ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

پژوهش‌های زمانه

فولاد مبارکه، باشگاه سپاهان و داستان عجیب مهدی تاج

مهتاب دیوسالار ــ ریخت‌و‌پاش‌های مالی، هزینه‌های گزاف مشاوره، هدیه‌های بی‌حساب و کتاب، هزینه میلیاردی در تهیه کفش، کت وشلوار، دوچرخه برقی، ساعت هوشمند، حضور افراد دوشغله در باشگاه، و استخدام مجدد و غیرقانونی مهدی تاج و دریافتی ۹۵۰ میلیون‌ تومانی او بدون انجام هیچ‌کاری: این خلاصه فساد در باشگاه سپاهان اصفهان، زیر مجموعه فولاد مبارکه است.

چندین صفحه از گزارش تحقیق و تفحص مجلس از فساد در فولاد مبارکه به آنچه در باشگاه فرهنگی ورزشی فولاد مبارکه سپاهان می‌گذشته، اختصاص یافته است. 

مالکیت باشگاه سپاهان که بیش از ۷۰ سال قدمت دارد ــ و در ابتدا  به عنوان شعبه‌ای از باشگاه فوتبال شاهین تهران نام باشگاه «شاهین» را بر خود داشته ــ از  تابستان سال ۱۳۷۹ به مجتمع فولاد مبارکه واگذار شد.

باشگاه نیز مانند دیگه شرکت‌های تابعه فولاد مبارکه از حیف و میل و تخلفات مالی در امان نمانده است. گزارش مجلس به ریخت‌و‌پاش‌های مالی، هزینه‌های گزاف مشاوره، هدایای بی‌حساب و کتاب، هزینه میلیاردی در تهیه کفش، کت وشلوار، دوچرخه برقی، ساعت هوشمند، حضور افراد دوشغله در باشگاه و استخدام مجدد و غیرقانونی مهدی تاج، رئیس فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی، و دریافتی ۹۵۰ میلیون‌ تومانی او بدون انجام هیچ‌کاری اشاره می‌کند.

در حالیکه برخی درآمدها از جمله درآمد ورزشگاه نقش جهان از محل ورزشگاه به حساب شرکت واریز نمی شده و حسابسازی و تخلف و اعمال غیر قانونی دیگر دیده می‌شود، ۱۶ نفر  از محل مشاوره نزدیک به یک میلیارد تومان دریافت کرده اند. این در حالی است که سمت مشاوره در نمودار سازمانی باشگاه پیش‌بینی نشده بود.

قراردادهای مشاوره با افراد سفارش‌شده، بدون دریافت خدمات، بهترین راه برای انتقال پول به افراد و حتی راهی برای دادن رشوه است.

علاوه براین‌ها در نحوه استخدام‌ها و قراردادها هم مسائل عجیبی دیده می‌شود. برای نمونه، استخدام مربی‌ها برای تیم هندبال با استخدام فرزندان آنها در تیم‌های نوجوانان و جوانان همراه می‌شده.

در نمونه‌ای دیگر، قرارداد شش میلیاردی برای سرمربیگری با محرم نویدکیا، کاپیتان سابق تیم سپاهان و بازیکن سابق تیم ملی ایران، در حالی بسته شده که او از کنفدراسیون فوتبال آسیا مدرك مربیگری «ب» داشته و استخدام با این مدرک برای سر مربیگری غیرقانونی است.

گزارش هیات تحقیق و تفحص مجلس از فساد ۹۲ هزار میلیارد تومانی در فولاد مبارکه اصفهان حکایت دارد. نام مهدی تاج ریاست فدراسیون فوتبال ایران نیز در این گزارش آمده است.

در میان خطوط این گزارش به پرداخت ۱۴۰ میلیون تومانی (به عنوان خسارت فسخ قرارداد) به شرکتی دیده می‌شود که هیچ کاری نکرده است. 

از دیگر موارد سوء مدیریت مالی قرارداد با مبلغ بالایی با اردشیر (امیر) قلعه‌نوعی، بازیکن و سرمربی سابق استقلال تهران و تیم ملی ایران و سرمربی باشگاه‌های دیگری از جمله سپاهان، و اقامت او در خانه‌ای است که حتی پس از استعفای او  شرکت اجاره آن را پرداخت می‌کرده است.

قرارداد شش میلیاردی برای سرمربیگری با محرم نویدکیا، کاپیتان سابق تیم سپاهان و بازیکن سابق تیم ملی ایران، در حالی بسته شده که او از کنفدراسیون فوتبال آسیا مدرك مربیگری «ب» داشته و استخدام با این مدرک برای سر مربیگری غیرقانونی است.

در مجموعه خلافکاری‌‌ها در باشگاه موارد خرد نظیر فاکتورهای تقلبی و مهر جعلی در دست پرسنل نیز وجود دارد.

محمدرضا ساکت مدیری است که در این پرونده از او نام برده شده و به حقوق غیر متعارف ماهیانه ۹۲ میلیون تومانی او اشاره شده است.

مورد عجیب مهدی تاج

یکی از بخش‌های قابل توجه این گزارش درخصوص به‌کارگیری غیرقانونی یک مدیر بازنشسته در فولاد مبارکه به نام مهدی تاج است.

در این گزارش آمده که تاج برای حل مشکل بازنشستگی برای حضور در انتخابات فدراسیون فوتبال، به صورت غیرقانونی و با استناد به قانون ایثارگری، حکم بازگشت به کار در فولاد مبارکه گرفته است تا مشکلش برای حضور در فوتبال حل شود.

مهدی تاج رئیس فعلی فدراسیون فوتبال ایران  و یک چهره نظامی‌ــ‌امنیتی  است که بیش از یک دهه عضو هیات رئیسه، نائب رئیس و رئیس فدراسیون فوتبال ایران و همچنین سال‌ها عضو سپاه پاسداران بوده و در جنگ ایران و عراق هم حضور داشته است.

از جمله موارد سوء مدیریت او در دوره پیشین ریاستش بر فدراسیون فوتبال ماجرای «مارک ویلموتس» است که در چند بازی سرمربی بود ولی بعد برکنار شد اما از ایران غرامت سنگین یورویی گرفت.

به دستور تاج قسط اول قرارداد آقای ویلموتس از شستا، شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی پرداخت شده بود. تاج به دلیل این ماجرا مقصر دانسته شد و تا پای دادگاهی شدن هم رفت. در برنامه تلویزیونی زیر می‌توانید بحث‌ها دراین‌باره و توضیحات تاج را بشنوید:

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

تاج اتهامات دیگری هم نیز دارد: سوءاستفاده از موقعیت شغلی، استفاده از اوراق مجعول، صدور گزارش خلاف واقع و شروع به جعل و تزویر که به واسطه این‌ها برایش قرار منع تعقیب هم صادر شده بود.

تاج با استناد به قانون مزایای ایثارگری در حالی دوباره استخدام شد که ۴۰۰ جانباز دیگر درخواست استخدام مجددشان رد شده بود.

بر اساس گزارش تحقیق و تفحص، مهدی تاج دوباره پس از بازنشستگی استخدام شده و حقوق میلیاردی می‌گرفته بدون این که اصلا برایش کاری مشخص شده باشد. 

تاج با استناد به قانون مزایای ایثارگری در حالی دوباره استخدام شد که ۴۰۰ جانباز دیگر درخواست استخدام مجددشان رد شده بود.

 اکنون فدراسیون در بیانیه‌ای با استدلال جانباز بودن تاج سعی در مغلطه دارد و وانمود می کند تاج تخلفی انجام نداده است.

تاج هم در بیانیه‌ای تخلف‌ها را تکذیب کرده و این مسائل را «تهمت‌های گروه‌های جریان سازی که مردم با آنها آشنایی دارند.» عنوان کرده است.

راستینه، نماینده کمیته تربیت بدنی مجلس در مورد اتهامات تاج گفته است که در صورت صدور احکام قضایی، تاج از ریاست فدراسیون عزل و برکنار می‌شود.

دادستان تهران در تاریخ دوم شهریور ماه ۱۴۰۱ یعنی شش روز قبل از برگزاری انتخابات فدراسیون فوتبال طی نامه‌ای رسمی اعلام کرده بود برای سه مدیر فوتبالی  از جمله مهدی تاج در دادسرای تهران پرونده قضایی تشکیل شده است.

با وجود همه این‌ها مهدی تاج ۸ شهریور ۱۴۰۱ در انتخابات فدراسیون فوتبال دوباره به عنوان رئیس فدراسیون انتخاب شد. در این انتخابات از مجموع ۸۰ رای، مهدی تاج ۵۱ رای آورد.

دیگر تجسس‌های زمانه درباره فساد در ایران را بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.