اوتیسم را حیاتی دانست و گفت: در پرونده پیش رو و در تمام لایه‌های اتفاقاتی که برای یک بزرگسال طیف اوتیسم رخ می‌دهد، متاسفانه نقص قوانین و نبود آیین‌نامه‌های مشخص، عدم آگاهی کافی جامعه نسبت به این اختلال و نبود آموزش درست و به اندازه حتی برای خود خانواده فرد اوتیسم را شاهد هستیم. از ابتدایی که فرد بزرگسال از منزل خارج می‌شود،‌ تا زمانی‌ که توسط جامعه شناسایی و پیدا شود و به نیروی انتظامی تحویل داده شود و تا وقتی که فرد به مراکز ذی‌صلاح ارجاع داده شود، نیازمند شکل‌گیری آگاهی کامل نسبت به شرایط یک فرد دارای اوتیسم هستیم».

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.