ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

شرکت‌های نفتی اکوسیستم مرجانی خارگ را تهدید می‌کنند

شرکت‌های نفتی به تعهدات محیط‌زیستی خود پایبند نیستند. نشت از مخازن و لوله‌های انتقال نفت و فاضلاب شهری یکی از سواحل مرجانی ایران در جزیره خارگ را آلوده و آسیب‌دیده کرده است.

فرهاد قلی‌نژاد، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر به خبرگزاری رسمی دولت جمهوری اسلامی (ایرنا) گفت: «پساب‌های ناشی از عملیات نفتی شرکت فلات قاره» و «تخلیه فاضلاب شهری جزیره خارگ در خلیج فارس» از مهم‌ترین آلاینده‌های اکوسیستم مرجانی در این جزیره هستند.

به گفته او پساب‌های ناشی از عملیات نفتی «بار آلودگی فراوانی برای آب و خاک در این منطقه دارد و از مواردی است که سالانه بیشترین ضربه را به محیط‌زیست این منطقه وارد می‌کند.»

شرکت‌های نفتی به تعهدات محیط زیستی مکلف شده‌اند و بر همین اساس موظف‌ند در اجرای پروژه‌های استخراج و انتقال نفت اقدام‌های لازم را برای پیشگیری و جلوگیری از تخریب محیط زیست انجام بدهند.

قلی‌نژاد در همین راستا از شرکت‌های نفتی فعال در این منطقه خواست «به رعایت الزامات زیست‌محیطی پای‌بند باشند و به طور مداوم اقدامات کنترلی  لازم را برای حفاظت از محیط زیست این جزیره انجام دهند.»

او «نشت از مخازن نفتی و خطوط انتقال نفت به خشکی» را از مواردی برشمرد که باعث آلودگی خاک جزیره خارگ شده است و گفت:

«در یکسال گذشته تعویض خطوط انتقال میدان ابوذر، آلودگی‌های ناشی از شکستگی لوله‌های انتقال را به میزان زیادی کاهش داده است اما کماکان در این مدت شاهد آلودگی نفتی خلیج فارس و زمین در این محدوده بوده‌ایم که پایش و مدیریت از سوی شرکت‌های متولی در این زمینه ضروری است.»

سخنانی که بیانگر کوتاهی شرکت نفت فلات قاره، از زیرمجموعه های شرکت ملی نفت ایران در انجام مسئولیت و تعهدات محیط زیستی است.

قلی‌نژاد درباره تخلیه فاضلاب شهری در خلیج فارس هم گفت که وزارت نفت و شرکت آب و فاضلاب «باید با تفاهم هر چه سریعتر مشکلات تصفیه خانه را برطرف کنند».

او خرداد سال جاری نیز گفته بود اکوسیستم مرجانی جزیره خارگ به دلیل آلودگی‌های محیط‌زیستی شرکت‌های نفتی در معرض خطر قرار دارد.

تهدید اکوسیستم مرجانی خارگ یک دهه قبل از زبان مدیر وقت محیط‌زیست این جزیره بیان شده بود. علیرضا مصلحیان در سال ۱۳۹۲ گفته بود توسعه صنایع نفت و گاز اکو سیستم مرجانی خارگ را در معرض خطر قرار داده است.

به رغم هشدار کارشناسان و فعالان محیط زیست نسبت به تخریب اکوسیستم این جزیره که یکی از بزرگترین اکوسیستم‌های مرجانی ایران به شمار می‌رود، شرکت‌های نفتی و مدیران دولتی طی یک دهه گذشته اقدام موثری برای حفاظت از این گنجینه زیست محیطی انجام نداده‌اند.

تابستان ۱۴۰۰ رسانه‌های داخلی ایران به نقل از حسین مژده، فعال گردشگری در استان بوشهر نوشتند نشت نفت از کشتی‌های حمل نفت، چاه ها و لوله‌های انتقال بیشترین آسیب را به آب و خاک خارگ زده است.

همان زمان طاهره برزگر از فعالان سازمان های غیردولتی در بوشهر گفته بود:

«ورود نفت به محیط آبی باعث تغییرات فیزیکی، شیمیایی و فرایندهای زیستی شده و همچنین خطرات زیادی از جمله به مخاطره افتادن حیات دریایی، کاهش اکسیژن، آلودگی غذایی، اختلالات عصبی، بیماری ریوی، خطرات برای زنان باردار، و یا تشدید بیماری‌های موجود و بروز بیماری در کارگران تمیزکننده لکه نفتی را در بر دارد.»

مدیران دولتی نیز آن زمان وعده کرده بودند با اجرای برنامه‌های لکه زدایی و نظارت کامل مانع آسیب بیشتر به اکوسیستم جزیره خارگ شوند.

خارگ واقع در استان بوشهر مهمترین پایانه نفتی ایران به شمار می‌رود و حدود ۹۰ درصد نفت ایران از این منطقه صادر می‌شود. در زمستان ۱۴۰۰ و تابستان و پاییز ۱۳۹۸ نشست نفت از خطوط انتقال و کشتی‌های حامل نفت موجب پدیدار شدن لکه‌های نفتی در نزدیکی خارگ شده بود.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.